Liverpool 2023

LIVERPOOL 2023

Liveblog – 2e halve finale Songfestival 2023

Welkom op onze liveblog! Vandaag loodsen we jou doorheen de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival 2023, een show waarin ook onze Belgische vertegenwoordiger Gustaph zal verschijnen. Volgens experts is dit de minste halve finale van de twee, al mag dat jou er zeker niet van weerhouden om er een mooie avond van te maken. Geniet dus vooral van het wervelend spektakel, dat zullen de redactieleden van Songfestival.be ook doen. Stay tuned en vergeet niet om geregeld deze pagina te vernieuwen!

Daar klinken de gezegende tonen van het Te Deum. We zijn vertrokken. Wil je vanavond zelf punten geven? Download hier nog ons scoreblad.

We beginnen, zoals gewoonlijk, met een korte terugblik op de halve finale van dinsdagavond, gepresenteerd door Timur Miroshnychenko. Nadien komen de drie presentatrices weer op het podium en verwelkomen ze de kijkers. Hannah Waddingham en Julia Sanina dragen kleren in de kleuren van de Oekraïense vlag. Alesha Dixon in stijlvol zwart.

Na amper zes minuten klinken de gezegende woorden: Let the Eurovision Song Contest begin!

DENEMARKEN | Reiley – Breaking my heart

Een Scandinavisch land mag net zoals op dinsdag de halve finale openen, al is deze opening toch een pak zwakker in vergelijking met de Noorse Alessandra. De zanger Reiley is een fenomeen op TikTok, en die klassieke TikTok-elementen hoor je ook wel in zijn nummer. Vocaal klinkt het wat mij betreft niet altijd even zuiver, op sommige momenten zelfs heel slecht. Ik ben blij dat de Deense omroep toch gezorgd heeft voor een vorm van staging voor Reiley! Ook daar zie ik weer zaken die goed zouden scoren op TikTok met de roze en groene elementen. Of we hem zaterdag terug zullen zien in de finale? Een twijfelgeval in mijn ogen, maar als zijn miljoenen volgers (10,8 miljoen om precies te zijn) daar anders over oordelen, kan het zomaar naar de finale gaan.

Bron: Chloe Hashemi – EBU

ARMENIË | Brunette– Future lover

Wauw, wauw, wauw, Brunette! Van het nummer zelf was ik lange tijd eerlijk gezegd niet zo een grote fan, maar ondertussen kan ik het wel pruimen! Ik kan me inbeelden dat de kijker die het vandaag voor het eerst hoort zich afvraagt over wat het eigenlijk allemaal gaat (vooral het refrein). De Armeniërs hebben in ieder geval goed onthouden dat het een televisieshow is, want wat een plaatje hebben ze hier neergezet. Een moeilijk nummer om een goede act aan te geven, maar wat hebben ze goed gespeeld met kleuren en lichten op het podium. Ook de camerashots werden hier zeer goed benut. Wat ben ik trouwens fan van de schaduweffecten!.

De grootste verrassing van deze drie minuten was zonder de twijfel de plotse dance break, iets wat je niet verwacht aan het begin van het nummer.  Gister zag ik op bepaalde sociale media kanalen al beelden van haar dansroutine en was lichtjes bezorgd. Vandaag stel ik die mening bij en vind ik het eigenlijk heel mooi passen in het geheel van het nummer. Ik vraag me wel af of er in het begin niet teveel rook was op het podium? Eindigen doet Brunette in de mooie Armeense taal, ook reeds 5 jaar geleden dat we dat nog een keer hebben gehoord op het Songfestivalpodium. Drie minuen gingen snel voorbij. Ik ben in ieder geval verkocht, Armenië naar de finale!

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

ROEMENIË | Theodor Andrei – D.G.T. (off and on)

Ik ga beginnen met iets positief: de jonge zanger Theodor Andrei zingt, net zoals de buren uit Moldavië dit jaar, in zijn eigen taal het Roemeens. Een taal die sterk ondergewaardeerd wordt op het Eurovisiesongfestival. Hopelijk zetten ze die lijn volgend jaar verder. Voor wat het overige betreft: het waren drie lange minuten. In het begin had ik vooral het gevoel dat we in een soort underground gig zaten of een intiem concert dat Qmusic wel vaker organiseert. Nadien volgde pure chaos. Begrijp mij niet verkeerd want de Roemeen kan zeker en vast zingen, al hield ik vanavond toch een paar keer mijn adem in, maar voor de rest klopt er niks. In zijn eerste repetitie had de jongeheer nog een geel pakje aan, vandaag is het roze. Ze trekken mijn aandacht niet in ieder geval niet.

Dan verschijnen plots beelden op de achtergrond van Theodor zelf, nadien nog beelden van een dame terwijl de zanger wild staat te springen op het podium. Als de kers op de taart van dit werk opent hij plots zijn roze vest en komt de vrouw van eerder op het podium gelopen. De vrouw wrijft op het einde ook verf op Theodor zijn buik, oké dan. Ik weet oprecht niet wat de Roemeense omroep met dit optreden wou bereiken. Gezien het feit dat de buren uit Moldavië niet aanwezig zijn vanavond, is dit een echte kanshebber voor de laatste plaats, mogelijks met nil points.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

ESTLAND | Alika– Bridges

Ik ga er weinig woorden aan vuil maken: een degelijke inzending uit Estland! Alika is zeer toonvast, al was ze soms wat ruw. Op het einde een heel mooie uithaal. Ook de act zit goed in elkaar. De blauwe kleuren en de lichtjes uit het publiek passen heel goed bij dit nummer. Goed dat ze in Estland voor een eerder klassieke stijl zijn gegaan. Misschien hadden dansers hier nog wel gekund, gewoon om het geheel een beetje op te vullen en de zangeres niet alleen op het podium te laten staan. Een zelfspelende piano vond ik hier niet voldoende.

Kortom, er valt eigenlijk niets echt iets te bemerken over deze inzending, maar aan de andere kant valt er ook heel weinig over te zeggen of te onthouden. Ik vraag me dan ook vooral af of dit iets is was in de Europese huiskamer zal blijven hangen. Een jury had dit hoe dan ook een hoge quotering gegeven, maar goed die zijn er dit jaar niet in de halve finales. Kortom, het zal erom gaan spannen. Ik zie dit eindigen tussen de 9de en 12de plaats, mogelijks een borderline qualifier dus.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

BELGIË | Gustaph – Because of you

Bijna dag op dag vier maand geleden won Gustaph de Belgische preselectie Eurosong 2023. Vandaag mocht hij eindelijk het podium in Liverpool betreden. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben! Eindelijk een act met een beetje pit en met meer dan een zanger alleen. Dat vind ik dan ook een zeer sterke troef van onze inzending dit jaar: de energie, de levendigheid, je kan niet op je stoel of in je zetel blijven zitten. Een ander positief element zijn de mensen op het podium: naast het feit dat ze vocaal ongelooflijk sterk zijn (en goed kunnen dansen), zie je ook dat ze echt een band hebben met elkaar en plezier maken wanneer ze hun optreden geven. Ze straalden werkelijk waar.

Als ik dan toch de vergelijking met Eurosong 2023 moet maken: de trap is een goede toevoeging en ook de outfit is beter in vergelijking met het optreden tijdens de nationale finale. Ik was een beetje bang dat het rondlopen op het podium nogal chaotisch zou zijn, maar mijn twijfels waren ongegrond. Het zag er goed uit. Ik hoop, en denk, dat een finale er zeker in zit voor onze Gustaph. Hij heeft werkelijk genoten!

Bron: Chloe Hashemi – EBU

BREAK

Na België krijgen we een korte pauze in het programma. Hannah Waddingham praat met Graham Norton (Britse commentator) en Timur Mirosjnytsjenko (Oekraïense commentator).

CYPRUS | Andrew Lambrou – Break a broken heart

En we zijn weer terug bij een optreden met één persoon op het podium. Dat de vertegenwoordiger van Cyprus kan zingen, staat buiten kijf, al zijn toch ook vooral de backings aanwezig. Wat hij zingt vind ik dan weer nogal eentonig. Opnieuw een zeer lange drie minuten waarin we eigenlijk weinig zien. Ik wil de Cyprioten natuurlijk ook niet alle oneer doen. De visuals waren op zich wel te pruimen en goed gekozen. Ze voegden wel iets toe aan het nummer, in vergelijking met sommige andere inzendingen deze avond. Op het einde staat de jongen in vuur en vlam. Dat is bij mij iets minder. Voor mij hoeft Andrew niet door te stoten naar de finale, maar ik ben mij ervan bewust dat dit soort inzendingen wel een heel grote groep mensen kan bekoren.

Vergeet verder ook niet dat ze mogelijks al de 12 punten uit Griekenland gaan mogen ontvangen. Dat Andrew in Australië is geboren, zal hem vast ook geen windeieren leggen.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

IJSLAND | Diljá – Power

Een pijnlijke vaststelling: Diljà en haar Power is/was een persoonlijke favoriet van de schrijver van deze liveblog, maar doorgaan zie ik haar jammer genoeg niet. Op het kleine IJslandse podium in Reykjavik zag dit optreden er heel mooi en krachtig uit. Op dit podium is het chaotisch. Heel veel lopen, kleren op het podium gooien.. Allemaal goed en wel, maar blijft het hangen bij de kijker thuis? Het camerawerk had hier toch een pak beter gekund en ook dansers hadden hier niet misstaan. Jammerlijke zaak, want de zangeres is een ongelooflijk grote Songfestivalfan. Ik had haar een verderzetting van het avontuur gegund, maar dat zal het mijns inziens niet worden.

Bron: Chloe Hashemi – EBU

GRIEKENLAND | Victor Vernicos – What they say

De jongste van de avond (en van alle deelnemers aan het 67ste Eurovisiesongfestival): Victor Vernicos. Als je naar hem luistert qua stemgeluid zou je het niet zeggen, maar Victor is pas 16 jaar oud. Hij heeft de enige overwinning van het land dat hij vanavond vertegenwoordigt dus nooit zelf meegemaakt. Wat een durf om als jonge knaap helemaal alleen op dit podium te staan, alleen daarvoor zou ik hem al een ticket naar de finale willen cadeau doen.

Wat het optreden betreft: er zijn een paar goede en een paar slechte elementen. Ik vond de visuals op de achtergrond en op de vloer echt prachtig. Ik ben echter geen grote fan van al de rest. Het springen komt heel onnatuurlijk over, ook het op- en neer rennen beroert mij absoluut niet. Over zijn scoutsboy look ga ik niet eens beginnen. Ik vrees voor zijn kansen. Punten uit Cyprus en Denemarken krijgt hij vast zeker en wel.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

POLEN | Blanka – Solo

Een gevoel van opluchting: op de repetitiebeelden gebruikten de Polen nog rare effecten tijdens de dance break, maar tijdens de show waren die in ieder geval niet zichtbaar. Die rare PowerPoint-effecten mogen er nog wel uit voor zaterdag. Ik weet wel niet wat er scheelde, maar naar mijn gevoel was er precies iets fout met de backing vocals (die te luiden stonden) of het geluid in het algemeen? Soit, het is een basic pop nummer, maar wel heel aanstekelijk.

Ook de staging zal vele Europese huiskamers aanspreken. Blanka zien we zonder twijfel terug in de halve finale.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

SLOVENIË | Joker Out – Carpe diem

Voorafgaand aan het Songfestival was ik grote fan van dit nummer, maar on stage lijkt het me nu toch minder te betoveren. Ik kan er de vinger op dit moment niet precies opleggen, maar misschien is het gewoon te chaotisch geworden? Het publiek is in ieder geval duidelijk fan. Ik klink nu wel heel negatief, maar ik verwacht ook geen problemen voor deze frisse heren uit Slovenië om door te stoten naar zaterdag. Een wow-effect was er bij mij echter niet vanavond.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

GEORGIË | Iru Khechanovi – Echo

Op een bepaald moment tijdens het nummer riep de jonge zangeres: ‘Sing!’. Zingen kan zij als geen ander, maar ik zou me toch niet aan dit nummer wagen. Niet omdat ik per se zo een slechte zanger ben (toch wel), maar gewoon omdat ik grote delen van de tekst niet duidelijk hoor. Mocht ik geen voorkennis hebben, zou ik niet weten waarover dit nummer gaat. Soit, ik heb het al gezegd, maar de dame kan werkelijk waar ongelooflijk zingen.

Over de staging heb ik ook geen slecht woord te zeggen: krachtig, doch weliswaar statisch. Ik hou er wel van. Laat dit maar kwalificeren, Europa!

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

BREAK

Na Georgië krijgen we opnieuw een korte break: een spoken word van acteur Luke Evans. Hij neemt ons mee doorheen de rijke geschiedenis van het Eurovisiesongfestival.

SAN MARINO | Piqued Jacks – Like an animal

Ik ga er heel kort over zijn: op zich is dit geen slechte inzending. De laatste 30 seconden begint de lead zanger plots te schreeuwen, dat maakt het dan wel weer ondraaglijk. Een zwak nummer, een relatief goede staging, maar kwalificeren zullen ze niet.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

OOSTENRIJK | Teya & Salena – Who the hell is Edgar?

Oostenrijk gaat door, laat daar absoluut geen twijfel over bestaan! Mijn persoonlijke guilty pleasure van de avond. Een moeilijk nummer om aan te kleden op het podium, maar met de visuals (zeker de 0.0003 op het einde) maken ze er echt iets van. Goed gezongen, maar in vergelijking met de studio versie toch iets minder krachtig. Vooral het PoePoe-deel op het einde verliest na een tijdje toch wat kracht. Voor mensen die het nummer nog niet op Spotify beluisterd hebben, ga dat een keer doen en jullie zullen begrijpen wat ik bedoel. De dames hebben zich in ieder geval ongelooflijk goed geamuseerd. Tot zaterdag!

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

ALBANIË | Albina & Familja Kelmendi – Duje

Albina & Familja Kelmendi, je hoeft geen C2 in de Albanese taal te hebben om te weten dat ‘familja’ staat voor familie. Ja inderdaad, alle mensen die u zojuist zag op het podium zijn verwant. Een betere uitstap met de familie kan je niet bedenken, denk ik. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik zelf ongelooflijk hard van deze inzending hou. Albina is vocaal ongelooflijk sterk, het Albanese drama is zoals elk jaar weer goed aanwezig, de melodie blijft hangen, de act is sterk… Kortom, dit is een finalewaardige inzending. Het tofste moment van de avond: vader en moeder Kelmendi die dansen. Iconen zijn het.

Een kleine shout-out naar onze Albanese vrienden: ze blijven quasi elk jaar trouw aan hun eigen taal. Het is niet alle landen op het Songfestival gegeven.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

LITOUWEN | Monika Linkyté – Stay

Ha kijk daar, een bekend gezicht! Monika Linkytė stond acht jaar geleden al een keer op het Songfestivalpodium, toen nog samen met Vaidas Baumila. Dit jaar wordt ze vergezeld door  een stel sterke backings die ook rond haar op het podium staan. Een zeer fijne inzending van de Litouwers. Ik zou het minimalistisch noemen, maar in heel positieve zin. Wat ze hebben gebracht, was net voldoende en meer was eigenlijk ook niet echt nodig. Monika heb ik, zoals gewoonlijk, niet kunnen betrappen op een valse noot. En geef nu toch zelf toe, Čiūto tūto is echt iets wat blijft hangen. Dit gaat sowieso naar de finale! Litouwen redt zowaar het jaar wat de Baltische staten betreft.

Bron: Sarah Louise Bennett – EBU

AUSTRALIË | Voyager – Promise

De Australiërs kregen een gunstige positie: zij mogen deze halve finale afsluiten. Er gebeurt zeker wat on stage, en wat daar gebeurt reflecteert eigenlijk heel goed het nummer: het is een mengelmoes van allerlei soorten genres. Ik kan het wel pruimen om eerlijk te zijn. Gezien de positie, zie ik ze wel doorgaan naar de finale. Enig voorbehoud is wel geboden: de afgelopen jaren doen de Australiërs het ongelooflijk slecht in de televoting. Het publiek ging uit hun dak, misschien was dat ook het geval in menig Europese huiskamer.

Bron: Chloe Hashemi – EBU

STEMMING & INTERVAL ACT:

Voila, alle inzendingen hebben we gehad. Europe, Australia and the rest of the world, start voting now!

Opeens zien we Peppa Pig die een polonaise aan het doen is met de kandidaten. Net zoals jij, heb ik ook veel vragen.

Na een recap volgt de interval act van de avond. Eerst een dansact opgeleukt door onder meer ex-Songfestivalzangeres Maria Yaremchuk (Oekraïne 2014), Zlata Dziunka (JESF 2022) en Otoy. De interval act is een ware ode aan de Oekraïense muziek.

Stop voting now! Stemmen is niet meer mogelijk. Na de stemming volgt een dragqueenact gevoerd door drie artiesten in identieke outfits als de presentatrices op de tonen van verschillende songs, waaronder de Australische van 2018, We Got Love van Jessica Mauboy.

DE FINALISTEN

De tien finalisten zijn bekend, zo laat Martin weten!

  1. Albanië
  2. Cyprus
  3. Estland
  4. België !!!!!!!!!! (lichte vreugdekreet!)
  5. Oostenrijk
  6. Litouwen
  7. Polen
  8. Australië
  9. Armenië
  10. Slovenië

België plaatst zich voor het derde jaar op rij voor de grote finale van het Eurovisiesongfestival! Denemarken, Roemenië, Griekenland, Georgië, San Marino en IJsland laten we jammer genoeg achter in deze halve finale.

Advertentie