Tel Aviv 2019

TEL AVIV 2019TEL AVIV 2019 REPETITIES

Repetitiedag 2 (05/05) – Live updates

Belangrijke dag vandaag voor het Belgische team! Eliot opent de tweede repetitiedag en krijgt de kans om het podium te verkennen. Zo krijgt de pers meteen een indruk van zijn optreden in de eerste halve finale. Hieronder het volledige overzicht. Je krijgt van ons live-updates vanuit het perscentrum. Vanavond volgt de eerste Facebook Live.

flagBelgië

play

D-day voor België, Eliot heeft er net zijn eerste repetitie opzitten. Hij staat op het podium geflankeerd door drie trommels, gelijkaardig als deze die we tijdens The Voice Belgique gezien hebben. Vocaal klinkt het allemaal nog wat onzeker en hij staat ook heel onwennig op het podium, in een outfit die wat wegheeft van de reddingsvest uit een vliegtuig. Ook het camerawerk is nog niet wat het moet zijn, waardoor Eliot de camera nog niet voldoende bespeelt. In de camerashots waar dat wel gebeurt weet Eliot wel te overtuigen.  Op het podium zien we een man en een vrouw die op de trommels slaan, eveneens gekleed in outfits van Walter Van Beirendonck, maar verder weinig toegevoegde waarde lijken te hebben, de achtergrondzangers staan niet op het podium. De outfits hebben heel veel oranje-rood tinten en dat wordt eveneens uitgespeeld bij de lichteffecten en de kleurcombinaties op, rond en achter het podium. Na deze eerste repetitie moet gezegd worden dat de lichteffecten het beste stuk zijn van de act, maar dat de rest jammer genoeg heel saai en monotoon overkomt en er nog heel veel gesleuteld zal moet worden om dit geheel naar een hoger niveau te tillen.

flagGeorgië

play

De zanger van Georgië staat in een blauw gehuld licht als het nummer start, zelf volledig in het zwart gekleed. Na de eerste inzet van het nummer verschijnt een berglandschap op het LED-scherm, ook de LED-verlichting op de podiumvloer wordt heel creatief gebruikt en dat zorgt voor spectaculaire screenshots. De eerste minuut van het nummer, komt met uitzondering van de mooie screenshots, wat saai over, maar dan komt een vijfkoppig mannenkoor mee op het podium die met hun koorzang het nummer naar een hoger niveau tillen. Op dat moment verandert ook het blauwe berglicht en krijgen we vuurrode en oranje kleurschakeringen te zien en lijkt het net of de bergen in brand staan. Zowel vocaal als visueel zit dit perfect in mekaar en lijkt Georgië plots niet meer kansloos om de finale te bereiken.

flagAustralië

play

Kate heeft in tegenstelling tot in de Australische selectie geen verhoogd podium, maar staat nu zelf op een bewegende stok zoals haar toenmalige achtergronddanseres. Ze is gehuld in een witte bruidsachtige jurk en de kroon van de preselectie is gebleven. Ze wordt geflankeerd door twee, in het zwart gehulde, danseressen, die eveneens op een bewegende paal staan. Deze staan iets meer naar achter zodat de kans op botsen met de zangeres vermeden wordt. Op de LED vloer is een wereldbol te zien, op de achtergrond zien we de ruimte en voorbijflitsende planeten. Bedoeling van de zangeres en haar danseressen op stokken te zetten is om de indruk te wekken dat ze zweven in de ruimte, boven de aarde. Vocaal zit het geheel perfect in mekaar en het lijkt Kate’s stemgeluid absoluut niet te beïnvloeden dat ze balanceert op een bewegende paal. Visueel zit het geheel echter nog niet goed, de camerastandpunten zijn te ongecontroleerd en verkeerd, waardoor het beoogde effect niet altijd zichtbaar is, en de stokken effectief te zien zijn. Hier is dus nog werk aan, niet voor de zangeres en haar danseressen, maar voor de technische ploeg. Als dit visueel in orde komt zien we Australië zonder twijfel terug in de finale.

flagIJsland

play

Over IJsland kunnen we eigenlijk heel kort zijn, ze doen wat van hen verwacht wordt, niet meer niet minder. De act is een bijna een letterlijke kopie van het optreden tijdens de nationale selectie in Ijsland. Op het podium staat deze keer wel een metalen kooi in de vorm van een bal, daarop zit een drummer die met zwepen de zijkanten van de bal bespeelt als trommel. In het begin van het nummer zit de mannelijke danser, die later over de grond kruipt, in de kooi, en voert daar wat acrobatische toeren uit. Alle visuele lichteffecten die gebruikt worden zijn rood, de bondage kostuums die de groep aanheeft zijn zwart en wit. Vocaal wordt het nummer meer dan behoorlijk gebracht, al kan daar nog wel wat aan gewerkt worden. Zowel muzikaal als visueel gaat dit opvallen, bij de ene keer al wat positiever dan bij de andere.

flagEstland

play

Team Estland is de volgende die het podium op mag. Victor Crone houdt het relatief bescheiden. Hij draagt een wit hemd, zwarte broek en een zwarte ‘lederen’ vest. Dit is een verademing na de fluo jarretellen van België, de bruidsjurken van Australië en het bondage-feest van IJsland. De act is relatief moeilijk te beoordelen. De eerste repetitie blijft sober. Victor zingt een behoorlijk zuivere versie van Storm en begeleidt (nu ja fake-begeleidt) zichzelf op gitaar. De vrouwelijke tweede stem blijft deze keer uit beeld. Vanaf de tweede repetitie is het even een rommeltje. De LED-schermen zijn een gigantische green key geworden. Victor zingt fragmentjes van het nummer terwijl hij op een ronddraaiend podium staat. De allerlaatste herneming van het nummer biedt duidelijkheid. Op de green key komen beelden uit het publiek. Vocaal zit het nummer goed, maar technisch kan het beter. De cameramannen weten nog niet goed wat te doen, en de green key reflecteert op Victors handen en gezicht. Anderzijds heeft Shrek er nog nooit zo goed uitgezien.

flagPortugal

play

Rode rozen op de achtergrond en glanzend smaragdgroene kostuums. De zanger van Portugal kiest duidelijk voor de kleuren van de Portugese vlag. Zowel de zanger als de danser hebben pakken aan die een rok met een broek combineren, niet iedereen zal deze outfit appreciëren, maar hij past wel binnen het geheel. Net zoals in de nationale selectie is de danser halfnaakt, maar dit keer draagt hij ook lange handschoenen in het zelfde groen als de rest van de outfits. De act, zoals we die kennen uit de nationale voorronde, is nog steeds dezelfde. De zanger start stilstaand en gaat bij het eerste instrumentale intermezzo aan het dansen terwijl de danser stil staat op een trapje. Terwijl het nummer verder gaat komt de danser naar beneden en neemt hij het dansen over van Conan. Tijdens de langere muzikale intermezzo’s dansen beiden naast elkaar. Vocaal is op dit nummer niets aan te merken, maar of dit ook het grotere publiek zal aanspreken valt af te wachten. Een pluspunt voor de zanger, moest hij de finale niet halen, is dat hij vermoedelijk een behoorlijke kans maakt om de Barbara Dex award te winnen.

flagGriekenland

play

De Griekse Katerine Duska staat met drie achtergrondzangeressen en twee danseressen op het podium. Het geheel start statisch met de zangeres die het nummer inzet en de dansers die sabels boven haar hoofd houden. Naarmate het nummer vordert wordt duidelijk dat gekozen is voor een concept waarin bloemen centraal staan. De achtergrondzangeressen vormen al dansend bloemkelken met hun jurken en ook de eerst roze, dan witte wand waar de zangeres voor staat verandert tegen het einde van het nummer in een kleurig bloementapijt. De zang van de zangeres is niet optimaal, maar naarmate het nummer vordert zijn het vooral de kirrende geluidjes van de achtergrondzangeressen die de huidige repetitie niet ten goede komen. Ook het einde van het nummer oogt visueel heel rommelig en dat komt, net zoals bij Eliot, door het te snel afwisselende camerawerk. De act kan nog best vergeleken worden met de Dansende Indische Waterlelies uit de Efteling, naar het sprookje van wijlen Koningin Fabiola, maar momenteel is hij nog minder romantisch. Visueel komt dit ongetwijfeld goed tegen de volgende repetitie, maar of het vocale gekir van de achtergrondzangeressen ook goed komt lijkt op dit moment twijfelachtig.

flagSan Marino

play

Kitsch ten troef bij San Marino, Serhat heeft twee mannelijke dansers en drie achtergrondzangeressen bij zich. Allen zijn gehuld in het wit, de vrouwen in stijlvolle jurken, de mannen in speelse bermuda’s. Eens de intro van het nummer gedaan is begeven de dansers zich naar een bruggetje aan Serhat’s rechterkant, de zangeressen doen het zelfde aan de linkerkant. De camera focust zich dan hoofdzakelijk op Serhat en die geeft duidelijk het beste van zichzelf. Naarmate het nummer vordert wordt het geheel vrolijker, komen de dansers aan Serhat’s weerszijden staan en krijgt het geheel een hoger kitsch gehalte. De achtergrond toont het opschrift ‘Na Na Na’ op tal van mogelijke manieren, en het gaat helemaal over de top als de mannelijke dansers met knalgele toeters het podium opkomen en doen of ze na na na zingen. Een vrolijke afsluiter voor deze eerste halve finale, maar het blijft San Marino en kwalificatie is voor hen in het verleden al vaak moeilijk gebleken. De vrees bestaat dat het dit jaar niet anders gaat zijn.

Advertentie