België

BELGIEINTERVIEWS

Interview met de man die onze inzendingen selecteert: ‘We hebben als VRT het Songfestival jarenlang onderschat’

‘Er komt een interne selectie’, al enkele jaren is dat het antwoord van zowel VRT als RTBF als het over onze Belgische Songfestivalinzending gaat. Maar hoe werkt zo’n selectieproces precies en waar zijn die experten naar opzoek? Veel vragen, weinig antwoorden. Tijd dus om te praten met Gerrit Kerremans, als VRT-muziekcoördinator aan het hoofd van ons selectiecomité. ‘Als ik mag kiezen, dan stuur ik Stromae! Wij hebben hem al een aantal keren gevraagd. Je weet maar nooit.’

Hij heeft naar eigen zeggen een van de mooiste werkplekken op de VRT. Veel ruimte en licht, maar vooral: overal platen, sommigen met een gouden randje. Successen van Trixie Whitley, tienersensatie #LikeMe en Junior Eurosong hangen aan de muur.

Gerrit Kerremans was meteen te vinden voor een interview over de selectieprocedure van de VRT. De kans dat zo’n interview uitdraait op een constante herhaling van het zinnetje ‘Daar kan ik niets over vertellen’, is reëel. Gelukkig werd het een open, eerlijk en verhelderend gesprek. Onze redacteur kreeg zelfs het singeltje van What’s the Pressure? mee naar huis.

Dag Gerrit! Is de selectie en begeleiding van onze Songfestivalinzending een van jouw belangrijkste taken in je job als VRT-muziekcoördinator?

Gerrit Kerremans: ‘Het is een aanzienlijk deel van mijn functie hier bij VRT. Dat zit een heel jaar in ons hoofd. In januari 2019 zijn we beginnen werken aan onze selectie voor 2020. We willen blijven doorwerken, zelfs in het jaar dat onze omroep niet voor de inzending moet zorgen. Want ik wil als Belg niet afgaan voor de ogen van de wereld. Het eens winnen en organiseren, dát wil ik doen!’

Bij de VRT verwijzen jullie steeds naar de A&R-groep (artist & repertoire) als het over het selectiecomité gaat. Wat moeten onze lezers zich daar bij voorstellen?

‘Met die groep, die toen enkel uit VRT-medewerkers bestond, hebben wij in 2010 Tom Dice aangeduid. Uiteindelijk hebben we een heel goed parcours gelopen, België werd zelfs zesde! Dat is the way to go, dacht ik toen. Twee jaar later liep het dan toch weer fout. In 2014 (opnieuw editie Eurosong, nvdr.) hetzelfde verhaal. Op dat moment hebben we ons selectieteam uitgebreid met vakmensen van buitenaf. Want mijn VRT-collega’s en ik zijn in de eerste plaats radio- en televisiemakers. Maar wat het hele Eurovisiesongfestival betreft; dat gaat over zoveel meer. De geknipte artiest op dat podium zetten en weten wat je daar gaat brengen, het juiste nummer kiezen … Ons team neemt samen de eindbeslissing. De eindverantwoordelijkheid ligt bij Birgit (Simal, delegatiehoofd in Lissabon en keert nu terug, nvdr.) en mezelf.’

Wie is er dan aan dat team toegevoegd?

‘Onder andere Christoffel Cocquyt. Hij is in mijn ogen de beste Belgische A&R-expert. Iedereen in het wereldje kent hem als manager van Selah Sue, Gabriel Ríos, Milo Meskens en Novastar. De geloofwaardigheid van ons selectieteam is zo groter geworden. Want grote kleppers overtuigen om mee te werken, doe je niet zomaar.’

Welke platformen of tv-shows houden jullie als selectiecomité in de gaten?

‘Ik ga elk jaar naar de finale van The Voice om nieuw talent aan het werk te zien. Artiesten uit The Voice doen het vaak goed op het Songfestival. Dan is er nog De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Want zowel Billie als Daan zijn StuBru-profielen met interesse in een deelname. Vergeet ook MNM Rising Star of Marathonradio niet.’

Peter Van de Veire sprak over ‘een longlist’ met artiesten op. Is die echt heel lang?

‘Ja, dat is niet gelogen. (lacht) Met het selectieteam stellen we ons ultiem verlanglijstje samen. Iedereen die goed kan zingen passeert op onze radar. Zeker als we denken dat we ze kunnen overtuigen om hun kans te wagen. Van heel bekende zangers tot compleet onbekende. Daarna is het een kwestie van de pro’s en contra’s te vergelijken. Els Germonpré (muziekverantwoordelijke Eén en lid selectiecomité, nvdr.) maakt bijvoorbeeld fantastische PowerPointpresentaties om ons daarbij te helpen. (lacht) We verzamelen veel informatie over die potentiële kandidaten. Van ‘Hoe zingen ze live?’ tot ‘hoe komen ze over?’

Stel dat je iemand gaat benaderen maar die zegt meteen ‘nee’. Wat is dan de meest voorkomende reden?

‘Vroeger wouden artiesten niet aan een wedstrijd als Eurosong deelnemen. Zelfs talentvolle, jonge mensen vonden dat een afknapper. Nu? Bij een bepaalde groep van muzikanten is er nog altijd een afkeer voor het stuk camp en circus dat er bij komt kijken. Gelukkig draait het opnieuw om de liedjes. Op die manier krijgt de wedstrijd weer de sérieux van vroeger. Daarom dat ik zo blij ben met Duncan als winnaar. Want hij is er nu al in geslaagd om met zijn goede popsong aansluiting te vinden bij het reguliere muziekcircuit. Duncan mocht al optreden op Pinkpop. Dat is straf! Du jamais vu.’

Is er zo een artiest die je al jarenlang wil afvaardigen naar het Songfestival, maar die niet te overtuigen valt?

‘Stromae! Wij hebben hem al een aantal keren gevraagd. Je weet maar nooit. Eigenlijk ben je dat verplicht aan je land. Je moet de artiest met het meeste potentieel op zijn minst de vraag stellen. Jammer genoeg zegt Stromae steeds vriendelijk en beargumenteerd ‘nee’.’

En Angèle?

‘Ik hoop dat RTBF haar ook gewoon de vraag stelt, anders is dat een gemiste kans. Al zou ze dom zijn om nu deel te nemen. Want als het daar misloopt net op het moment dat je Europa al aan het veroveren bent, dan is dat schadelijk voor je carrière. Deelnemen is altijd een risico. Want het blijft een wedstrijd met vele onbekende factoren waar je geen vat op hebt. Op Rock Werchter spelen, is veel simpeler dan zingen in een grote competitie als het Songfestival. Want je geeft je bloot aan zo’n 200 miljoen kijkers.’

200 miljoen, je zegt het goed. Jullie beseffen dus maar al te goed dat onze inzendingen absolute top moeten zijn?

‘Zeker! Ik vind het persoonlijk héél gênant als we slecht scoren op dat Songfestival. Want je speelt met ons land eigenlijk in de Champions League van de muziekwedstrijden. We hebben als VRT het Songfestival jarenlang onderschat. We beseften niet in welke league we eigenlijk moesten gaan spelen. Dat had ikzelf pas door toen ik in 2016 mee gegaan ben naar Stockholm. Je moet het Songfestival beleven om te kunnen snappen wat het is. Het festival is ongelofelijk professioneel. Er komt plots immens veel druk op onze artiest en het team terecht.’

Met hoeveel artiesten praten jullie zoal vooraleer een beslissing te maken?

‘Momenteel lopen er gesprekken met verschillende personen. Maar in 2018 hebben we dé grote vraag direct aan Sennek gesteld. Het was trouwens al de derde keer dat we haar vroegen. Ze was van bij het begin geïnteresseerd. Daarom hebben we vorig jaar meteen van haar onze prioriteit gemaakt. Dan moet je geen vijf andere artiesten ook warm maken om deel te nemen.’

In 2018 toonden zowel Natalia als Billie interesse in het Songfestival. Uiteindelijk viel met Sennek de keuze op een onbekender talent. Willen jullie Natalia dan niet?

‘Tuurlijk wel! Want er zijn in 2018 gesprekken geweest met haar manager. Daar is toen niets fout gelopen, maar we kunnen uiteindelijk maar één iemand aanduiden. We proberen om met onze inzending het verschil te maken. Sommige artiesten zijn nogal inwisselbaar als je kijkt naar andere landen. Maar versta me niet verkeerd: met Natalia of Billie kan je zeker en vast naar het Songfestival. ’t Zal wel zijn!’

Waaraan moet die artiest die het verschil kan maken dan voldoen?

‘Het moet in de eerste plaats een topzanger zijn, die in stresserende omstandigheden overeind blijft. Axel Hirsoux was in Kopenhagen bijvoorbeeld véél te nerveus, en dat viel op. Liefst schrijft die artiest zelf heel goede liedjes of wil hij of zij op z’n minst aangeleverde nummers vertolken. Uitstraling en persoonlijkheid zijn ook zeer belangrijk. Wat je ook niet mag onderschatten: die druk ter plaatse. Je zit veertien dagen in een bubbel en iedereen wil een stukje van jou. Om dan nog maar te zwijgen over die miljoenen kijkers. Dat is met niks te vergelijken.’

Zijn jullie de act dan niet aan het vergeten? Die heeft ons zowel in 2018 als 2019 de das omgedaan.

‘Dat is in Lissabon inderdaad fout gelopen. We hebben het hele staging-verhaal onderschat. Sennek wou het publiek op een traditionele manier inpakken met haar stem. Daar zijn we als VRT te ver in meegegaan. We zijn gewoon vergeten dat er honderden miljoen mensen thuis zitten te kijken. Onze frank is te laat gevallen. We hebben dat niet goed gedaan, samen met het staging-team. Daar wil ik gerust de verantwoordelijkheid voor opnemen. Niettegenstaande we ons omringd hadden met mensen die daar ervaring in hebben. Eigenlijk hebben we toen collectief gefaald!’

Dus voor 2020 komt er op dat vlak een andere aanpak?

‘Ja, we gaan dat anders doen. De begeleiding moet op en top zijn. Er komen andere mensen dat staging-team versterken. Oh, en repeteren! Veel meer repeteren. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld geen multicam repetitie gedaan met Laura. Dat moet je trainen.’

Hoe kijken jullie als selectieteam naar het succes van Nederland?

‘Dat triggerde ons. Vooral toen ze plots grote namen zoals Anouk en Ilse DeLange stuurden. ‘Hoe doen ze dat toch?’, vroeg ik me af. Om én succes te hebben op het festival én tegelijk zo een grote naam te overtuigen. Bleek dat ze daar intussen Belgen hadden aangeduid om dat Songfestivalteam te versterken. Ik dacht: ‘What the fuck, waarom werken die niet voor ons?’ In 2016 en 2018 zaten ze wél in ons team.’

Het selectiecomité van Nederland veranderde vorig jaar van tactiek: in de eerste plaats een hit vinden. Willen jullie dat ook ooit doen? 

‘Moest ik het recept hebben van hoe je een hit maakt, dan zat ik hier niet. Zo simpel is het allemaal niet. We krijgen verschillende demo’s toegestuurd, maar dat valt enorm tegen. Want veel muziekmakers sturen al hun nummers in die ze ooit hebben geschreven in de hoop lukraak gekozen te worden. Die doen maar op!’

Dus toch liever carte blanche?

‘Ik vind een goede artiest die het hele circus kan overleven minstens even belangrijk als het lied. Kijk maar naar de moeilijkheden die Blanche had in Kiev.

Je mag niet vergeten dat wij dat proces waarbij er liedjes worden geschreven nauw opvolgen. Sennek overlegde bijvoorbeeld met ons over de liedjesschrijvers waarmee ze wou samenwerken. Wij doen ook suggesties. Zo hebben we haar zelfs naar L.A. gestuurd om daar aan nummers te werken. Dat hadden we nog nooit gedaan! Laura heeft daar met grote namen liedjes geschreven. Maar goed, daar is hét nummer niet uit voort gekomen.’

Ik neem aan dat de druk om te scoren extra groot is nu we twee jaar op rij de finale niet gehaald hebben?

‘Ik vind de druk om het goed te doen elke keer hoog. Nu zitten we weer in een dipje. Je kan dat vergelijken met de Rode Duivels: helden van de natie, tot ze verliezen. Het leek een evidentie bij de RTBF om keer op keer te scoren. Dat is het dus niet.’

Laat ons hopen dat België in 2020 weer hoog op het scorebord staat te blinken! Bedankt om ons zo uitgebreid te woord te staan.

Begin deze week verscheen er bij ons al een nieuwsbericht waarin Gerrit Kerremans het heeft over onze inzending voor het Eurovisiesongfestival van 2020.

Het gaat om de nummer één op het verlanglijstje van de VRT! Op wie hoop jij als je dit leest?

Geplaatst door Songfestival.be op Zondag 1 september 2019

Advertentie