België

BELGIEEUROSONG 2025

Vakjurylid André Vermeulen: ‘We hadden ‘Gloria’ van Stefanie Callebaut naar Songfestival moeten sturen’

Gewezen Songfestivalcommentator en gepensioneerd journalist André Vermeulen liet in De Afspraak zijn licht schijnen op de uitschakeling van België in Bazel. Blijkt dat Vermeulen, die deel uitmaakte van de vakjury van voorronde Eurosong 2025, nooit echt helemaal geloofd heeft in de kansen van Strobe Lights. Hij spreekt over een ‘gestuurde hype’, ten koste van een volgens hem betergeschikt lied in Eurosong, Gloria.

Hoe is het mogelijk dat België zaterdag niet in de finale van het 69e Songfestival staat? Daar probeerde André Vermeulen in De Afspraak een verklaring voor te vinden.

‘Slechte geluidsmix’

De journalist op rust vreest dat de inzending van ons land met technische problemen kampte. ‘Er was duidelijk iets mis met de geluidsmix. De stem van Red Sebastian was, zeker in het begin, amper te horen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij uit zichzelf plots veel zachter is beginnen zingen.

Het is verbazingwekkend dat zoiets kan gebeuren, die mix zou perfect in balans moeten zijn. Het had een weerslag op de hele act. Die was veel minder sprekend, het pakte niet goed genoeg op beeld.’

‘Niet verrast’

André vertelde niet verrast te zijn door de uitschakeling van België. Net als Michel Follet, nog een oude rot die reageerde op de uitschakeling, is hij geen grote fan van ons lied.

‘Hoewel het er zeker uitspringt, is dit niet mijn soort muziek. En ik betwijfel of een nummer als dit thuishoort op het Songfestival.

Strobe Lights komt beter tot zijn recht in een technoclub. De kijkers van het Songfestival, mensen van alle leeftijden, zijn niet altijd tuk op al dat geweld en een optreden vol lichteffecten. Ik weet ook niet of een vakjury wél voor ons lied zou gestemd hebben.’

(tekst gaat verder onder video)

Verkeerde keuze

In februari maakte André Vermeulen deel uit van de vijftienkoppige vakjury van Eurosong 2025. Volgens André hebben zowel jury als publiek die avond een verkeerde keuze gemaakt.

‘Ik moest mijn stem uitbrengen, maar het leek een formaliteit. De pers was unaniem: Red Sebastian moest en zou winnen. Ik heb gestemd zoals ik dacht dat ik moest stemmen.

Maar Strobe Lights was niet mijn nummer één. Een aantal andere juryleden vonden dat nogal ongemakkelijk. Ik had de voorkeur voor een zangeres die écht tot mij sprak. Stefanie Callebaut, die Gloria bracht, was voor mij de beste van de avond. Maar de andere juryleden vonden haar lied ‘te moeilijk’. Terwijl Stefanie in mijn ogen de enige was die we naar het Songfestival konden sturen. Maar het leek al een uitgemaakte zaak. Soms kreeg ik de indruk dat het een bepaalde richting moest uitgaan.’

(tekst gaat verder onder video)

play

‘Gestuurde hype’

Dat Red Sebastian heel snel gebombardeerd werd tot absolute topfavoriet van onze voorronde heeft volgens Vermeulen te maken met een naar eigen zeggen ‘gestuurde hype’.

André zegt: ‘Nog voor de nummers van Eurosong 2025 te horen waren, stond België bij de bookmakers op één om het Songfestival te winnen. Volgens mij werd die hype aangestuurd door buitenlandse fans die aanwezig waren bij de vooraf opgenomen showcases van Eurosong. Alle aandacht ging naar Red Sebastian.’

Bekijk hier het volledige gesprek met André Vermeulen, aan tafel bij De Afspraak.

‘Stefanie had finale wél gehaald’

Muziekmaker Jeroen Swinnen, een van de componisten achter Me and My Guitar, en dit jaar producer van Gloria, heeft gereageerd op de passage van André Vermeulen.

Swinnen geeft André gelijk wat de hype betreft. Op Facebook schrijf hij onder andere:

‘De artiesten kregen geen financiële ondersteuning voor zowel hun song als voor alle tijd die ze in Eurosong moesten steken, maar er was een belofte: aandacht voor àlle songs, de artiesten zouden sowieso op verschillende platformen aan bod komen. Het was hoe dan ook een WIN WIN !

Niets was minder waar. Tijdens de week van de finale stond er in de meeste kranten te lezen hoe “Red Sebastian het Songfestival zou winnen volgens de bookmakers” (??!!) Elke stem voor een andere act zou dus een stem in de vuilbak betekenen. ESC moest en zou rood kleuren dit jaar. Dat was heel duidelijk nog voor de finale begon.’

Dat André Gloria tipt als een betere keuze voor Bazel, voelt voor Swinnen duidelijk aan als een hart onder de riem.

‘Er werd bij onze song in de uitzending door de jury constant gewag gemaakt van de hoge moeilijkheidsgraad van ons lied, mooi maar “té moeilijk” zodat de twijfelaars zeker op andere (rode) gedachten zouden gebracht worden. Ik denk echt dat iedereen zich heeft laten meeslepen door een – door influencers aangestuurde hype. Een hype die maar in een klein territorium leefde natuurlijk, dat werkt niet voor “Europa”.

Ik ben tot het aflezen van de uitslag blijven geloven in onze mooie song. Ik snapte niets van de ‘unanimiteit” van zowel publiek als jury, ondanks het feit dat ik al jaren actief ben in ESC, zelf in verschillende preselecties zat in andere landen. Ik blijf ervan overtuigd dat Gloria die finale wel had gehaald, maar dat zullen we nooit weten.’

Advertentie