Turijn 2022
Weinig zon en verdwenen foto’s: repetities Turijn in moeilijkheden
De repetities voor het Songfestival 2022 zijn inmiddels aan hun derde dag toe, maar verlopen niet van en leien dakje. Alle tot hiertoe vastgestelde problemen op een rij.
Probleem 1: Een gebrek aan zon(licht)
Italiaanse media meldden zaterdag al dat er een probleem was met de ‘kinetische zon’ in het ambitieuze podiumontwerp in de PalaOlimpico in Turijn. De gigantische bogen die centraal in het ontwerp staan en de zon moeten voorstellen, en ook per optreden in andere sequenties zouden moeten draaien, doen het niet naar behoren. Volgens de krant La Repubblica gaven sommige delegaties tot 30.000 euro uit om een speciale ledmuur achter de bogen te kunnen gebruiken bij hun optreden. Maar een grote technische constructiefout maakt het onmogelijk om de bogen volledig te laten draaien en keren zoals aanvankelijk verwacht. Aangezien de repetities al bezig zijn, is het volgens krant La Stampa te laat om het euvel nog te verhelpen: de bogen kunnen bewegen, maar lang niet zoveel als ze zouden moeten.
Inmiddels klonk al vanuit verschillende delegaties onvrede over de repetities en het feit dat hun voorbereide optredens dus niet naar behoren zijn. Onder meer de entourage van de Nederlandse S10 had zich al negatief uitgelaten over de zogenaamde stand-inrepetities, waarbij andere artiesten de nummers zingen zodat alle technische en visuele aspecten op voorhand getest kunnen worden. Ook de Litouwse en Oekraïense delegaties lieten al onomwonden horen dat ze hun optredens nog zullen moeten aanpassen op het allerlaatste nippertje om met het grote mankement in het podium rekening te houden. Het is op het moment van schrijven nog afwachten hoe de andere delegaties, die nog niet gerepeteerd hebben op de bühne in Turijn, zullen reageren.
Probleem 2: Verdwenen foto’s
Ronela Hajati uit Albanië (foto) heeft een wrange nasmaak overgehouden aan haar eerste repetitiebeurt in Turijn. Zondagnamiddag was haar fotoreeks plots verdwenen, zowel van de officiële website van het Songfestival als op de socialemediakanalen van Eurovision zelf. Kort nadien verschenen plots andere foto’s van dezelfde repetitie. Prompt gingen geruchten de ronde dat de choreografie en/of de outfits van Ronela en haar dansers te provocatief zouden zijn en dat de Albanese delegatie gevraagd werd om een nieuwe choreografie te gebruiken. Op het moment van publicatie is geen van die geruchten formeel bevestigd, al plaatste de Albanese zangeres wel een veelzeggende, weinig positieve tweet:
?????
— Ronela Hajati (@RonelaHajati) May 1, 2022
Inmiddels postte een andere Twittergebruiker al een schermafbeelding van een chatgesprek met Ronela op Instagram, waaruit zou blijken dat alles toch bij het oude blijft. Wat er precies verandert, weten we woensdag tijdens de tweede en laatste individuele repetitie van Sekret.
Ronela is not changing her choreography #Eurovision pic.twitter.com/zjb3ieBXEr
— denisHajati (@dxsnvm) May 1, 2022
Probleem 3: TikTok
De EBU en de organisatie van het Songfestival 2022 beslisten om de eerste repetities volledig achter gesloten deuren te houden. Geaccrediteerde pers mag zelfs de perszaal niet in en moet het net als alle andere volgers van de wedstrijd stellen met korte videoverslagen van de organisatie zelf. De EBU sloot een deal met socialemediaplatform TikTok, waardoor video’s enkel op dat platform verschijnen. Er is veel onvrede bij zowel pers als fans omdat de TikTokvideo’s vaak pas uren na de repetitie worden gepubliceerd. Door het gebrek aan eigen beelden en inzichten is er ook veel minder animo voor eerste repetities dan gebruikelijk het geval is. Het is dus nog maar de vraag of de nieuwe, restrictieve EBU-aanpak, waarbij ze zelf veel meer controle heeft en fansites de eerste dagen buitenspel zet, het verhoopte effect zal hebben of niet. Eerder was er ook al kritiek op de toekenning van accreditaties aan pers dit jaar, die ook anders en strikter verliep dan in voorgaande jaren.
Wat wel vaststaat, is dat geaccrediteerde pers vanaf de tweede repetities, die nu woensdag starten, wel zowel fysiek als online toegang hebben tot het perscentrum om van daaruit alles te kunnen volgen. Een ander verschil is dan weer dat ze niet in de zaal mogen gaan kijken; dat mag dit jaar enkel tijdens de eerste generale repetities voor de drie liveshows, respectievelijk op maandag-, woensdag- en vrijdagnamiddag.