Rotterdam 2021
Nieuw logo voor Songfestival Rotterdam
Eerder was al bekendgemaakt dat het concept van de postkaarten voor het Eurovisiesongfestival 2021 in Rotterdam verandert, nu is ook een nieuw logo voorgesteld. Al is het verschil met het vorige logo miniem. Net als vorig jaar is het logo ontworpen door CLEVER*FRANKE. Het logo voor 2020 kreeg nog een European Design Award en een Red Dot Design Award.
Het logo voor de editie van 2020 toonde nog de kleuren van de vlaggen in de volgorde van eerste deelname van de landen. Het nieuwe logo kijkt vooruit en benadrukt verbondenheid en samenhorigheid. Het is geïnspireerd door de wereldkaart met Rotterdam als kloppend hart. ‘Het logo verbindt Rotterdam met de hoofdsteden van de deelnemende landen en symboliseert het samenkomen, ongeacht de vorm’, vertelt Sietse Bakker, Executive Producer. ‘Het logo symboliseert de kracht van het Songfestival en toont dat we open staan voor alles wat de deelnemers te bieden hebben. Het Songfestival gaat verder volgend jaar, hoe dan ook, en we hopen deelnemers, pers en fans in Rotterdam in mei te kunnen verwelkomen; fysiek indien mogelijk, virtueel indien nodig.’
Medestichter Gert Frankie van CLEVER*FRANKE legt uit. ‘We hebben de stijl van afgelopen jaar uitgebreid naar 2021 en de simpele, intelligente, minimalistische en experimentele elementen behouden, maar hebben een feestelijke toets toegevoegd, om de terugkeer van het Songfestival te vieren.’
Met creativiteit
Bakker verwijst ook naar de vaccins tegen het coronavirus die nu volop in ontwikkeling zijn. ‘We zijn voorzichtig optimistisch over wat op een verantwoorde manier kan gebeuren in mei. Heel Europa kijkt nu naar ons. Met creativiteit en besluitvaardigheid, geïnspireerd door de typische Rotterdamse veerkracht, gaan we er iets heel speciaals van maken. Daar ben ik van overtuigd!’
#OpenUp to reaching out.#ESC2021 | #Eurovision pic.twitter.com/jR5XRrYW7p
— Eurovision Song Contest (@Eurovision) December 4, 2020