Nederland

NEDERLAND

‘Europapa’ breekt streamingrecords, ook hoge cijfers in België

Afgelopen donderdag was Europapa, de Nederlandse inzending voor het Eurovisiesongfestival in Malmö, voor het eerst te horen. Joost Klein wist direct te scoren: zowel op YouTube als op Spotify wordt het nummer massaal afgespeeld. In Nederland wist de artiest zelfs een record te behalen.

Europapa is sinds donderdag 29 februari 17.00 uur te beluisteren via de verschillende streamingsplatformen en YouTube. Op vrijdag kwam het nummer direct in zowel Nederland als België binnen in de top 50 meest afgespeelde nummers op Spotify. In Nederland werd de eerste plek behaald, in België kwam Europapa binnen op de tweede positie. Deze top 50 werd samengesteld op basis van streams op donderdag.

Record

Vrijdag werd in Nederland de eerste plek behouden, in België stootte de Nederlandse inzending ook door naar de toppositie. Onze noorderburen speelde Europapa zo’n 1,2 miljoen keer af. In Nederland goed voor een record: Joost Klein verbrak het streamingrecord (in een dag) van Arcade, het nummer waarmee Duncan Laurence in 2019 voor Nederland de overwinning op het Eurovisiesongfestival behaalde.

In ons land werd Europapa ruim 176.000 keer beluisterd. Ook in België stootte Joost Klein een Songfestivalwinnaar van de troon. Tot vrijdag behaalde de winnares van afgelopen jaar, Loreen, met Tattoo de meeste streams op één dag. Een kanttekening: enkele kerstnummers wisten in België nog wel meer streams op één dag te behalen.

In beide landen staat het nummer op het moment van schrijven van dit artikel nog steeds op de eerste plek. Ook buiten Nederland en België is het nummer een succes. In Estland en Litouwen behaalde het nummer ook al de top 50 meest afgespeelde nummers.

In totaal behaalde Joost Klein tot nu toe ruim 4 miljoen streams. Hiermee is Europapa nog niet het meest beluisterde Songfestivalnummer van de komende editie. Op dit moment is die eer aan Angelina Mango, de Italiaanse zangeres wist tot nu toe de meeste streams te behalen. La noia werd tot nu toe 29,6 miljoen keer afgespeeld. Before the Party’s Over, van onze eigen Mustii, wist tot nu toe zo’n 833.000 afspeelbeurten te realiseren.

YouTube

Ook op videoplatform YouTube is de Nederlandse inzending een groot succes. In de eerste 24 uur sinds de release werd de videoclip zo’n 2,2 miljoen keer bekeken. De teller staat sinds maandagavond op ruim 5,6 miljoen views. Hierdoor is Europapa de meest bekeken inzending voor het aankomende Songfestival op het officiële YouTube-kanaal van het Eurovisiesongfestival. Nummer twee, de Oekraïense inzending van Jerry Heil en alyona alyona, volgt met 2,7 miljoen views. De videoclip van Mustii is momenteel ruim 1 miljoen keer bekeken.

play

Advertentie