Rotterdam 2020

ROTTERDAM 2020

Creatief team Songfestival 2020 is volledig

Er zijn drie nieuwe namen toegevoegd aan het creatief team dat het Eurovisiesongfestival 2020 in Rotterdam in goede banen moet leiden. Eric van Tijn (foto) is benoemd tot Musical Director en Gerald van Windt en Natasja Lammers zijn choreograaf. Eerder was al bekendgemaakt dat Gerben Bakker Head of Show is, Twan van Nieuwenhuijzen is Head of Contest en de twee regisseurs voor het festival zijn Marnix Kaart en Marc Pos.

Gerben Bakker is inhoudelijk en creatief verantwoordelijk voor de drie live-shows in Ahoy in mei 2020. Samen met het creatief team ontwikkelt hij de openingsacts, intervalacts en hij is verantwoordelijk voor alle videomateriaal. Hij begeleidt ook de presentatoren, die we op dit moment nog niet kennen, en hij schrijft het script en de volledige running orders van de shows. Gerben Bakker heeft ervaring bij The Voice of Holland, Het Gouden Televizier-Ring Gala, de 3FM Awards en als hoofdredacteur tv-producties in de Benelux bij MTV. Hij was ook al twee keer Head of Show voor het Junior Eurovisiesongfestival, in 2007 in Rotterdam en in 2012 in Amsterdam.

Head of Contest

Het Head of Contest is eindverantwoordelijk voor de competitie tussen de 41 deelnemende landen tijdens de shows. Hij zet samen met de regisseurs en het Contest Team alle acts op de best mogelijke manier neer op het podium in Ahoy. Vanaf de start van het selectieseizoen heeft hij regelmatig contact met de verschillende delegaties. Hun creatieve wensen zal hij verwerken tot de eigenlijke optredens tijdens het Songfestival. Tijdens de repetities heeft hij contact met artiesten en delegaties over regie, licht en staging. Van de Nieuwenhuijzen heeft ervaring als eindredacteur voor onder andere Mooi Weer De Leeuw, Masterchef, World Press Photo en Longfonds, een Nederlands gezondheidsfonds.

Musical Director

De musical director componeert de muziek voor de drie liveshows. Hij zal de unieke sound voor de editie van het Songfestival in mei 2020 maken. Hij zal ook de speciale acts die voor de shows geproduceerd worden muzikaal begeleiden. Eric van Tijn schreef het lied Hemel & Aarde voor Edsilia Rombley, die met het lied vierde werd op 25 deelnemende landen in 1998. In datzelfde jaar ontving hij de prestigieuze Gouden Harp voor zijn bijdrage aan de Nederlandse muziekindustrie. Hij werkt daarnaast als musical director voor succesvolle tv- en theatershows als The Passion, The Christmashow en Musicals in Concert.

Choreografen

Gerald van Windt zal met zijn dansers werken aan de op maat gemaakte live-acts. Daarvoor werkt hij samen met regisseurs Marnix Kaart en Marc Pos en met het Head of Show, Gerben Bakker. Natasja Lammers zal samenwerken met de acts van de 41 deelnemende landen. Allebei de choreografen werkten al eerder mee aan het Eurovisiesongfestival. Van Windt werkte samen met Edsilia Rombley en Lammers werkte samen met O’G3NE in 2017. De eerste werkte ook mee aan X-Factor, Dancing with the Stars en het Gouden Televizier-Ring Gala, de tweede werkte mee aan de liveshows van The Voice of Holland.

Head of Styling

Ondanks dat eerder gezegd werd dat het creatief team volledig is, is in januari toch nog iemand aan het team toegevoegd. Het gaat om Diek Pothoven die Head of Styling wordt. In die functie zal hij instaan voor de outfits van artiesten en dansers in de intervalacts tijdens de shows. Pothoven is een modeontwerper.

‘Nederland is een bron van veel modetalent’, zegt Gerben Bakker, Head of Show. ‘We hebben de talentvolle jonge ontwerper Diek Pothoven gevraagd om Europa te verrassen met eigenzinnige keuzes als het gaat om de kleding van artiesten en dansers. Iedere act is uniek en vraagt weer om een andere benadering. Met Pothoven zijn academische achtergrond en positie binnen de mode-industrie zal het Eurovisie Songfestival het high-end karakter krijgen dat het verdient. Daarnaast zal zijn creatieve aanpak ons land als bijzonder fashion-land laten zien aan 180 miljoen kijkers wereldwijd.’

Diek Pothoven zelf zegt het volgende: ‘De shows die door de Nederlandse publieke omroep worden geproduceerd, vertellen een verhaal. Voor de artiesten en dansers in de speciale acts gaan wij volledige collecties ontwerpen die de artistieke boodschap op niveau moeten overdragen. We kijken er enorm naar uit om voor zo’n groot publiek te laten zien wat wij creatief waard zijn en de artiesten en dansers niet zomaar aan te kleden maar in samenwerking met de Nederlandse top-ateliers hun spectaculaire outfits te ontwikkelen.’

Met ‘wij’ bedoelt Pothoven dan zijn ontwerpstudio MARTAN waarvan hij aan het hoofd staat samen met een andere Nederlandse mode-ontwerper. Ze maken modecollecties, shows en films. Pothoven was organiseerde eerder evenementen voor bedrijven als Zalando en Swarovski en hij was art director voor de Amsterdam Fashion Week.

Advertentie