Bazel 2025

Songfestival 2025 breekt records: 166 miljoen kijkers, gestemd vanuit 146 landen
De 69e editie van het Eurovisiesongfestival, gehouden in Bazel, Zwitserland, heeft records gebroken. Onder andere met een recordaantal van 166 miljoen kijkers in 37 Europese markten. Dit betekent een stijging van 3 miljoen ten opzichte van 2024 en markeert het hoogste bereik sinds 2016.
Niet alleen in Europa was de belangstelling groot. Er werd gestemd vanuit 146 landen, inclusief de 37 deelnemende lande.
De meeste stemmen van niet-deelnemende landen kwamen uit de Verenigde Staten, Canada, Roemenië, Slowakije, Mexico, Turkije, Hongarije, Kosovo, Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika.
Kijkaandeel
De liedjeswedstrijd trok 166 miljoen kijkers in 37 markten, 3 miljoen kijkers meer dan vorig jaar. Alle online content van de artiesten dit jaar en de drie liveshows online haalden bijna 2 miljard views. Het gaat onder meer om posts, video’s en verhalen.
Het kijkaandeel van de grote finale van 2025 was 47,7%, het hoogste sinds 2004, en meer dan het dubbele van het gemiddelde voor dezelfde groep zenders (19,9%).
Onder jeugdkijkers (15-24 jaar) behaalde de finale een kijkaandeel van 60,4%. Dat is het hoogste ooit en bijna 4 keer zo hoog als het gemiddelde van deze zenders (16,0%).
De finale had een kijkdichtheid van meer dan 50% in 19 van de 37 landen, aangevoerd door IJsland (97,8%), Finland (90,5%), Zweden (89,6%), Noorwegen (85,4%) en Denemarken (75,1%). Andere hoge cijfers waren er in Nederland (75,1%) en Duitstalig Zwitserland (74,2%).
Records in meerdere landen
In het gastland keken gemiddeld 1,1 miljoen kijkers naar de grote finale, een stijging van 57% ten opzichte van vorig jaar, met een recordaantal kijkers en een recordaandeel in alle taalgebieden.
Ook in andere landen werden records gebroken.
- Duitsland: Hoogste gemiddelde kijkcijfer van alle landen – 9,1 miljoen kijkers – beste sinds 2016
- Polen: 4 miljoen kijkers (driemaal het totaal van vorig jaar)
- Frankrijk: 40,0% kijkersaandeel (hoogste ooit)
- Finland: 90,5% kijkers (hoogste ooit)
- Griekenland: 2,8 miljoen kijkers en 70,8% kijkersaandeel (hoogste sinds 2010)
Online kijkers
In de 7 dagen na de uitzending werd de grote finale 12,1 miljoen keer bekeken op het officiële Eurovisiesongfestival YouTube-kanaal. Dat is een stijging van 8% in vergelijking met Malmö 2024. Het hoogste aantal gelijktijdige kijkers op die avond bedroeg 1,58 miljoen, tegenover 1,51 miljoen in 2024.
De halve finales deden het ook goed, met respectievelijk 4,4 miljoen en 3,4 miljoen views tijdens hun equivalente 7-daagse periodes.
Over de hele wedstrijdperiode (3 mei – 24 mei) werd alle content op het YouTube-kanaal in totaal 369,5 miljoen keer bekeken, een stijging van 9,3% ten opzichte van vorig jaar.
Het platform zag 60,7 miljoen unieke kijkers uit 232 landen en gebieden.
Sociale media
TikTok blijft groeien onder jongere fans, waar 42,4% van de volgers tussen 18 en 24 jaar oud is:
- 748,5 miljoen bekeken video’s (+3%)
- 48,9 miljoen vind-ik-leuks (+17%)
- 2,76 miljoen shares (+84%)
- 5 miljoen reacties (+79%)
Op Instagram keken meer fans dan ooit naar foto’s, verhalen, video’s en uitzendingen:
- 969 miljoen weergaven (Reels, posts en Stories)
- 69,6 miljoen accounts bereikt
- 30,6 miljoen interacties (een stijging van 100% ten opzichte van vorig jaar)
- Grootste doelgroepen: 18-24-jarigen (25,1%) en 25-34-jarigen (33%)
Facebook zag ook een sterke groei:
- 161 miljoen weergaven
- 29,9 miljoen bereikte accounts (+30,9% ten opzichte van 2024)
- 2,8 miljoen interacties (+98%)
- Meest betrokken fans: 25-34-jarigen (37,2%) en 35-44-jarigen (24,7%)
Elders trok de officiële WhatsApp-groep 102.000 volgers en de steeds groeiende Reddit, waar de eerste repetities tekstueel te volgen waren, bereikte 340.000 leden, tegenover 250.000 in 2024.
De officiële Songfestivalpodcast, nu in zijn 4de seizoen, bleef luisteraars aantrekken en werd meer dan 1,5 miljoen keer afgespeeld op YouTube en streamingplatformen (+25% in vergelijking met 2024).
De officiële Eurovision Song Contest App stond voor het tweede jaar op rij in de App Store van Apple, voorafgaand aan de finale, en telde 1,8 miljoen gebruikers in de maand voorafgaand aan het Songfestival.
Op de dag van de Grote Finale ging het om 1,1 miljoen gebruikers. Die brachten 10% langer op de app door dan in 2024.
Gegevens van de gaststad
Uit de eerste gegevens van de gaststad Bazel van dit jaar blijkt dat meer dan 500.000 mensen hebben genoten van Songfestivalgerelateerde activiteiten tijdens de week van het evenement.
- Aantal bezoekers bij de openingsceremonie: meer dan 100.000
- Aantal bezoekers bij shows (St. Jakobshalle en Arena plus): ongeveer 100.000
- Totaal aantal bezoekers op City Venues: ca. 343.000
- waarvan Eurovision Village: 190.000
- waarvan Eurovisieplein: 135.000
- waarvan EuroClub: 18.000
In totaal werden 50.000 overnachtingen gegenereerd met een bezettingsgraad van 95% tegen het einde van de Songfestivalweek. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van het gebruikelijke gemiddelde van 60% in mei.
Fans uit 83 landen kochten 100.000 kaartjes voor 9 shows tijdens de evenementweek, inclusief generale repetities, live-uitzendingen en de Arena plus Grand Final-wedstrijd in het voetbalstadion St Jakob’s Park.
Ongeveer 1.000 journalisten uit meer dan 50 landen waren geaccrediteerd om het evenement ter plaatse te volgen.
‘Miljoenen mensen verenigen’
Martin Green, directeur van het Eurovisiesongfestival, zegt het volgende over de cijfers.
‘Het Eurovisiesongfestival van dit jaar heeft opnieuw zijn buitengewone kracht bewezen om miljoenen mensen over continenten te verenigen door de vreugde van muziek en gedeelde viering.
In een gefragmenteerd medialandschap onderscheidt het ESF zich als een uniek wereldwijd moment. Het brengt kijkers terug naar live televisie, terwijl het tegelijkertijd floreert op digitale platforms en nieuwe generaties op nieuwe manieren bereikt.
De groeiende muzikale impact van het concours is onmiskenbaar, met nummers die weerklinken op de wereldwijde streaming hitlijsten en die inspireren.
Van huiskamers tot livestreams en van nationale trots tot internationale verbondenheid, het Eurovisiesongfestival blijft een van de meest levendige en verenigende culturele ervaringen ter wereld.’
‘Opgetogen’
De producers van organiserende zender SRG SSR voegden het volgende toe.
‘We zijn echt opgetogen dat het Eurovisiesongfestival 2025 zo’n groot succes was, in gaststad Bazel, op schermen over de hele wereld en via sociale media. De opwinding en positieve energie waren overal voelbaar. Dit ESF bracht mensen samen en tilde ’s werelds grootste muziekevenement naar een heel nieuw niveau.’