Rotterdam 2021
Songfestival 2021 trekt 183 miljoen kijkers
In totaal keken 183 miljoen mensen naar minstens een deel van één van de drie liveshows van het Songfestival 2021. Vooral online en bij jongeren gaat het om spectaculaire stijgingen. Dat meldt Eurovision.tv.
Hieronder vind je het kijkcijferoverzicht van de afgelopen veertien jaar terug:
Jaar | Kijkers (in miljoen) |
---|---|
2007 | 106 |
2008 | 106 |
2009 | 124 |
2010 | 108,2 |
2011 | 114,5 |
2012 | 102,9 |
2013 | 170 |
2014 | 195 |
2015 | 197 |
2016 | 204 |
2017 | 182 |
2018 | 186 |
2019 | 182 |
99,9 procent
Vooral bij het jongere publiek blijft de liedjeswedstrijd mateloos populair. Op televisie behaalde de finale van 22 mei een marktaandeel van 52,8% bij Europese 15- tot 24-jarigen. Dat betekent dat ruim de helft van alle jongeren uit die leeftijdscategorie die op zaterdagavond 22 mei televisiekeken, ruim de helft afstemde op het Songfestival. De officiële socialemedia-accounts van de wedstrijd haalden tijdens de week van de drie uitzendingen 14 miljoen interacties, terwijl tegelijkertijd meer dan 50 miljoen mensen uit 234 landen wereldwijd video’s keken op het YouTube-kanaal. Van de live kijkers was 71% tussen de 18 en 34 jaar oud.
Duitsland had het grootste totaalaantal kijkers voor de finale (7,8 miljoen), terwijl de IJslandse omroep een marktaandeel van maar liefst 99,9 procent optekende. In België keken bijna 1,9 miljoen mensen naar Eén of La Une. Over alle omroepen heen tekende de uitzending van de finale een gemiddeld marktaandeel van 40,5% procent op, dubbel zoveel dan op een gewone zaterdagavond.