België

BELGIEBAZEL 2025OPINIEPRE-PARTIES

Review Red Sebastian op ‘Eurovision In Concert’: ‘Sterke zang, nu nog connectie’

Onze redacteur zag live tijdens Eurovision In Concert in Amsterdam een sterk zingende Red Sebastian die nog zoekt naar connectie met het publiek. ‘Erika Vikman houdt niet van te vroeg komen, maar te laat is ook nooit goed’, is de conclusie van Jasper Van Biesen.

Persoonlijke review van onze redacteur:

‘Vooraleerst: Red Sebastian heeft zijn liedje live gebracht tijdens eens concert. That’s it, meer is het niet.

Dit optreden heeft dus bitter weinig te maken met wat we te zien gaan krijgen in Bazel. Daar moet het gebeuren, niet gisteren in AFAS Live.

Bij een preparty als Eurovision in Concert is het vooral belangrijk om positief in de kijker te lopen. Met andere woorden: goed zingen, beetje leuk bewegen en hier en daar breed glimlachend op de foto gaan met de groupies.

Zing je vals, heb je weinig zelfvertrouwen … dan springt de online meute erop en kan de steun voor en geloof in een inzending kelderen. Nietwaar Sennek en Mia & Dion?

‘Polen had budget voor dansers, België niet’

Daarover moeten we ons dit jaar geen zorgen maken. Red Sebastian deed wat hij moest doen. Zijn optreden in Amsterdam leek op dat uit de tweede showcase van Eurosong 2025.

Red bewoog met zijn statief in de hand, en liep nadien heen en weer op het podium. Polen had budget voor dansers, België blijkbaar niet. Maar misschien was het ook niet nodig.

‘Zang op en top’

De zang dan: op en top. Als ik hier iets slechts over zeg, zou ik liegen.

Terwijl de zangeres uit Duitsland schaamteloos stond te playbacken – vreemd dat de organisatie dit toeliet – en mijn oren het zwaar te verduren kregen bij Kroatië – haalde onze Seppe elke noot en leek voluit te gaan.

‘Geen zwoele raveparty’

In zijn nummer zingt RS ‘Where no words are needed to feel the connection’. Zeggen dat ik die connectie gevoeld heb, zou wél een leugen zijn. En ik was niet alleen. De zaal ontplofte bij onder andere IJsland, Spanje en Denemarken. Bij België zat de sfeer er ook in, maar het werd geen zwoele raveparty.

Ondergetekende durft zich al eens te begeven op andere parties. Wat me daar opvalt: hoe kleiner de zaal, hoe meer impact ons liedje heeft. Is dat goed of slecht?

‘Komt de connectie snel genoeg?’

Erika Vikman zal je in geuren en kleuren vertellen waarom te vroeg komen niet leuk is. Maar te laat presteren, als de absolute fun maar niet komt en je met een half oog al naar The Real Housewives of Antwerp zit te turen (elke gelijkenis met bestaande gebeurtenissen berust op louter toeval), is ook een afknapper.

De bom in Strobe Lights barst twee keer volledig open, maar komt de connectie wel snel genoeg? Je moet een Songfestivalkijker snel zijn zin geven.

Het publiek in Amsterdam reageerde helaas nogal mak op het begin van het nummer.

‘We hebben super deluxe optreden nodig’

Conclusie: Red Sebastian heeft België trots gemaakt op Eurovision In Concert. Al het potentieel is aanwezig om volgende maand te scoren op het Songfestival. Maar de Belgische delegatie gaat zich meer dan ooit moeten bewijzen wat de act betreft.

Qua drie minuten televisie maken wil ik een super deluxe optreden. Serving! Want anders weten we hoe snel de party helaas over kan zijn.’

Optreden België vanuit de zaal:
(tekst gaat verder onder video)

Claude: simpel, maar goed

‘Ik hield uiteraard ook de Nederlandse kandidaat Claude in de gaten. Ook hij mocht wat mij betreft tevreden het podium afstappen.

Claude hield het zowel qua act (er was er geen) als zang (hij ging nog niet voluit) simpel.

Hij bracht C’est la vie voor een uitzinnig thuispubliek en mikt nog steeds op een zeer mooie eindnotering in Bazel. Geen donder en bliksem in de ‘cloud’ van Nederland.’

Advertentie