EBU
Songfestival bereikt steeds jonger publiek
Een slordige 182 miljoen mensen keken (een stukje) van de drie liveshows van het Eurovisiesongfestival 2019. Dat blijkt uit officiële cijfers van de EBU. Vorig jaar waren het er vier miljoen meer, maar er is ook goed nieuws.
In onderstaande tabel vind je de cijfers zoals bekendgemaakt terug van de edities sinds 2007. De plotse groei in 2013 is te verklaren omdat de EBU sindsdien geen totale kijkcijfers maar bereikcijfers bekendmaakt. Het verschil is dat kijkcijfers zeggen hoeveel mensen minstens een kwartier keken, terwijl bereikcijfers gaan over een periode van slechts een minuut. In 2016 keken dus 204 miljoen mensen minstens een minuut naar een van de drie liveshows, het record van het afgelopen decennium voor zover bekend. De bereikcijfers voor het Songfestival 2019 liggen op gelijke hoogte als die van 2017.
Jaar | Kijkers (in miljoen) |
---|---|
2007 | 106 |
2008 | 106 |
2009 | 124 |
2010 | 108,2 |
2011 | 114,5 |
2012 | 102,9 |
2013 | 170 |
2014 | 195 |
2015 | 197 |
2016 | 204 |
2017 | 182 |
2018 | 186 |
2019 | 182 |
De hoogste marktaandelen, het deel van het aantal televisiekijkers dat naar een specifieke uitzending kijkt, die de EBU vrijgaf werden teruggevonden in IJsland (98,4%), winnaar Nederland (73,4%) en gastland Israël (63,2%).
Andere cijfers gaan over de verjonging van het kijkerspubliek van het Songfestival. De wedstrijd lijkt steeds populairder te worden bij jongeren tussen de 15 en 24 jaar oud. In die groep haalde de editie van 2019 een totaal marktaandeel van 45,3%. Dat is niet alleen twee procentpunt meer dan vorig jaar, het is ook opvallend omdat het Europese gemiddelde op een zaterdagavond voor dezelfde zenders die de finale uitzonden op slechts 11,7% ligt. Bijna drie vierde van de mensen die via YouTube naar de liveshows keken, was ook jonger dan 35.
Succes in Vlaanderen
Ondanks de uitschakeling in de halve finale werd de finale van het Songfestival 2019 op Eén het meest bekeken programma van zaterdagavond 18 mei, met ruim 700.000 kijkers voor de marathonuitzending van vier uur en een slordige 30.000 kijkers méér dan vorig jaar, toen België eveneens sneuvelde in de halve finale.
Jaar | 1e halve finale | 2e halve finale | Finale |
---|---|---|---|
2004 | 781.000 | - | 1.838.119* |
2005 | 641.000* | - | 753.645 |
2006 | 1.147.000* | - | 1.026.995 |
2007 | 532.000* | - | 607.679 |
2008 | 868.347* | ? | 442.508 |
2009 | 642.178* | ? | 797.925 |
2010 | 693.090* | 605.443 | 1.330.076* |
2011 | 458.995 | 632.547* | 481.943 |
2012 | 748.001* | 370.235 | 561.568 |
2013 | 721.088* | 632.188 | 970.089* |
2014 | 864.431* | 515.137 | 655.902 |
2015 | 819.781* | 600.285 | 1.246.367* |
2016 | 639.856 | 997.310* | 1.531.569* |
2017 | 817.865* | 604.834 | 1.242.220* |
2018 | 846.210* | 567.983 | 685.161 |
2019 | 765.862* | ? | 710.684 |