PED

PED

Weg met de ‘PED’! (4): kleding, hitlijsten en Treble-trouble

Misschien ben je na het afgelopen songfestival, en de gedachte dat we weer een vollédig jaar moeten wachten op de volgende editie, ook geteisterd door de zogenaamde Post Eurovision Depression, of PED. Om daar iets aan te doen strikten we de Nederlander Dave Boomkens om ons deze week te gidsen doorheen Het Grote Songfestivalboek, dat hij als co-auteur schreef en vorig jaar uitgaf. Vind je de info en weetjes leuk? Dan hebben we goed nieuws, want dit weekend verloten we twee exemplaren van het boek op onze Facebookpagina. Vandaag deel vier van vijf.

Circus Linda

Op 13 mei 2000 vindt in de Nederlandse stad Enschede een grote ramp plaats. Bij de ramp vatte een opslagruimte met vuurwerk van het bedrijf S.E. Fireworks vlam en vielen 23 doden. Ruim 950 mensen raakten gewond en 200 woningen werden geheel vernield. ‘Op zaterdagavond 13 mei, rond de klok van tien uur ’s avonds, nadat Spanje, het dertiende land had opgetreden, kwam een eind aan het Songfestivalsprookje van Linda Wagenmakers. De stekker werd uit de tv-uitzending getrokken vanwege de vuurwerkramp die eerder die dag in Enschede plaatsvond.’ De editie van 2000 werd voor de Nederlanders een zeer surrealistische. ‘Pas later die avond zagen ze op het Zweedse journaal wat beelden en die zijn zich toen helemaal de tandjes geschrokken van wat er aan de hand was.’ Opvallend gegeven: veel Nederlanders schakelden die avond over op de VRT of keken verder op de Duitse zender.

play

De broze band met de hitlijsten

Waarom scoorden Songfestivalnummers in bepaalde perioden beduidend minder in de Nederlandse charts? Een van de mensen, die antwoord geeft op deze vraag, is Johan van Slooten. Van Slooten is voormalig tekstschrijver voor de radio-uitzending van de Top 40 en samensteller van menig Hitdossier (serie boeken met daarin alle nummers uit de Nederlandse Top 40 en Tipparade) en vertelt: ‘De Songfestivalwinnaars van ná 1987 waren goed, maar geen echte pophits. Eind jaren ’80 was het hippe verdwenen. Er werd halsstarrig vastgehouden aan dat verrekte orkest waardoor een echte moderne popsong met dance- of rapinvloeden onmogelijk kon worden ingestuurd. Veel landen bleven dus liedjes op het orkest schrijven. Denk bijvoorbeeld aan Maywood, onze eigen inzending uit 1990.’

play

De magie van Treble

Groots zijn de plannen van het Limburgse meidentrio als ze het Nationaal Songfestival in 2006 met overmacht winnen. In totaal behalen zij maar liefst 72 procent van alle stemmen. Ze willen Europa op dezelfde manier inpakken als ze twee jaar eerder in Nederland hebben gedaan. Door overal op te treden scoren zij in 2004 met Ramaganana een nummer-1-hit in Nederland en België. Maar met Treble gaat het in Athene alle kanten op, maar nauwelijks de goede kant. Cornald Maas noemt de inzending van Treble het diepste dieptepunt uit de Nederlandse geschiedenis op het Eurovisiesongfestival. ‘Echt,’ zegt hij. ‘Niet die meisjes en niet hun zang. Maar alles eromheen was verschrikkelijk. Het zag er niet uit.’

play

 

Morgen deel vijf van vijf.

Advertentie