Turijn 2022

TURIJN 2022

Songfestival 2022: Liveblog repetitiedag 6 (05/05)

Welkom bij ons liveblog van de repetities voor het Eurovisiesongfestival 2022. We houden jullie hier en op onze socialemediakanalen de hele dag door op de hoogte van de laatste nieuwtjes en beelden van rond en op het podium in Turijn.

flagIJsland

play

De Systur van Ijsland worden in Turijn vergezeld door hun broer die aan de drums zit. Aan de verdere opstelling van de act is niet gesleuteld. De drie zussen staan naast elkaar op het podium, alle drie bespelen ze hun gitaar. Heel veel gebeurt er niet op het podium en de show komt dan ook vooral van het lichtspel. Veel goudkleurige lichtstralen in de zaal en lichtsterren op de vloer. De meisjes zingen sereen en zuiver en dit zorgt voor een mooi rustmoment in deze halve finale. Afsluiten doen ze door ‘We love you Ukraine’ te roepen.

flagNoorwegen

play

Jim en Keith van Subwoolfer worden vergezeld door drie dansers. Achter hen staat de dj in zijn gekende ruimtepak. Niemand van de figuren op het podium is herkenbaar, de wolven niet door hun masker, de dj niet door zijn helm en de dansers niet door een gele spandextrui met hoofdkap. Het blijft dus een beetje een raadsel voor de kijker thuis wie dit nummer nu eigenlijk zingt. Jim en Keith beelden de tekst van het nummer wel uit tijdens hun podiumact, maar zingen ze ook zelf blijft de vraag. Het dansje kennen we ondertussen en daar is niets aan gewijzigd. Tijdens het optreden worden de woorden ‘grandma’ en ‘banana’ regelmatig op het scherm geprojecteerd. De lichtshow is hoofdzakelijk geel, wordt halverwege het nummer oranjerood en gaat dan over in geel en blauw. Een aanstekelijk nummer en voor de kijker thuis vast een leuke gimmick.

flagArmenië

play

Rosa Linn maakt geen gebruik van de kunstmatige zon maar heeft haar eigen slaapkamer meegebracht. Een volledig witte setting, wit bed, witte zetel, witte muren. Afwisselend blauw en wit licht. Ze start zittend op het bed en spelend op een gitaar. Na de inleiding van het nummer gooit ze de gitaar op het bed en staat recht om door de slaapkamer te lopen. We weten natuurlijk allemaal dat de instrumenten niet live bespeeld worden op het podium, maar het komt toch wat raar over als de zangeres haar gitaar op het bed legt en het gitaarspel gewoon verder gaat. Bij het door de kamer wandelen trekt Rosa Linn lakens van de slaapkamermuren. Hieronder zitten respectievelijk de woorden ‘the last one’, ‘snap’ en de datum ’22 juni’ verstopt. Onder een van de lakens zit ook een geschilderd hart. De datum is een verwijzing naar het moment waarop de zangeres het nummer geschreven heeft. Op het einde van het optreden, als de zangeres het laatste laken van de muur trekt, wordt een groot gat zichtbaar. De zangeres gaat daar instaan om het einde van het nummer te brengen. Op dat moment wordt ook duidelijk dat de opening van het gat naar het publiek gericht is en dat de kijkers in de zaal dus niets gaan zien van het optreden in de slaapkamer. Die is namelijk naar de kunstmatige zon gericht.

flagFinland

play

De zanger van The Rasmus start naast het podium met een kleine gele ballon in zijn hand. Hij komt in de eerste strofe van het nummer pas het podium opgelopen. Dat podium is bezaaid met grote zwarte balonnen en er wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van geel licht. De rest van de groepsleden zijn allemaal in het zwart en geel gekleed. De zanger draagt een gele lange regenjas die hij, eens vooraan het podium, uittrekt. Hij zingt dan in bloot bovenlijf de rest van het nummer. Doordat de zanger constant van de ene naar de andere kant van het podium loopt klinkt hij buiten adem. Het komt dan ook bij elke doorloop over of hij niet echt zuiver zingt.

flagIsraël

play

Michael Ben David start aan het nummer tussen verschillende spiegels. Op die manier is hij langs alle kanten te bewonderen. Na de intro worden de spiegels van het podium gehaald en wordt hij geflankeerd door zijn dansers. Bij aanvang zijn er twee mannelijke dansers aanwezig, dat aantal wordt verder tijdens het nummer uitgebreid naar vier. In tegenstelling tot de selectie in Israël zijn er dit keer geen vrouwelijke dansers te bespeuren. Ook de dansroutine werd in vergelijking met het selectieoptreden volledig aangepast. Het enige dat gebleven is, is de catwalk. Waar die in Israël nog uit een echt podium bestond, wordt die nu gevormd door witte lichten op de LED-vloer. De act bestaat uit een dans- en lichtspel. Rode en witte lichtschakeringen wisselen elkaar af en de titel van het nummer wordt meermaals op het vloerpodium geprojecteerd.

flagServië

play

De act van Konstrakta is dezelfde gebleven als bij de selectie in Servië.  Om die te verduidelijken worden op het beeldscherm voor de kijker thuis zinnen van het nummer in het Engels geprojecteerd. Deze zullen niet zichtbaar zijn voor de kijkers in de zaal omdat ze niet op de LED-schermen worden geprojecteerd. De opvallendsten hierbij zijn ‘artists must be healthy‘ en ‘god give us health‘. Deze verwijzen naar de problematiek die wordt aangekaart in het nummer, namelijk de slechte gezondheidszorg voor artiesten in Servië.  Het zal er op of er onder zijn voor Servië met dit nummer en deze act. Ofwel gaan mensen het geweldig vinden, ofwel gaan ze er niets van snappen. De zangeres die voor een waskom zit en haar handen wast, een achtergrondkoor dat witte handdoeken rond de nek draagt en met de handen zwaait. Het is misschien allemaal wat te moeilijk voor de gemiddelde kijker.

flagAzerbeidzjan

play

Bij de Azerbeidzjaanse Nadir wordt de act heel donker gehouden met veel blauwe lichteffecten. Het water vooraan het podium geeft een mooie toegevoegde waarde. In het begin staan Nadir en zijn danser samen op de trap die naar voren staat gericht. Naar het einde toe worden er meer rode lichteffecten toegevoegd, waarbij de trap zich opsplitst in tweeën en naar elkaar toedraaien. Nadir en de danser komen zo tegenover elkaar te staan. De emotie is nu nog meer voelbaar. Het licht vanaf achter geeft de act veel energie, maar houdt het ook klein. Dit heeft het nummer op dit moment nodig. Nadir hoeft zich over zijn stem en zang geen zorgen te maken, dit klinkt meer dan deftig. De kleding daarentegen is dan weer redelijk simpel gehouden. Het valt niet heel erg op, maar misschien is dit juist wat het wél moet doen op een Songfestival. Al met al een zeer nette tweede repetitie voor Azerbeidzjan.

flagGeorgië

play

Georgië doet op dit Songfestival weer waar het land om bekend staat. Een heel eigenzinnige inzending sturen waarvan je niet precies weet wat je ervan moet vinden. Qua kleding is er niets veranderd sinds we de groep voor het eerst te zien kregen. Op het led scherm krijgen we regelmatig de man te zien die de inzending vorig jaar aankondigde, ook wordt regelmatig een mond getoond die de tekst meezingt. Er wordt veel gebruikgemaakt van lichtblauwe, roze en rode lichteffecten. De groep staat vrij statisch op het podium. Er wordt wel bewogen, maar elk groepslid doet dat op de eigen plaats. Een van de bandleden bespeelt een soort grote muziekdoos die uiteindelijk aan de voorkant opengaat. In de muziekdoos zie je alle groepsleden als poppetjes dansen. De zang klinkt prima, maar veel spectaculair kan er niet van gezegd worden. Al met al een goede repetitie, maar het zal van de concurrentie afhangen of Georgië hiermee de finale kan behalen.

flagMalta

play

Emma begint haar nummer zittend achter een vleugelpiano op een groot platform. Naar mate het nummer echt begint staat ze er opeens bovenop. De act heeft veel goud en wit licht, waardoor het lied nog meer de energie krijgt die het nodig heeft. Bijpassend draagt Emma een zilveren spiegeljurk met zilveren schoenen en het haar in een staart. Naar het midden van het nummer loopt de zangeres naar het voorpodium, waar ook haar twee mannelijke en twee vrouwelijke dansers haar vervoegen. Aan het einde danst ze zelfs een stukje mee. Over de zang van Emma hoeven Malta en haar fans zich geen zorgen te maken. Zoals altijd wordt loepzuiver gezongen. De zangeres lijkt ook totaal geen zenuwen te hebben en weet precies waar ze mee bezig is. Voor Malta was dit een zeer geslaagde tweede repetitie. Het nummer en de act worden door elkaar versterkt.

flagSan Marino

play

De San Marinese inzending voor dit Songfestival begint zijn nummer achter (waarschijnlijk) een led scherm, al is dit nog niet helemaal duidelijk te zien. De lichteffecten zijn vooral rood- en witgekleurd. Naar het midden van het nummer toe gaat Achille op een rode mechanische stier zitten die rijkelijk is versierd. Het geeft een groot glamrock gevoel. De zanger draagt een zwarte glitter jumpsuit met een glitterhoed en laarzen. Twee van de muzikanten zitten in kooien, precies zoals dat het geval was bij de Cypriotische groep Minus One in 2016. Drie anderen bewegen zich meer over het podium. In totaal zijn ze dus met zes. Er worden redelijk wat camerafouten gemaakt, die duidelijk niet de intentie waren van de San Marinese delegatie. Tijdens de derde doorloop worden de pyrotechnics en het vuurwerk getest. Dit geeft het optreden al veel meer sfeer en kracht. Dit heeft het nummer ook zeker nodig. Tijdens de eerste twee doorlopen waarbij het nog zonder werd gedaan, leek het allemaal wat flauw. De zang klinkt zoals gewoonlijk, niets opvallend op aan te merken. Ondanks de soms vreemde camerabeelden was het voor San Marino een nette repetitie.

flagFrankrijk

novideo

Voor Frankrijk is het de eerste repetitie, net zoals de volgende vier landen uit de ‘big 5’. Helaas is hierover minder informatie, maar we proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van wat er zich afspeelt. Bij Frankrijk wordt de sfeer van de greenroom doorgetrokken naar het podium. De mix van dance, folk en traditionele instrumenten in het lied werken goed. De bijpassende zwart-gouden outfits en prachtige harmonieën maken het tot een mooi geheel. Alsof ze altijd een viereenheid zijn geweest. De bastonen galmen door de arena. Je kunt de muziek echt voelen in de zaal en door de vloer. Er wordt gebruik gemaakt van twee vuurkanonnen aan de zijkanten van het podium. Met het flitsende licht en de visuals op de led vloer geeft het een intens gevoel.

@eurovision A fiery first rehearsal from France’s @ALVAN ?#EurovisionTikTok #Eurovision2022 #Eurovision ♬ original sound – Eurovision

flagItalië

novideo

Elke beschikbare spot wordt op Mahmood en een stand-in gericht, want Blanco is tijdens de eerste repetitie van Italië afwezig. Mahmood draagt een lange zwarte leren jas met een witte zonnebril. De overgangen in het nummer geven kippenvel en Mahmood zijn stem klinkt nog steeds even moeiteloos als in 2019. Er wordt veel gebruik gemaakt van rookeffecten die voor de indringende sfeer zorgen. Nu nog afwachten wat er gebeurt als Blanco hem vervoegt in de volgende repetitie. Uiteindelijk een zeer mooie repetitie voor het gastland.

@eurovision Goosebumps here in Turin as @Mahmood returns to the #Eurovision stage! ?? #Eurovision2022 #EurovisionTikTok ♬ original sound – Eurovision

flagVerenigd Koninkrijk

novideo

Sam Ryder heeft voor het Verenigd Koninkrijk het grootste decorstuk van dit Songfestival, tot nu toe, meegenomen naar Turijn – een metalen structuur bestaande uit drie enorme vleugels, alsof het van de set van een sciencefictionfilm komt. Qua schaal is elke sectie groter dan de Australische trap, het lijkt wel vier of vijf meter hoog. Sam staat op een verlichte cirkelvormige sokkel in het midden, gekleed in een zwarte skydiver-jumpsuit met ritssluiting en zwart-witte sportschoenen. Hij zingt krachtig terwijl de structuur oplicht en uiteindelijk opengaat. Het is visueel echt indrukwekkend, en Sam levert ook geweldig werk door contact te zoeken met de kijker. De laatste twintig seconden van de liveversie wijken af van de opgenomen versie en zorgen voor een indrukwekkende finale.

@eurovision A HUUUUGE prop and HUUUGE vocals from United Kingdom’s @Sam Ryder ? #EurovisionTikTok #Eurovision2022 #Eurovision ♬ original sound – Eurovision

flagSpanje

novideo

De zilveren outfit van Chanel is zoals zijzelf sprankelend. Booty hypnotic is het thema van de dag. Haar mannelijke achtergrondzangers zijn gekleed als matador, met blote borsten en sprankelende schouderaccenten. Het is een geoliede machine met haar drie mannelijke en twee vrouwelijke dansers. Door de donker- en lichteffecten creëren Chanel’s zilveren outfit en laarzen prachtig een effect. Er wordt met de volle honderd procent gedanst, dit gaat er live en op de tv geweldig uitzien.

@eurovision Make it go like pa-pa-pa-pa-pa with @Chanel Terrero! ?? #Eurovision #Eurovision2022 #EurovisionTikTok ♬ original sound – Eurovision

flagDuitsland

novideo

Malik presenteert zijn inzending erg goed op het podium in Turijn, hij werkt heel goed met de camera’s en maakt verbinding met het publiek. De act is eenvoudig en het rapgedeelte heeft een echte intensiteit in tegenstelling tot de stukken waar het gewoon Malik en zijn gitaar is. Het is een zelfverzekerde en meeslepende uitvoering en zijn zang is prima.

@eurovision A confident and compelling first rehearsal from Germany’s @Malik Harris ? #EurovisionTikTok #Eurovision2022 #Eurovision ♬ original sound – Eurovision

Advertentie