Tel Aviv 2019

TEL AVIV 2019TEL AVIV 2019 REPETITIES

Repetitiedag 5 (09/05) – Live updates

Geen nieuwe gezichten vandaag, zo goed als de hele eerste halve finale komt vandaag opnieuw aan de beurt. Iedereen repeteert voor de tweede keer vandaag. Dus ook onze Eliot komt weer aan de bak. Volg deze lange dag live bij ons via de website, Facebook en Instagram.

flagCyprus

play

In tegenstelling tot de eerste repetitiedag is er deze keer bij de repetitie van Tamta wel geluid te horen, maar het is niet zeker of dat nu een verbetering is of niet. Visueel lijkt het plaatje te kloppen en de camerstandpunten leggen de nadruk op de zangeres, maar vocaal klinkt het allemaal niet zuiver. Hopelijk houdt de zangeres zich in om volgende week optimaal te kunnen presteren. De act zelf is veel minder imposant dan het huzarenstukje dat Eleni vorig jaar neerzette. Deze act komt goedkoop en sletterig over, zeker als de dansers het zwarte bovenstuk van de kleding van Tamta losrukken en ze op het podium staat in een doorschijnend plastieken badpak met zilveren pailletten. Het geheel lijkt er op gericht om vooral de mannelijke kijkers aan te zetten tot stemmen voor Cyprus.

flagMontenegro

play

Toen D-Mol gekozen werd in Montenegro was er heel wat kritiek op de kartonnen notenbalk waar het zestal op te zien was. Voor Tel Aviv moet de delegatie gedacht hebben ‘we laten die notenbalk dan maar thuis en pakken het op het grote podium anders aan’. Jammer genoeg is het geheel nu nog slechter en lachwekkender dan tijdens de nationale selectie. De leden staan in witte pakken met rode accenten op het podium en dat is op dit ogenblik het enige dat goed zit aan de act, als er al van een act te spreken is. De leden van de groep doen elk hun eigen ding zonder duidelijke choreografie en tijdens de stukken waar er wel iets van samenhang lijkt te komen, komt het geheel over als een Vlaams trouwfeest om vier uur ’s ochtends. Vocaal kan het ook allemaal wat beter en de laatste plaats die Montenegro momenteel toebedeeld krijgt bij de bookmakers lijkt helemaal niet ver af.

flagFinland

play

Niet echt wijzigingen bij de Finnen. De zanger gebruikt nog steeds de buitenste ring en komt op geen enkel moment op het hoofdpodium bij Darude. De wel heel vreemde broek van Sebastian Rejman is gebleven. Bekende naam Darude krijgt eigenlijk weinig aandacht en doet alsof de camera’s er niet zijn. Op het einde klapt hij wel wat in zijn handen. De danseres uit de voorronde doet haar ding. Je zal zien dat het lijkt alsof ze in het water valt, op scherm even ‘zwemt’ en daarna weer gewoon op het podium staat. Dat komt mooi over. Degelijk, maar niet speciaal. Deze inzending heeft misschien meer power nodig op alle vlakken.

flagPolen

play

De sympathieke dames van Tulia zingen opnieuw de pannen van het dak. Het is net of je de studioversie hoort, zo perfect zingen ze. Je zal zien dat de outfits heel erg opvallen. Rode sluiers, kleurrijke rokken en mooie kronen. Het lijken wel vier koninginnen. In het midden van het liedje beginnen ze in hun handen te klappen en het is de bedoeling dat het publiek dat ook doet. De Poolse inzending komt live heel krachtig over en de camerastandpunten zitten goed. De beste repetitie van vandaag, tot nu toe.

flagSlovenië

play

Zala Kralj & Gašper Šantl staan op het podium zoals we van hen gewend zijn, zij naar hem gericht en zingend. De act is niet gewijzigd ten opzichte van hun selectie in Slovenië. De zang zit goed, het nummer klinkt dromerig en zorgt voor een zweverige sfeer die ongetwijfeld de hele arena in extase brengt. De camerastandpunten zijn goed gekozen en we zien hoofdzakelijk de zangeres in close-up, maar dat is nu net het enige punt van kritiek op deze repetitie. De zangeres staat er bij alsof het haar allemaal niet echt veel kan schelen en daardoor mist het geheel ook chemie tussen de twee artiesten. Gašper doet af en toe nog moeite om haar glimlachend aan te kijken, maar dit komt een beetje over als een relatie die op sterven na dood is in plaats van, zoals de tekst van het nummer zegt, een relatie die alles kan doorstaan.

flagTsjechië

play

Over Lake Malawi kunnen we kort zijn, dit werd, door streaming problemen, niet uitgezonden in het perscentrum, dus voorlopig is het wachten tot EBU de video van de tweede repetitie vrijgeeft. Om half zes Israëlische tijd stond die video online.

flagHongarije

play

Joci Pápai zingt net als tijdens de eerste repetitie en zijn eerdere deelname aan het Songfestival opnieuw zonder problemen. De camerastandpunten zijn tijdens de eerste helft van het nummer hoofdzakelijk op de zanger gericht, maar eens de camera een standpunt inneemt dat verder weggelegen is, komt het LED-scherm in actie en worden goudgele lichteffecten afgewisseld met gezichten van bejaarde mannen. Een visueel mooie act, die eens de zaal gevuld zal zijn met toeschouwers, nog meer tot zijn recht zal komen. Tot hiertoe een van de betere repetities uit deze eerste halve finale.

flagWit-Rusland

play

Zena heeft vandaag een witte outfit aan met roze en zwarte accenten. In tegenstelling tot de kleding die ze tijdens de eerste repetitie droeg, komt het geheel hiermee fleuriger en jonger over. Ook de dansers en de achtergrondzangeressen zijn in het nieuw gestoken en hebben er duidelijk zin in. De zangeres start eerder wat onzeker aan de eerste doorloop van deze repetitiereeks, maar herpakt zich bij de volgende oefensessies. Een hoogvlieger is dit nummer niet, en ook de visuele interpretatie maakt het geheel niet beter of slechter. Het nummer is uitermate repetitief en jammer voor Zena, maar dit zijn vooral drie lange minuten, in plaats van een lied dat de gemiddelde kijker zal bijblijven.

flagServië

play

Nevena is een knappe verschijning en draagt een van de mooiste outfits van dit festival. Het camerawerk draait volledig om de zangeres die alleen op het podium staat. Mooie close-ups van Nevena wisselen af met verder weggenomen camerashots die het gebruik van de LED-schermen extra in de verf zetten. Zowel de LED-vloer als het LED-achtergrondscherm worden omgetoverd in een sprookjesachtige omgeving van zwevende blauwe en witte lichten die de zangeres op een bepaald moment in een draaikolk vangen. Een goed gezongen ballade die visueel op de juiste manier ondersteund wordt.

flagBelgië

play

Dat het Belgische team de afgelopen dagen hard gewerkt heeft is duidelijk na de doorloop van deze tweede repetitie. Eliot staat heel zelfzeker op het podium, zingt goed en kijkt zonder schroom de camera in. En misschien nog belangrijker, hij weet die doordringende blik ook om te zetten in een geloofwaardige boodschap. Het camerawerk is duidelijk verbeterd, de vluchtige schokkende bewegingen van de eerste repetitie zijn weg en de camera blijft op Eliot gefocust op momenten dat het er echt toe doet. Ook wat betreft de kleding heeft de delegatie de opmerkingen van de Belgische pers ter harte genomen. Eliot heeft nog steeds de outfit van Van Beirendonck aan, maar in tegenstelling tot de eerste repetitie wordt de vest deze keer niet dichtgeritst. Dit maakt het geheel modern en fris, en passend voor de jonge zanger. Het lijkt in de verste verte niet meer op een reddingsvest of een kostuum, maar een modern jasje dat past bij de jeugdigheid van Eliot. De trommels zijn gebleven en worden deze keer op de juiste momenten in beeld gebracht. Eliot en zijn team hebben met deze repetitie bewezen dat België een nummer heeft dat finalewaardig is.

flagGeorgië

play

Veel nieuws valt er niet te delen over de tweede repetitie van Oto Nemsadze en zijn vijfkoppig mannenkoor. Hun eerste repetitie eerder deze week was al retestrak, en dat is nu niet anders. De krachtige stemmen, de dramatische graphics en de vuurballen die voor extra power zorgen… Het maakt van het optreden van Georgië een sterk geheel. Keep on going is een agressieve ballade die je ofwel bij de keel grijpt, ofwel het ideale moment biedt om het glaasje wijn en de kom met chips aan te vullen. Voor Georgië gaat het nu nog over kleine details die mogelijk kunnen verbeterd worden. Naar onze bescheiden mening mag het eindshot – dat nu een hele ruime zoom out is – vervangen worden door een dramatische close-up van Oto. Ondanks het feit dat Georgië helemaal laatst staat bij de bookies, gunnen we Oto een (welverdiend) plekje in de finale.

flagAustralië

play

De meeste tweede repetities die we zagen, waren een verbetering op ronde één, maar bij Kate Miller-Heidke zijn we daar niet zo zeker van. Aan de act is weinig veranderd. Enkel de visual van de aarde komt wat later in beeld. Op het moment dat Kate zelf begint mee te waaien op haar flexibele stok, merk je dat ze haar aandacht te veel moet verdelen over haar zang en het in sync blijven met de twee danseressen. Naar ons gevoel zou ze ook beter een headset dragen in plaats van een microfoon in haar handen te houden. Het oogt lelijk en is onpraktisch.

flagIJsland

play

De bonte bende van Hatari stelt ook nu niet teleur: de IJslanders doen drie minuten hun ding en doen dat goed. Het podium ziet nog steeds heel rood. De groep zelf is het spectaculairst, maar vuurwerk, vuur, rook en andere visuele effecten help de kijker om aandachtig naar dit optreden te kijken. De mimiek van keelzanger Matthías is bij moment ijzingwekkend. Hij geeft geen kick, maar dat is natuurlijk net de bedoeling. Mooie drie minuten, nu afwachten wat jury en publiek hierover denken.

flagEstland

play

Victor Crone heeft deze tweede repetitieronde beter doorstaan dan de eerste, het is te zeggen, de camera- en technische ploeg hebben deze ronde beter doorstaan. Vocaal kan het nog een heel stuk beter, de zanger lijkt zich in te houden en klinkt ook behoorlijk onzuiver. De zangeres is nog steeds niet te zien op het podium en het geheel komt nog steeds wat chaotisch over. Deze act zal het vooral moeten hebben van interactie met het publiek in de zaal, en aangezien dat nog niet aanwezig is, is het moeilijk in te schatten hoe dit eindproduct er daadwerkelijk gaat uitzien. Maar zoals het er nu bijstaat heeft Estland nog heel wat werk voor de boeg om kans te maken door te stoten naar de finale.

flagPortugal

De laatste repetitie van de dag komt van Portugal. Conan Osiris brengt net als tijdens de eerste repetitie een vocaal perfecte versie van zijn nummer ‘Telemóveis’. De camerastandpunten zijn hier en daar wat aangepast om wat meer close-ups te laten zien van het gezicht van de zanger, verder zijn er geen veranderingen aangebracht aan het geheel. De smaragdgroene kostuums en het baardmasker zijn dezelfde als tijdens de eerste repetitie. Opnieuw een goede repetitie voor Portugal, maar de vraag blijft of dit bij het grotere publiek dezelfde hype teweeg zal brengen als het deed bij het Portugese publiek tijdens Festival da Canção 2019.

Advertentie