Stockholm 2016 repetities
4e repetitiedag: Oekraïne, Noorwegen, Georgië, Albanië
De repetities gaan verder, met in dit artikel verslagen over Jamala, Agnete, de Young Georgian Lolitaz en Eneda Tarifa.
Oekraïne
Jamala is de eerste kandidate van dit jaar die alle mogelijkheden van het podium optimaal benut. Zonder twijfel heeft ze de fraaiste en meest verzorgde achtergrondsequenties die we tot hiertoe gezien hebben. In het eerste refrein wordt de LED-vloer onder haar zeer effectief verlicht in allerlei kleuren, maar het hoogtepunt volgt op het einde, wanneer er uit Jamala een boom achter haar wordt geprojecteerd. Tijdens het eerste optreden draagt ze een bescheiden zwart kleed, al was al bekend dat de zangeres met verschillende outfits zal experimenteren. Jamala bewees haar kunnen als livezangeres, al klonk ze bij enkele noten een tikje hees. 1944 zal niet toegankelijk genoeg zijn voor alle televoters, maar een goede positie voor Oekraïne is allesbehalve ondenkbaar.
Noorwegen
Na de lunchpauze gaat Agnete uit Noorwegen verder. Ze draagt dezelfde jurk als die ook al in de Noorse finale te zien was, al is de rest van de act wat gewijzigd: de grote glazen kooi op het podium is vervangen door twee glazen platformen, een voor Agnete en een voor een zangeres. Een licht gênant moment vond plaats toen haar pakje kennelijk tussen haar billen bleef vastzitten, waardoor ze dat er moest uittrekken terwijl Agnete de ziel uit haar lijf aan het zingen was. Vocaal is ze op de goede weg, maar ze is er nog niet helemaal. Het podium is, natuurlijk, helemaal blauw, met partikels van ijs in de achtergrond verwerkt. Het geheel is zeker niet onaardig, maar mogelijk zakt dit wat door het ijs na het bombastische Oekraïense optreden.
Georgië
De Young Georgian Lolitaz starten met het ondertussen gekende kleurenpallet van blauw en wit, tijdens de intro worden roze tinten geïntroduceerd wat het geheel wat opfleurt. De groep staat als een echte rockband op het podium en zo worden ze ook in beeld gebracht. De visuele effecten worden gecreëerd door close-ups van de zanger in mekaar te laten overvloeien. Hierbij wordt de helft van zijn gezicht gespiegeld en twee keer geprojecteerd, dit levert een psychedelisch beeld, dat past duidelijk bij het nummer.
Albanië
Eneda Tarifa komt als voorlaatste aan bod. Vandaag draagt ze nog een comfortabel T-shirt en witte blazer, maar dit is hoe dan ook nog niet haar echte songfestivaloutfit. Nu lijkt ze nog iets te veel op een huisvrouw die een avondje karaoke gaat zingen. Zoals zovele andere kandidaten dit jaar staat Eneda alleen op een overwegend blauw podium, al zijn de achtergrondzangers bij dit optreden teminste niet helemaal verborgen, maar komen ze in de verte nog in beeld. Vocaal zit alles oké, maar een hoogvlieger is dit niet. Daarvoor ontbreekt een echte act die indruk nalaat.
Copyright foto’s: Andres Putting / EBU