Nederland

Peter Van de Veire over liedje Claude: ‘Valt op tussen tot nu toe geselecteerde songs’
Donderdagmiddag was het Nederlandse Songfestivalliedje C’est la vie van Claude voor het eerst officieel te horen. Verschillende kenners van het festival reageerden inmiddels op de inzending van onze noorderburen, waaronder onze eigen Peter Van de Veire: ‘Dit liedje zou een top tien-notering moeten kunnen opleveren’.
Eén dag na de officiële release van het liedje van Claude stijgt Nederland al flink bij de bookmakers. Waar het land eerder deze week nog op een elfde plek stond, vinden we onze buren inmiddels terug op de zesde plek.
De wedkantoren ontvangen C’est la vie dus goed. De meeste Songfestivalkenners zijn enthousiast, al merken zij over het algemeen wel op dat ook de act in mei goed moet zijn.
Vergelijking met Tele-Romeo
We spraken met onze Vlaamse Songfestivalcommentator en Eurosong-presentator Peter Van de Veire. Hij heeft een prima eerste indruk van de song.
‘Mijn indruk is zeer goed, de song begint intiem en evolueert vervolgens naar iets heel enthousiasts. Claude combineert het melancholische met het bruisende enorm goed.’
Peter is ook onder de indruk van de videoclip, waarbij hij de vergelijking maakt dat een jonge versie van Claude Conchita Wurst ziet winnen op het Songfestivalpodium en dat meeneemt als droom, en de combinatie van de Engelse en Franse taal.
‘In C’est la vie gebeurt veel door elkaar, maar het is een geheel. Ik heb het liedje laten horen aan een muzikant en de vraag gesteld hoe het komt dat dit nummer zo goed is. Deze zei: je hoort een opeenvolging van akkoorden die je direct aanvult.
Je hoort er twee en weet hoe het nummer verder zal gaan. Dit hoorde je ook bij onder andere bij Gloria Gaynor’s I Will Survive én Tele-Romeo van K3.’
Daarnaast noemt de Songfestivalcommentator de enorme herkenbaarheid van het nummer. Ook vertelt hij: ‘Claude zingt goed en heeft een mooie sound. Als hij dit ook live op het podium kan doen, verwacht ik veel.’
Iets anders
Een slimme zet van Nederland, aldus Peter, wanneer we verder spreken over zijn verwachtingen. ‘Het is een hele goed inzending, die gaat opvallen tussen de al geselecteerde liedjes.
Sinds Käärijä twee jaar geleden is iedereen op zoek naar iets soortgelijks, iets schreeuwerigs of iets met harde beats. Claude brengt iets anders.’
Een finaleplek moet er in zitten, denk Peter.
‘Om door de halve finale te raken is het belangrijk om bij verschillende kijkers te scoren: je moet de queer gemeenschap mee hebben, je moet jonge mensen meekrijgen en ook de mama’s moeten mee zijn.’
Over die eerst- en laatstgenoemde groepen: ‘Claude ziet er goed uit en ook de mama’s zullen Claude waarderen. Bij jongeren legt hij het misschien af tegen de wat meer opvallende acts.’
Afhankelijk van de act
In de finale is dat een ander verhaal. ‘Dan komt de vakjury erbij, zij kijken naar andere dingen. Het is dan echt afhankelijk van de act.
Hij zal een choreo moeten doen, iets wat hij nog niet veel gedaan heeft. Een goede act in combinatie met zijn zang zou een top tien moeten kunnen opleveren voor Nederland, waarbij ik meer jurypunten dan punten vanuit televoting verwacht.’
Peter besluit: ‘Deze inzending is opnieuw een bevestiging van de Nederlandse inzet. Sinds onze buren niet meer kiezen voor een preselectie, hebben ze op een uitschuiver met Mia & Dion na, elk jaar goede keuzes gemaakt. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen.’
Winnaar bij de jury’s?
Ook Songfestivalblogster Alesia Michelle is enthousiast. De Amerikaanse omschrijft het liedje als één van de sterkste songs in het momenteel bekende deelnemersveld.
Michelle geeft zelfs aan dat C’est la vie de eerste song van het jaar is waarvan ze verwacht dat het een kanshebber is om bij de jury’s bovenaan te eindigen.
Alesia is dus fan: ‘Dit is heel goed.’ Haar hele reactie bekijk je in deze video.
Investeren in act
Ten slotte Aran Bade, Nederlands Songfestival- en entertainmentdeskundige bij RTL Boulevard. Hij schoof donderdagavond aan bij de talkshow Beau. Net als Peter geeft hij aan dat een goede notering ook van de act zal afhangen:
‘Het is een hele goede song, maar je moet hem ook nog verkopen. Er moet nog in geïnvesteerd worden. Bijvoorbeeld in dansers, visuals en shotwissels.’
Dit bericht op Instagram bekijken