DSVS 2017

DSVS 2017

Onze experts over Azerbeidzjan, België & Zweden

In De Stem van Songfestival.be gaan we op zoek naar hét nummer van het komende Eurovisiesongfestival volgens onze lezers. Dit is de tweede en laatste ronde, waarin dagelijks drie liedjes worden beoordeeld door ons expertenpanel. Je kan ook stemmen op onze Facebookpagina op jouw favoriet. Vandaag in de hoofdrollen: Azerbeidzjan, België en Zweden.

 Azerbeidzjan | Dihaj – Skeletons

Fabian Feyaerts, zanger: Het nummer zal zeker niet misstaan op het festival dit jaar. Heel eigentijds, met zowat alle muzikale ingrediënten die ons de afgelopen maanden zijn voorbijgekomen in de charts. Soms misschien wel iets te voorgekauwd om als song te overleven. Toch ga ik ervan uit dat de kwaliteit die ze in hun clip weten te tonen, ongetwijfeld zullen meenemen in de act. Hierdoor bestaat de kans dat 1 + 1 weleens 3 kan zijn…

Sam Jaspers, manager Ultratop: Het is altijd een beetje moeilijk oordelen op basis van een clip in plaats van een liveversie. Het lijkt echter vocaal wel goed te zitten met deze inzending, al is het voor mij allemaal nogal saai en braaf. Het lijkt ook alsof Azerbeidzjan elk jaar een variant van hetzelfde nummer stuurt. Die dingen waren vroeger ook al geen spek voor mijn bek en de jaarlijkse herhaling maakt het er uiteraard niet spannender op. Op het podium zullen ze wel creatief zijn en vermoedelijk gaan ze dan ook dit jaar weer een pak hoger eindigen dan ze voor mijn part verdienen.

André Vermeulen, journalist & gewezen songfestivalcommentator: ‘Have my skeletons’ vind ik een vreemd aanbod, maar voorts is dit een goed opgebouwd, eigentijds lied. Een beetje spooky en wellicht komt er ook een podiumact die dat onderstreept.   Azerbeidzjan haalt met z’n podiumact meestal het maximum – en méér – uit z’n inzending. Hopelijk houdt de microfoon in Kiev meer van Diana’s stem dan die bij de live-uitvoering in Amsterdam.  ‘Drum, drum, drum, bring out the guns, bad boy’ bekt goed en dat telt ook mee.

Caren Meynen, radiopresentatrice: Skeletons, het soort muziek waar ik wel van hou. Beetje drama, beats, een hoge stem en een zangeres met een stoer kantje. Azerbeidzjan stuurt een lied met een heel actuele sound. Maar net daardoor is het misschien wel een lied dat verdrinkt in de massa. Ik zit al te wachten op een dj die er een vette remix van maakt, al vrees ik misschien dat ik slechts een van de weinigen ben die daar op zit te wachten.

 België | Blanche – City Lights

Fabian Feyaerts, zanger: Een mooi nummer waar je rustig van wordt, en meteen bij ons op heel wat airplay kon rekenen. Ik ken Ellie (Blanche) en haar broer Oliver (backing vocal), beiden zijn ze enorm getalenteerd. Dus ik ben er zeker van dat ze samen een topprestatie zullen neerzetten op het podium, daar bestaat geen twijfel over. Gaan we winnen? Ik denk het niet. Gaan we scoren? Dat weer wel. En we zullen in de toekomst zeker nog van Blanche horen.

Sam Jaspers, manager Ultratop: Altijd verstandig om met het refrein in huis te vallen, meteen de eerste kracht van het Belgische liedje. Wat een fijn nummer, hè. Toen ik het de eerste keer hoorde, was ik me er niet van bewust dat het onze inzending was. Het trok meteen mijn aandacht. Het is een enorm hitgevoelig, modern nummer, perfect opgebouwd en geproducet, met een herkenbaar repetitief refrein en een opvallende, aangename stem. Het lijkt me het ideale recept voor een hedendaags songfestivalliedje. Ik weet niet hoe het live zal klinken en hoe het er zal uitzien. Als dat allemaal goed zit, geloof ik wel in een erg goede score. Die extra punten kunnen er echter alleen maar komen als het er live helemaal staat. Duimen dus dat dat het geval zal zijn.

André Vermeulen, journalist & gewezen songfestivalcommentator: Een modern, intrigerend, boeiend lied, gezongen door een al even intrigerende, boeiende stem. Voor het songfestival een nieuw geluid dat zeker een breed publiek kan aanspreken. Wel één groot vraagteken: hoe gaat Blanche dit in Kiev brengen op het grote songfestivalpodium? Wellicht wordt dat redelijk sober, met hopelijk een subtiel spel met de belichting.  Vocaal krijgt Blanche daar ondersteuning van een koortje, dat lijkt me voor de live uitvoering een goed idee.  Hopelijk doet ze niet te veel aan underacting.  Een beetje engagement bij de uitvoering kan nooit kwaad.

Caren Meynen, radiopresentatrice: Ik weet dat bijna elke songfestivalliefhebber helemaal weg is van het lied van onze Blanche, maar ik voel het niet. Ja, ze heeft een hele knappe diepe stem, ja het lied heeft een sterke melodie, ja, de opbouw zit goed, ja, het heeft alles om de volgende hit te worden van Ellie Goulding, Birdy of Emma Bale. En misschien omdat het me aan zoveel andere zangeressen en nummers doet denken dat ik er niet warm van word. Toch hoop ik en ben ik er bijna zeker van dat we de finale halen.

 Zweden | Robin Bengtsson – I Can’t Go On

Fabian Feyaerts, zanger: Een aanstekelijk nummer dat bijzonder hedendaags is qua melodie en productie! Het nummer heeft een catchy refrein dat meteen blijft hangen, niet onbelangrijk! En daarbij een toffe act met loopbanden die van het ene moment op het andere 180° van richting wijzigen. Een leuke choreografie die tot in de puntjes is uitgewerkt van begin tot einde door zowel de zanger als de dansers. Dit zou zeker wel eens hoog kunnen scoren op een songfestival. Heeft dit nummer een radiotoekomst? Ik denk het wel.

Sam Jaspers, manager Ultratop: Het liedje van Zweden klinkt zoals vaak wel enigszins van de tijd, maar ook wat berekend. De act is niet slecht, al zal het er in Kiev toch weer wat anders moeten uitzien wanneer ook de backing vocals live moeten. De Zweden lossen dat echter meestal wel zonder kleerscheuren op. Ik vind het nummer zeker niet slecht, maar volgens mij mist het dat tikkeltje extra om echt te kunnen winnen. Robin is ook wat houterig op het podium, maar het is toch zeker wel weer een verdienstelijke inzending.

André Vermeulen, journalist & gewezen songfestivalcommentator: Catwalkdefilé met goedkope prêt-à-porter.  Het is een veel te glad, te berekend en repetitief lied, en het verveelt snel. Dit is ver onder het niveau van Euphoria en Heroes.  Het scoort bij de bookmakers, wellicht vooral omdat mensen gokken op Zweden op basis van de (meeste) Zweedse resultaten van de afgelopen jaren en de reputatie van het land op het songfestival. Dit jaar vond ik vrijwel de hele finale van Melodifestivalen behoorlijk tegenvallen.  Het kan niet elk jaar prijs zijn.

Caren Meynen, radiopresentatrice: Normaal val ik elk jaar als een blok voor Zweden, maar dit jaar sturen ze een soort van Justin Timberlake van den Aldi, die me niet helemaal kan overtuigen. Oké, die Robin ziet er goed uit, en al zeker in dat maatpak, de dansers rond hem geven je zin om toch even mee te bewegen in het ritme. Maar het lied I Can’t Go On is me iets te eentonig. Er komt geen climax waar ik bij het songfestival toch altijd een beetje naar verlang. Loreen heeft de lat voor Zweden ooit heel hoog gelegd en ik vrees dat deze Robin geen zingende Tia Hellebaut is die erover geraakt.

Onze experts maken naast recensies ook elk een rangschikking van de vijftien finalisten. Die blijft een goedbewaard geheim tot na de bekendmaking van de resultaten, nu zaterdag. Wel geven we prijs welke van de drie songs van vandaag het meest in de smaak viel bij ons panel, zonder hun plek in de rangschikking te verklappen. De juryfavoriet van vandaag is  België.

Advertentie