Rotterdam 2020

ROTTERDAM 2020

Ontwerp podium Songfestival 2020 vrijgegeven

Met nog een kleine zes maanden te gaan tot de twee halve finales en de finale zijn vandaag de eerste beelden onthuld van het decor voor het Eurovisiesongfestival 2020. Het decor is geïnspireerd door het thema ‘Open Up’ en het typische Nederlandse vlakke landschap. Net als de voorbije jaren haalt Florian Wieder de ontwerpdeal weer binnen.

‘Het decorontwerp laat de verbinding zien tussen de lucht, de zee en het land’, zegt Wieder. Verder in het persbericht: ‘De horizon is de link tussen deze elementen en die horizon zal werken als een venster om de wereld van Eurovisie 2020 te openen. Het vloerplan van het decor is geïnspireerd op de kanalen en bruggen die land en water in Nederland verbinden. Hiermee willen we de artiesten zo dicht mogelijk bij het publiek brengen.’

Florian Wieder won opnieuw de pitch voor het decorontwerp, waaraan zowel Nederlandse als buitenlandse decorontwerpers meededen.   Wieder ontwierp de afgelopen drie jaar ook al het decor voor het Songfestival. Hij voegt nog toe: ‘Ik ben heel blij dat de Nederlandse publieke omroep zo ruimdenkend is geweest en dit ontwerp enthousiast heeft omarmd. Wat mij betreft is dit een nieuw hoofdstuk in podiumontwerp, een wens die ik al langer had.’

Man met ervaring 

Eerder tekende de Duitse ontwerper voor het stage design van meerdere edities van de MTV Awards, Emmy Awards en verschillende grote bekende internationale tv-programma’s. Het decor voor het aankomende Eurovisiesongfestival wordt in Nederland gemaakt en wordt in de eerste weken van april in Rotterdam Ahoy opgebouwd.

Wél een greenroom in de zaal

Na een jaar van afwezigheid zal deze editie de zogenaamde ‘Green Room’ – waar de artiesten plaatsnemen na het optreden – in de zaal terugkeren. Hierdoor zal het publiek zich nog meer verbonden voelen met de artiesten uit de 41 deelnemende landen.

‘Groots in zijn eenvoud’

Volgens Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Songfestival 2020, sluit dit ontwerp naadloos aan bij het verhaal dat de makers willen vertellen: ‘Het ontwerp is innovatief, ingetogen en functioneel slim. Zo kan het decor voor elk van de 41 deelnemende acts, opening- en interval acts en tijdens de puntentelling een totaal andere uitstraling neerzetten. We zien straks een vernieuwend decor, groots in zijn eenvoud en toch vol verrassingen. Deze wens heeft de ontwerper perfect vertaald in zijn ontwerp.’

Advertentie

Locatie