Lisbon 2018

LISBON 2018

Songfestival 2018 bereikte 186 miljoen mensen

186 miljoen mensen in 42 landen hebben minstens eventjes gekeken naar een van de drie liveshows van het Eurovisiesongfestival 2018. Dat meldt de EBU op haar officiële website.

Voor de duidelijkheid: dat betekent niet dat 186 miljoen mensen de volledige finale van zaterdag 12 mei gekeken hebben. Het gaat over samengevoegde bereikcijfers van 42 van de 43 deelnemende landen van dit jaar. Het is niet bekend welk land niet opgenomen werd in de lijst. Bereikcijfers slaan op het aantal mensen die minstens één minuut van een bepaald programma gekeken hebben. Iemand die een minuut blijft hangen tijdens het zappen, telt dus ook mee. De cijfers van 2018 liggen iets boven die van 2017, toen er 182 miljoen mensen eventjes keken, maar blijven liggen onder die van de jaren voordien. In 2016, 2015 en 2014 werden respectievelijk 204, 197 en 195 miljoen mensen bereikt.

IJslandse superfans

Weinig verrassend: in winnend land Israël, runner-up Cyprus, gastland Portugal en landen die het goed deden als Duitsland werd opvallend meer gekeken dan in vorige jaren. Het meest in het oog springt de aanhoudende populariteit van het Songfestival in het kleine IJsland. De finale dit jaar haalde daar een marktaandeel van 95,3%. Ondanks het feit dat het landje slechts een paar tv-zenders heeft, mag dat een prestatie worden genoemd, want IJsland sneuvelde de afgelopen vier edities telkens al in de halve finale.

Het Songfestival blijft het vooral goed doen in de belangrijke jongerendoelgroep, die onder meer van belang zijn voor adverteerders. Bij de 15- tot 24-jarigen behaalde de finale een marktaandeel van 43,1%, het hoogste ooit gecommuniceerd. Ter vergelijking: de 42 zenders die het Songfestival uitzenden halen gemiddeld op een andere zaterdagavond slechts 10,6% marktaandeel. Ook bij kinderen (35,1% en 8,3%) en jongvolwassenen (35,4% en 19,5%) scoort het ESF bovengemiddeld. De drie liveshows werden ook gestreamd op het YouTube-kanaal van het Songfestival. Daar werden bereikcijfers gehaald van 6,6 miljoen in maar liefst 198 verschillende landen – volgens de EBU een stijging van 10% in vergelijking met vorig jaar.

Bijna de helft minder kijkers

Bij ons werd het Songfestival 2018 de minst bekeken editie sinds 2014. Dat is natuurlijk evenmin een grote verrassing, want ons land haalde dit jaar sinds 2014 voor het eerst de finale niet. Er keken uiteindelijk nog 685.161 Vlamingen naar de finale op Eén. Vorig jaar waren dat er nog 1.242.220. De Vlaamse kijkcijfers van de laatste tien Songfestivalfinales, vind je terug in onderstaande afbeelding.