Rotterdam 2020
Weinig belangstelling voor ‘Eurovision: Europe Shine a Light’ op Eén
Eurovision: Europe Shine a Light, de vervangshow van de AVROTROS en de EBU voor het Songfestival 2020, was geen kijkcijfersucces op Eén. In Nederland was er beduidend meer animo.
558.000 Vlamingen stemden afgelopen zaterdagavond op het grootste televisienet van de VRT om te kijken naar de Nederlandse show. Daarmee was ze het zesde meest bekeken programma van de dag op de Vlaamse televisie. Dat blijkt uit de kijkcijfers van het Centrum voor Informatie over de Media. Ter vergelijking: 710.000 Vlamingen keken vorig jaar naar de finale van het Songfestival vanuit Tel Aviv. Hieronder zie je een overzicht van de kijkcijfers van Songfestivaluitzendingen van de afgelopen zestien jaar op de Vlaamse televisie. (* = Uitzending met Belgische deelname)
Jaar | 1e halve finale | 2e halve finale | Finale |
---|---|---|---|
2004 | 781.000 | - | 1.838.119* |
2005 | 641.000* | - | 753.645 |
2006 | 1.147.000* | - | 1.026.995 |
2007 | 532.000* | - | 607.679 |
2008 | 868.347* | ? | 442.508 |
2009 | 642.178* | ? | 797.925 |
2010 | 693.090* | 605.443 | 1.330.076* |
2011 | 458.995 | 632.547* | 481.943 |
2012 | 748.001* | 370.235 | 561.568 |
2013 | 721.088* | 632.188 | 970.089* |
2014 | 864.431* | 515.137 | 655.902 |
2015 | 819.781* | 600.285 | 1.246.367* |
2016 | 639.856 | 997.310* | 1.531.569* |
2017 | 817.865* | 604.834 | 1.242.220* |
2018 | 846.210* | 567.983 | 685.161 |
2019 | 765.862* | ? | 710.684 |
Het marktaandeel van de uitzending op Eén bedroeg precies 25%. Dat betekent dat van alle Vlamingen die op dat moment televisiekeken, exact een kwart naar Eurovision: Europe Shine a Light keek. Als we kijken naar het marktaandeel van 18- tot 44-jarigen, de commercieel interessante jongere doelgroep, daalt het daar tot 12,4%, oftewel slechts één op de acht van alle 18- tot 44-jarige Vlaamse televisiekijkers. Ter vergelijking: op VTM haalde Lego Masters, dat deels met de EBU-show overlapte, 626.000 kijkers en een marktaandeel van maar liefst 49,8% bij de 18- tot 44-jarigen.
In Nederland keken volgens de Stichting Kijkonderzoek 2.370.000 mensen, en daar werd afgelopen zaterdag enkel het achtuurjournaal op NPO1 meer bekeken. Het marktaandeel lag er op 39,5%. Het kijkcijferaantal is zowat een halvering ten opzichte van de finale van het Songfestival 2019 vorig jaar.