DSVS 2016

DSVS 2016

DSVS: Onze experts over Hongarije, Kroatië & Moldavië

Vandaag laat ons vijfkoppig expertenpanel zijn licht schijnen over drie nieuwe inzendingen van het komende Eurovisiesongfestival.

Gisteren passeerden Armenië, Finland en Griekenland de revue, vandaag wordt er gekeken naar de liedjes uit Hongarije, Kroatië en Moldavië.

Hongarije: Freddie – Pioneer

play

Stijn Depoorter: Deze Hongaar met Bambi-ogen en een uitgesproken grain zal ongetwijfeld vele harten doen smelten. Hij weet de camera zeer goed te bespelen en gunt het publiek op het juiste moment een glimp van zijn sixpack. Dat zal punten opleveren. Het lied is geen hoogvlieger maar ik vermoed dat de Hongaren dit jaar de finale wel halen.

Fabian Feyaerts: Het ruige in zijn stem en de heesheid doen deze song opvallen. Hier hou ik van. Een song die er staat in al zijn eenvoud. Goede drive, mooie ruige stem. Een refrein dat je ook snel meebrult en wat aanzet tot meeklappen op de maat van de song. Een song die van bij het begin triggert naar meer. Je hebt maar drie minuten en Hongarije weet ze perfect te benutten!

Sam Jaspers: Goede zanger, met een apart stemgeluid. Pioneer is een hitgevoelige, moderne ballad die volgens mij kan aanslaan. Heel origineel is het niet, de opbouw is behoorlijk voorspelbaar, maar de melodie vind ik wel sterk. Ik hoop dat Freddie niet te veel gaat schreeuwen, want dat is helemaal niet nodig, het nummer is sterk genoeg. Als hij van het scherm spat, kan hij naar de top-10 en misschien zelfs naar het erepodium, lijkt me.

Fabio Ponente: Een streling voor het oog, dat mag gezegd worden. Het is een dynamisch nummer met leuke energie die erdoorheen stroomt. Het gefluit geeft me een happy gevoel, en dit is voor mij zéker een finaleplekje waard!

Roy Van der Merwe: Ik vind de titel Pioneer mooi omdat ze maar uit een woord bestaat. Ik heb de andere liedjes uit de Hongaarse selectie niet gehoord maar dit vind ik behoorlijk goed en dramatisch. Dit kan het heel goed doen, en mogelijk zelfs winnen. Het heeft alle juiste ingrediënten, op één na: de stem van de zanger. Hij zingt heel onduidelijk, en ik heb het er moeilijk mee de songtekst te verstaan. Hij kan net zo goed zingen in het Hongaars of Chinees, wat mij betreft. Vorig jaar hadden we de Heroes, misschien dit jaar wel een Pioneer.

Kroatië: Nina Krajlić – Lighthouse

play

Stijn Depoorter: Iets in dit nummer doet me aan Zara Larssons Uncover denken, wat op zich een goed teken is. Het lied schept een bepaalde sfeer met de typische Balkangeluiden maar ik weet niet of er voldoende vuur in Nina’s vuurtoren flakkert om de schepen terug veilig in de haven te loodsen. Op zijn minst een goede middenmoter.

Fabian Feyaerts: De kopstem vind ik dan prachtig, maar het Engels spreekt me niet meteen aan. Hadden ze beter in hun landstaal deze song gebracht? Of geven ze Nina een spoedcursus Engels? “DEIR IES U LAAJT” en “DEIR IEN DE SKAAJ”… mijn tenen krullen een beetje naar binnen. Het heeft me ergens wel vast maar laat ons zeggen dat het me meer loslaat.

Sam Jaspers: Dit liedje wordt mooi, zij het wel wat voorspelbaar opgebouwd, met nog net genoeg traditionele geluidjes om te weten dat dit van een Balkanland komt. Het stemgeluid is zeer van deze tijd. Lorde, Zara Larsson, Emma Bale van bij ons… veel jonge zangeressen zingen tegenwoordig op deze manier. Misschien dat dit toch ietwat klassieke lied daardoor ook de tienermeisjes kan aanspreken. Het is mij allemaal een beetje te braaf. Als het goed gebracht wordt, lijkt het me wel hoog te kunnen eindigen, maar de act moet dan ook echt wel goed zijn.

Fabio Ponente: Een heel verfrissend geluid. Ook de heldere stem van de zangeres staat me aan. Dit is een dramatisch nummer met die typische Kroatische geluiden die het nummer volledig maken voor mij. Maar toch ontbreekt er iets. Het is een goed nummer, maar…

Roy Van der Merwe: Wel, Lighthouse hebben we al als groep (de groep Lighthouse X uit Denemarken, red.) en nu ook als nummer. Toen Kroatië in 2013 voor het laatst deelnam, was het mijn favoriet, maar dit vind ik niet zo goed. Het is een liedje dat makkelijk in het gehoor ligt, en er valt niets aan te haten, maar het is ook niet 100% mijn stijl. De kans bestaat dat ik het beter ga vinden naarmate het songfestival nadert. Hoe dan ook ben ik heel blij dat Kroatië weer in de wedstrijd is.

Moldavië: Lidia Isac – Falling Stars

play

Stijn Depoorter: Een typisch songfestivallied: een traag begin dat gestaag opbouwt naar het soort refrein waar glitter en pluimen bij horen. Had Lidia meer charisma gehad, dan had ze hier en daar wel punten gesprokkeld maar nu vrees ik dat de kijkers voor deze vallende sterren hun gsm niet zullen bovenhalen.

Fabian Feyaerts: Leuk refreintje, maar daar houdt het voor mij een beetje op. Niet sterk genoeg om te zeggen: ‘Dit gaat het worden’. Ik mis iets als ik naar haar kijk. Die factor die me over de streep trekt ontbreekt bij haar. Uiteraard kan een straffe act de avond zelf verandering brengen.

Sam Jaspers: Lidia komt met een liedje zoals er al heel veel zijn geweest. Het begint rustig en barst dan los in een (ooit) modern pop/dance nummer. Dit soort nummers heeft zijn tijd gehad, lijkt me. Ik vind het zelf best fijn dat er nog zoiets bijzit, maar veel verwacht ik er niet van. Het nummer kan ondersteund worden door een stevige act, maar het clipje doet vermoeden dat het dynamische niet van Lidia zal moeten komen. Daarom vrees ik dat dit het niet gaat trekken, maar het klinkt wel lekker weg.

Fabio Ponente: Dit vind ik een Céline Dionachtig uptempolied, en dat is positief bedoeld. Het is leuk om eventjes naar te luisteren, maar het is me allemaal iets té typisch en té songfestival. Ik mis een vernieuwende factor om het lied op te doen vallen.

Roy Van der Merwe: Moldavië is zo’n land dat nooit een inzending heeft die ik afschuwelijk vind, maar ook geen waar ik razend enthousiast over ben. Dit liedje is opnieuw zodanig in het midden dat ik het me niet kan herinneren als het afgelopen is. Het laat helemaal geen indruk op me na, positief noch negatief, en dat is geen goed teken. Mogelijk zullen ook de stemmers vergeten dat dit liedje er is. De titel is mooi, en wie weet zien we wel vallende sterren van het plafond op het podium?

Morgen recenseren onze experts de inzendingen uit Nederland, Rusland en San Marino.

Advertentie