Bazel 2025

Dit zijn nieuwe maatregelen Songfestival 2025 ter bescherming artiesten
De repetities voor het 69e Eurovisiesongfestival in Bazel zijn begonnen. Organisator EBU beloofde na de editie van afgelopen jaar beterschap en presenteert nu maatregelen om artiesten op en naast het podium te beschermen.
De organisatie heeft in samenwerking met de Zwitserse omroep SRG SSR stappen gezet om de gezondheid, veiligheid en de positieve ervaring van alle betrokkenen te waarborgen.
Ophef in Malmö
Na alle verhalen en ophef over de sfeer en gang van zaken achter de schermen tijdens de editie in Malmö, kondigde de organisatie eind 2024 al aan met nieuwe regels en initiatieven te komen die het welzijn en de veiligheid van alle deelnemers en werknemers moeten beschermen.
Nieuwe aanpak al zichtbaar tijdens repetities
De nieuwe aanpak van de Songfestivalorganisatie is al te zien tijdens de repetities, die nu plaatsvinden in de St. Jakobshalle te Bazel.
Allereerst zijn de repetitieschema’s zodanig ingericht dat artiesten meer tijd krijgen om te rusten, maar ook om de gaststad te verkennen.
Cameravrije zones
In de arena zijn cameravrije zones ingesteld om de verschillende delegaties duidelijkheid te verschaffen over waar en wanneer ze gefilmd kunnen worden en content opgenomen zal worden. Zowel het delegatiehoofd als de artiest dienen toestemming te geven voorafgaand aan alle opnames.
Voorbeeld van zo’n cameravrije zone: de kleedkamers. Hier kunnen artiesten zich dus in een rustige sfeer voorbereiden op hun optredens tijdens de repetities en liveshows.
Niet alleen rondom, maar ook tijdens de repetities krijgen artiesten meer ruimte om zich in alle vrijheid voor te bereiden en hun acts verder te perfectioneren.
Geen pers
Tijdens de eerste repetities is er geen pers aanwezig, uitsluitend medewerkers van het Songfestival zelf.
Zij zorgen voor een tekstuele beschrijving van het optreden. Foto’s worden pas ruim na de repetities vrijgegeven, weer met goedkeuring van de artiest en de delegatie.
Korte fragmenten van de tweede repetities zijn wél zichtbaar. Deze worden na afloop gedeeld via de officiële kanalen van het festival en de verantwoordelijke omroep.
Generale repetities
De eerste generale repetitie van elke liveshow is wel toegankelijk voor geaccrediteerde media, maar filmen en/of fotograferen is niet toegestaan. Ook worden de repetities niet gestreamd in het (online) mediacentrum.
De volledige optredens zijn dus pas voor het eerst te zien tijdens de tweede en derde generale repetitie waarbij publiek aanwezig is.
Geen persconferenties
Ook zijn er veranderingen na de liveshows te merken. De persconferentie na de halve finales verdwijnt. Zo worden de dagen voor de deelnemende artiesten verkort.
De organisatie zorgt zelf voor korte interviews met gekwalificeerde artiesten, die beschikbaar worden gesteld voor geaccrediteerde pers.
Gedragscode en zorgplichtprotocol
Ook introduceerde de organisatie een tweetal documenten die de basis vormen voor het nieuwe maatregelenpakket van de liedjeswedstrijd.
Het naleven van de gedragscode is een verplichte voorwaarde voor alle geaccrediteerde personen in Bazel. Hiermee onderstreept de EBU het belang van het bevorderen van respect, professionaliteit en inclusie.
Het zorgplichtprotocol beschrijft de gedeelde verantwoordelijkheid van de EBU, de Zwitserse gastomroep en de deelnemende omroepen. Men wil artiesten beschermen tegen stress en veiligheid en welzijn tijdens het festival waarborgen.
Songfestivaldirecteur Martin Green CBE licht op de website van het Songfestival de maatregelen toe:
‘Nu de eerste repetities in Bazel van start gaan, worden we eraan herinnerd dat de artiesten centraal staan in alles wat we doen. Deze verbeteringen gaan niet alleen over het verbeteren van de show, maar ook over het creëren van een omgeving waarin creativiteit kan floreren en mensen zich oprecht gesteund voelen.’
Bakel Walden, voorzitter van de ESC Reference Group, voegt toe:
‘Dit is een belangrijke evolutie voor het Songfestival. De veranderingen die dit jaar worden doorgevoerd, zijn een essentiële stap om ervoor te zorgen dat dit wereldwijde evenement zich verantwoord ontwikkelt, met de ervaring van artiesten centraal. We zijn er trots op een festival te creëren dat de waarden van zijn oorsprong in onze moderne wereld weerspiegelt.’