Stockholm 2016

STOCKHOLM 2016

De 1e halve finale: ons liveverslag van de juryshow

Vandaag staan de eerste repetities voor de eerste halve finale weer op de planning. Deze namiddag ging het om een dress rehearsal, vanavond werd de o zo belangrijke juryfinale gehouden.

De show start met Måns Zelmerlöw die zijn Heroes in een trage versie brengt. Hij wordt hierin bijgestaan door een kinderkoor. Om onze noorderburen te steunen, of gewoon toeval, maar alle kinderen zijn in oranje salopetjes uitgedost. Na een verwelkoming door Petra Mede en Måns volgt de officiële opening van het festival met de melding ‘Welcome Europe’. Onmiddellijk na deze woorden verschijnt de groep Europe op het toneel en start het nummer The Final Countdown. Zij worden door Petra en Mans nagenoeg onmiddellijk weer terug naar af gestuurd. De intro duurt ongeveer tien minuten, wat eigenlijk iets te lang is.

De opbouw van de show is gestoeld op het gekende scenario: de kandidaten worden voorgesteld aan de hand van postkaartfilmpjes. Deze filmpjes werden opgenomen in het thuisland van de kandidaten en tonen de artiesten in alledaagse activiteiten zoals joggen, wandelen of eten.

Finland

Sandhja opent de show en is jammer genoeg niet altijd heel stemvast. De show die ze opvoert met haar dansers helpt ook niet om deze uitvoering naar een hoger niveau te tillen. Vermoedelijk zien we deze act niet terug in de finale.

Griekenland

De eerste noot klonk deze middag uitermate vals, tijdens de jury finale was dat al een heel stuk beter. De act is een afspiegeling van Griekse cultuur en komt leuk over. Of het nummer door het grote publiek gesmaakt wordt is nog af te wachten, maar gezien dit Griekenland is, zal het vermoedelijk wel doorstoten naar de finale.

Moldavië

Lidia Isac is de derde op rij die haar nummer niet zuiver gezongen krijgt. De act met flitsende blauwe en witte lichten en dansende ruimtevaarder leveren niet veel spannende beelden op en het nummer kabbelt daardoor maar wat verder. Mogelijk geen finaleplaats voor Moldavië dit jaar.

Hongarije

De eerste zanger van de avond die ook degelijk kan zingen. De show richt zich in hoofdzaak op de looks van de zanger door veel close-ups in de beeldvorming te verwerken. Dit is het eerste nummer van deze show dat bijna met zekerheid een finaleplaats in de wacht zal slepen.

Kroatië

Ze kan zingen en draagt daardoor het nummer ook naar een hoger niveau. De jas en de jurk zijn jammer genoeg veruit de lelijkste die tijdens deze halve finale gezien zullen worden. De Barbara Dex award ligt binnen handbereik, een finaleplaats ook na deze perfecte uitvoering.

Intervalact

Tijdens de eerste intervalact krijgen we een filmpje te zien waarin Petra en Mans zich als taxichauffeurs voordoen. Dit levert hilarische beelden op als de chauffeurs tegen hun klanten vertellen wie ze werkelijk zijn. Het geheel wordt nog grappiger als onderweg Verka Serduchka en haar moeder in de taxi stappen.

Nederland

Douwe Bob zingt zijn nummer met overtuiging en zonder valse noten. Hij staat er en heeft de looks en het charisma om te overtuigen. Hij bespeelt de camera perfect als die op hem gericht wordt. Ondanks de simpele staging, de artiesten staan op de projectie van een klok, merk je dat hier over nagedacht is. De cameraposities zijn zo gekozen dat alle leden van de band in beeld worden gebracht. Enige minpunt aan de hele performance is de tien seconden pauze. Het publiek is niet echt mee en stopt te vroeg met juichen waardoor het geheel wat ongemakkelijk overkomt. Een finaleplaats moet echter binnen handbereik liggen.

Armenië

Ivetka zingt vol overtuiging en staat er vocaal als een huis. De rode lichten, hologrammen en sexy uitstraling versterken het wauw gevoel bij dit nummer. Dit is een van de betere nummers van deze halve finale en een plaats in de eigenlijke finale is gewoon een must.

San Marino

Echte disco op het festival is al weer even geleden, maar Serhat, geeft ons disco kitsch van de bovenste plank. Geflankeerd door 5 zangeressen die wulpse bewegingen maken zingt hij op overtuigende wijze zijn I didn’t know. Of dit iedereen zal aanspreken valt nog af te wachten, maar de zaal is alvast heel enthousiast en iedereen hoopt stiekem dat dit zal doorstoten naar de finale.

Na San Marino volgt een kort intermezzo door Petra, gebruikt om het podium voor Rusland op tijd klaar te zetten. Tijdens deze pauze act maakt Petra het grapje, ‘to all the boys and girl’ in the audience.

Rusland

Naast de knapste visuele act van deze halve finale zet Sergey ook een sterk vocale prestatie neer. Dit is de te kloppen favoriet volgens de laatste stand bij de bookmakers en je kan ze geen ongelijk geven. Alles aan deze uitvoering klopt, aanstekelijk nummer en indrukwekkende act. Het moment dat de zanger in het scherm lijkt te klimmen zijn visueel verbluffend. Als dit de finale niet haalt is er ergens iets mis gegaan met de stemming.

Tsjechië

Als er in deze halve finale een land zit dat verdient naar de finale zou mogen is het wel Tsjechië. Na de jammerlijke uitschakeling van het land in de editie van vorig jaar, zijn ze terug met een sterke song die ook vocaal goed klinkt. Het is alleen jammer dat er niet echt veel gebeurt op het podium. De driehoeken die in Gabriella’s promomateriaal de letter G vormen worden constant op de led schermen geprojecteerd. Het geheel baadt in een roze gloed die naar het einde van het nummer overgaat in een visueel bloementapijt. Als Gabriella morgen iets vrolijker kijkt en zo de sympathie van het publiek weet te winnen moet een finaleplaats er inzitten.

Cyprus

Het eerste hardere werk van dit festival, maar daarom zeker niet slechter. Minus One overtuigt en brengt genoeg rauwheid in de uitvoering om dit aanstekelijk te maken. De bandleden, met uitzondering van de zanger en gitaristen, zitten in kooien. De flitsende achtergrond en het rookgordijnen versterken de geloofwaardigheid van het optreden. Dit is geen standaardnummer voor Cyprus maar wel een zeer slimme keuze. Het nummer is enig in zijn soort tijdens dit festival en verdient zeker een plaats in de finale.

Oostenrijk

ZOË verschijnt in een zalmroze jurk op het podium, de achtergrond toont een liefelijk land van ontpoppende bloemen en dansende bomen. Het geheel oogt allemaal heel leuk en past perfect bij het nummer. De zang is goed en de zangeres straalt. Ze heeft er duidelijk zin in. Het nummer is behoorlijk repetitief waardoor het als een vrolijke oorwurm in je hoofd kruipt. Gaat dit door? Als het aan de fans ligt wel.

Estland

Jüri kan zingen, maar staat er bij of hij er geen zin in heeft. Op een of andere manier past dat wel bij het nummer, maar het maakt het geheel heel emotieloos. Op het podium gebeurt verder niet veel, de zanger staat er ook alleen voor en moet het dus vooral van zijn charisma hebben. Ondanks het feit dat dit nummer geschreven werd door Stig, de zanger die we vorig jaar nog in duet zagen met Elina Born, is er hier geen magie op het podium. Het Estse resultaat van vorig jaar evenaren zal moeilijk worden.

Na Estland is het tijd voor een pauze. Petra bevindt zich in de green room en verwelkomt de artiesten. Ze stopt bij Nederland, San Marino en Rusland.

Azerbeidzjan

Samra klinkt stemvaster dan tijdens de eerste repetities vorige week, maar echt zuiver is het nog steeds niet. In tegenstelling tot andere jaren krijgen we dit jaar voor Azerbeidzjan geen visueel sterke act. Samra wordt geflankeerd door twee dansers en twee achtergrondzangeressen. Iedereen is gekleed in wit en goud en daarmee is dan ook alles gezegd. Misschien is er wel een ‘Miracle’ nodig om het land dit jaar naar de finale te helpen.

Montenegro

Opnieuw een heviger rocknummer op het festival. Vocaal is dit nummer ok, maar je bent ofwel voor, ofwel tegen deze muziekstijl. In tegenstelling tot het nummer van Cyprus is dit nummer veel minder toegankelijk. Het nummer zal daardoor niet door het grote publiek gesmaakt worden, wat de kansen voor Montenegro op een finaleplaats aanzienlijk zal verminderen.

IJsland

Greta startte deze middag niet heel stemvast maar pikte snel terug op, vanavond zong ze gelukkig wel alles goed. Van de ledschermen wordt gretig gebruik gemaakt en het geeft de act een Heroes-achtig gevoel. Het nummer is heel herkenbaar en toegankelijk en zal zeker op heel wat stemmen kunnen rekenen.

Bosnië & Herzegovina

De etnisch klinkende muziek is een welkome afwisseling van de veelal vlakke popnummers die we tot hiertoe gekregen hebben. De zang tussen Deen en Dalal, aan weerszijden van de prikkeldraad, zit goed. Eens de rapper opkomt wordt de prikkeldraad weggehaald en barst het nummer helemaal los. Of je de rap nu leuk vindt of niet, dit is een nummer dat er uitspringt en de kijker gaat bijblijven.

Malta

Het nummer van Ira Losco start met de projectie van haar zingende gezicht op de vloer. Na de intro komt ze het podium opgewandeld in een gouden jurk. De gigantische jas die ze vorige week nog droeg tijdens de repetities is verdwenen. De jurk is perfect ontworpen voor de vijf maand zwangere zangeres. Het nummer wordt goed gezongen en is gedeeltelijk van Zweedse makelij, maar klinkt wat vlak. De sympathieke Ira probeert het publiek wat op te jutten tijdens het nummer, maar of dit voldoende is voor een finaleplaats zullen we morgenavond weten.

Malta is het laatste optreden van de dag en de stemming wordt geopend. Stemmen kan via telefoon, sms of via de songfestivalapp. Zoals we gewoon zijn van Zweden spotten ze in het intervalfilmpje weer met zichzelf. De periode voor de winst van ABBA wordt bestempeld als de periode waarin Zweden als het kneusje van Europa behandeld wordt.Het filmpje eindigt met de voorstelling van de groep BAAB als kandidaat voor het festival van 1974. Om de Zweden niet te laten denken dat ze Bob (Baab) Dylan naar het festival sturen, wordt op het laatste moment de naam van de groep nog veranderd naar ABBA.

Als de tijd om te stemmen voorbij is, komt de volgende intervalact. Migranten in grijze kostuums dansen over het podium, de ganse act dansen ze in groepjes over het podium, om de migratie van vluchtelingen voor te stellen. Op het einde van de dansact kruipen de vluchtelingen over een muur en bewegen ze zich tussen het studiopubliek. Dat staat symbool voor de integratie van deze mensen in onze Westerse samenleving. De migranten zijn geen grijze massa, maar individuen die ook als dusdanig behandeld moeten worden.

In tegenstelling tot andere jaren worden dit jaar, voor de eerste keer, de landen van de Grote Vijf wel live op het podium voorgesteld tijdens deze twee halve finales. Live bedoelen we hier niet voor beide shows letterlijk: in de shows van vandaag werden de nummers integraal vertolkt, voor de televisieshow van morgen wordt uit de optredens van deze avond een minuut van het nummer geknipt en uitgezonden. Vandaag is het de beurt aan Frankrijk, Spanje en Zweden.

Advertentie