Algemeen

ALGEMEEN

Songfestival in Bazel opgevrolijkt door mascotte Lumo

Mascotte Lumo zal het komende Eurovisiesongfestival in Zwitserland opvrolijken. De EBU, gaststad Bazel en de Zwitserse openbare omroep SRG SRR hebben het figuurtje in het leven geroepen om het Eurovisiesongfestival binnenkort te promoten in de straten van Bazel.

Lumo werd ontworpen door Lynn Brunner, een studente aan de Basel Academy of Art and Design. Hieronder een eerste beeld van de nieuwbakken mascotte.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door SRG SSR (@srg.ssr)

Lumo staat voor de onuitputtelijke kracht van muziek

De naam Lumo is afgeleid van het woord lumineus, lichtgevend dus met andere woorden. Dat licht staat voor een stralende en gloeiende energie die het kloppende hart vormt van het Eurovisiesongfestival.

Het figuurtje heeft dan ook de vorm van een hart met vurige wilde haren, stralende ogen en felle kleuren die volgens de organisatie de euforie en de emoties van het Songfestival symboliseren.

Genderneutrale mascotte vertegenwoordigt openheid en samenhorigheid

Lumo is genderneutraal en vertegenwoordigt op die manier de openheid en de samenhorigheid van het Eurovisiesongfestival. De mascotte wil duidelijk maken dat het Songfestival inclusief is en dat iedereen mag meevieren, ongeacht welke achtergrond iemand heeft.

Straten van Bazel

Het nieuws van een mascotte op het Songfestival werd vandaag vrij verrassend bekendgemaakt via de kanalen van de Zwitserse openbare omroep SRG SSR, de EBU en de stad Bazel.

Hoe en op welke manier we Lumo als televisiekijker in de shows zullen zien, is momenteel niet duidelijk. Tot nu toe weten we enkel dat het figuurtje in de weken rond het Eurovisiesongfestival de straten van Bazel zal opvrolijken en er lokale bewoners, toeristen en Songfestivalfans zal begroeten.

Wedstrijd met 1100 studenten 

Lumo werd dus ontworpen door studente Lynn Brunner, maar ze was niet de enige die een ontwerp ingestuurd had. Maar liefst 1100 studenten van artistieke scholen in Bazel namen deel aan de wedstrijd om een mascotte te maken, maar Brunner werd de gelukkige met Lumo.

De mascottewedstrijd kadert in een groter project van de Zwitserse organisatie om de samenwerking met jonge, lokale creatieve professionals te promoten.

Advertentie