Analyse

ANALYSE

Doet het gastland op het Songfestival het beter of niet?

Aan het einde van een decennium blikken we niet enkel terug op het afgelopen jaar. In een reeks analyses, opinies en overzichtsartikels richten we onze kijk op de jaren ’10 op de grootste muziekwedstrijd ter wereld. Hoe is het ESF geëvolueerd, en wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Op die en tal van andere vragen proberen we antwoorden te geven. In dit stuk kijken we naar de prestaties van het gastland. (rbe)

De cijfers

De eindnotering van de vorige tien gastlanden toont een duidelijk verschil aan tussen de eerste en de laatste vijf edities van de jaren ’10. Van 2010 tot en met 2014 haalde het gastland driemaal een top tien-plaats en eindigde het geen enkele keer buiten de top twintig. De jaren nadien begonnen met een plaats buiten de top twintig, maar ook een stek in de top vijf. De afgelopen drie jaar eindigde het gastland dan weer telkens in de bottom five. Dat is een unicum, aangezien het gastland voordien nooit tweemaal na elkaar bij de laatste vijf eindigde en dat nu zelfs drie jaar na elkaar gebeurde.

JAAR GASTLAND PLAATS
2010 Noorwegen 20/25
2011 Duitsland 10/25
2012 Azerbeidzjan 4/26
2013 Zweden 14/26
2014 Denemarken 9/26
2015 Oostenrijk 26/27
2016 Zweden 5/26
2017 Oekraïne 24/26
2018 Portugal 26/26
2019 Israël 23/26 

De beste prestatie was dus de vierde plaats van Sabina Babayeva voor toenmalig gastland Azerbeidzjan in 2012:

play

Jaren ’00 vs. jaren ‘10

Voor het gastland eindigden de jaren 2010 op een valse noot. Om te kijken of de resultaten over de tien jaren heen ook minder waren, kijken we even terug naar de jaren 2000. Zowel het aantal top tien-plaatsen, de noteringen bij de laatste vijf als het gemiddelde resultaat tonen duidelijk aan dat het gastland de afgelopen tien jaar minder hoog scoorde dan het decennium ervoor.

JAREN ‘00 JAREN ‘10
TOP TIEN 6 4
LAATSTE 5 2 4
GEMIDDELDE 11/26 16/26

De beste prestatie van het gastland van de 21e eeuw tot hiertoe was in het prille begin: Denemarken pakte zilver voor eigen publiek dankzij Never Ever Let You Go:

play

Gebrek aan financiële middelen?

De afgelopen jaren deed het organiserende land het niet zo goed. Dat kan toeval zijn, maar er is ook een mogelijke verklaring. Het Eurovisiesongfestival is de laatste jaren namelijk in omvang toegenomen, wat ook een groter prijskaartje voor de organisatie met zich mee brengt. Zo is het geen publiek geheim dat de omroepen van Oekraïne, Portugal en Israël een beperkt budget hadden voor het organiseren van het Songfestival. Het zou dus kunnen dat er minder financiële middelen waren voor hun inzending, wat hun mindere resultaat zou kunnen verklaren. Hopelijk heeft Nederland voldoende geld om zowel de organisatie als hun inzending te financieren en het gastland weer in de top twintig, tien, vijf of zelfs drie te brengen!

Advertentie