Algemeen
NPO wil fans nieuwe online beleving Songfestival geven
De Nederlandse omroep NPO heeft een oproep gelanceerd naar bedrijven toe om zich aan te melden met innovatieve technologieën voor het Eurovisiesongfestival van 2020. Samen met AVROTROS, NOS en de EBU zoeken ze manieren die de online beleving van kijkers en fans kan versterken. Bedrijven konden zich aanmelden tot en met 19 augustus.
Kijken we volgend jaar online naar het Eurovisiesongfestival alsof we er zelf bij zijn door middel van een VR-bril? In de oproep van NPO (die 2020 Eurovision Challenge genoemd wordt en hier volledig te lezen is) geven ze zelf videotoepassingen en stemtoepassingen als voorbeelden.
Drie toepassingen
Als bedrijven denken dat zij met hun product de online beleving van ons geliefde Songfestival kunnen versterken, mogen ze hun idee inzenden tot en met 19 augustus. De Nederlandse omroep zal daarna vóór 1 september een shortlist van tien bedrijven opstellen, die zullen worden uitgenodigd voor een evenement op 30 september in Amsterdam. Van die tien bedrijven zullen er drie uitgekozen worden die echt hun toepassing mogen uitrollen voor het festival. Die drie bedrijven krijgen van de omroep elk 35.000 euro om hun product uit te werken.
Testen
Van oktober tot in maart neemt de Nederlandse omroep dan ruimschoots de tijd om samen met de EBU die toepassingen te implementeren, te testen en voor te bereiden om op de markt te brengen. Om de toepassingen te kunnen testen, mogen bedrijven gebruikmaken van gebruikersdata van de officiële Eurovisie-app of van AVROTROS.
Ze zullen ook toegang hebben tot geluids- en videomateriaal van de halve finales en de finale en tot video’s uit de archieven van het Songfestival. In april van volgend jaar is het dan zover en zal alles gelanceerd worden.
MediaMatters
De eerste selectie gebeurt door MediaMatters, dat mediabedrijven in contact brengt met innovatieve start-ups, nieuwe bedrijfjes. MediaMatters zal daarvoor zijn internationale klantenbestand aanspreken.
Apply now for The 2020 Dutch Eurovision Song Contest Innovation Challenge! https://t.co/RxPMlpLSb9
— MediaMatters (@MediaMattersVC) July 11, 2019
Zal het begin van een nieuw decennium ons ook een nieuw technologietijdperk inloodsen op het Eurovisiesongfestival? We zullen het weten in mei 2020.
Update
De Nederlandse omroep NPO heeft bekendgemaakt via een persbericht dat, uit de meer dan tweehonderd inschrijvingen, er tien finalisten zijn gekozen. Die finalisten moeten op 30 september hun plannen uit de doeken doen in Amsterdam voor een team van experts. Dan worden ook de drie winnaars gekozen die elk het bovengenoemd bedrag van 35.000 euro zullen krijgen om hun plannen uit te werken. Bij de tien finalisten zitten ook twee bedrijven uit België. Het Leuvense Tinkerlist en Kiswe Mobile Belgium uit Hasselt. Wat de concrete plannen zijn, is nog niet geweten. Afwachten tot eind september voor meer nieuws.
Dit zijn de tien finalisten:
- AngryBytes LightScripts (NL)
- Dutch Rose Media (NL)
- ARwall (US)
- The Future Group (Noorwegen)
- Seymore360/TiledMedia (NL)
- Tinkerlist (BE)
- TNO UWV (NL)
- Sceenic (UK)
- Snapscreen (AT)
- Kiswe Mobile (BE)