Junior 2016

JUNIOR 2016

“Meest bekeken editie sinds 2012”

Het veertiende Junior Eurovisiesongfestival, twee weken geleden in Malta, bereikte het grootste publiek sinds de editie van 2012. Dat meldt de EBU op de officiële website van het JESF.

De juichkreten moeten in hun correct perspectief geplaatst worden. In totaal hebben 3,9 miljoen mensen op televisie gekeken naar de wedstrijd, aldus de EBU. Opvallend daarbij is dat gewag wordt gemaakt van “veertien televisiemarkten”, terwijl er zeventien landen waren die deelnamen en de show uitzonden. Het globale kijkcijfer is min of meer ‘gered’ door Polen. In dat land keken ruim twee miljoen mensen naar de uitzending. Opmerkelijk genoeg schrijft de EBU dat het om 2,2 miljoen mensen gaat, terwijl de Poolse omroep TVP zelf 2,8 miljoen kijkers meldde aan de website Eurovoix.

Kindermarktaandeel

Verder wordt er vooral ingezoomd op het marktaandeel bij de groep kinderen, al wordt daar ook niet specifiek vermeld op welke leeftijdscategorie werd gemikt. Het afgelopen Junior ESF vond plaats op een zondagnamiddag, en dat werkte zoals verwacht in het voordeel van het aantal kijkende kinderen. Zo schrijft de EBU dat de wedstrijd vanuit Valletta gemiddeld 70% meer kinderen naar de televisiezenders kon lokken als andere programma’s op dezelfde zender op hetzelfde moment. Het gemiddelde marktaandeel, het percentage van de televisiekijkende bevolking dat naar dezelfde uitzending kijkt, lag overigens op 6,1%. Dat is dan weer een stijging van 45%, opnieuw ten opzichte van andere zondagnamiddagen op dezelfde zender.

De verwachtingen lagen niet al te hoog: de EBU wilde 4,3% marktaandeel bereiken qua kijkende kinderen, en uiteindelijk werd het 7,5%, flink boven de verwachtingen dus. Nederland wordt als lichtend voorbeeld aangehaald. De uitzending op het derde net NPO3 trok 39% van de kijkende kinderen op dat moment, dubbel zo hoog als het gebruikelijke marktaandeel op dat moment.

Naar 2017

Jon Ola Sand, het hoofd van live evenementen van de EBU, is vanzelfsprekend zeer positief: ‘We zijn zeer blij dat de veranderingen in het format van dit jaar […] succesvol zijn gebleken qua jongere kijkers aantrekken. De uitmuntende stijging in het totale kijkersaantal toont dat het JESF een evenement is dat het Europese publiek verenigt, en is een goede voorbode voor de voorbereidingen voor de editie van 2017.’

En dat betekent dat we volgend jaar hoogstwaarschijnlijk het vijftiende Junior Eurovisiesongfestival zullen krijgen. Geïnteresseerde omroepen kunnen zich tot en met 15 december opgeven om als organisator te fungeren. De omroep uit Georgië, het winnende land van het JESF 2016 dankzij Mariam Mamadashvili (foto), krijgt voorrang om ja of nee te zeggen.

Foto: Andres Putting, EBU

Advertentie