Malmö 2024

MALMO 2024

Voorzitter ‘raad van bestuur’ Songfestival: ‘Geen podium om alle wereldproblemen op te lossen’

In de Zwitserse krant 20 Minuten laat de Zwitser Bakel Walden (foto) in zijn kaarten kijken over wat er misliep tijdens het Songfestival 2024. Het is de eerste keer dat iemand vanuit de organisatie reageert op de meerdere aantijgingen en aanklachten.

Na de tumultueuze 68e editie van de liedjeswedstrijd spraken meerdere kandidaten en deelnemende omroepen zich uit tegen de organisatie. Maar die hulde zich in stilzwijgen. Tot nu, want het hoofd van de Reference Group van het Songfestival spreekt voor het eerst.


Wat is dReference Group van het Songfestival?

De reference group is min of meer de raad van bestuur van het Eurovisiesongfestival: de leden begeleiden en controleren het reilen en zeilen achter de wedstrijd. Ze zien toe op de verdere ontwikkeling en conceptwijzigingen, de financiering en het merk van het Songfestival.

De raad bestaat uit elf leden die vier tot vijf keer per jaar samenkomen. Naast een voorzitter, Bakel Walden, zetelen drie verkozen delegatiehoofden van deelnemende omroepen (voor België is dat afwisselend Birgit Simal van de VRT en Leslie Cable van de RTBF).

Verder bestaat de reference group uit producenten van de afgelopen en komende edities, twee leden die op speciale uitnodiging de raad mogen vervoegen én de executive supervisor. Martin Österdahl is dus zelf ook volwaardig lid van de groep.

Momenteel zetelen in de reference group leden van omroepen uit Duitsland, Italië, IJsland, Kroatië, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. (Bron)

Bakel Walden is sinds juni vorig jaar voorzitter. Hij volgt de Duitser Frank-Dieter Freiling op, die die functie dertien jaar lang vervulde. (Bron)


Walden heeft weinig vergelijkingsmateriaal, maar hoorde van anderen om hem heen dat het ‘een historisch moeilijk Songfestival’ was: ‘Ik geloof ze graag na de afgelopen weken en dagen’, klinkt het bij 20 Minuten.

Deelname Israël

De voorzitter merkt op dat er al weken sprake was van polarisatie bij delegaties en hun kandidaten over de omstreden deelname van Israël: ‘In principe is het belangrijk dat iedereen vrij zijn mening kan uiten. Maar net bij het Songfestival is het zo belangrijk dat muziek en creativiteit op de voorgrond staan.

Als het uiteindelijk allemaal gaat om het verdedigen van je eigen standpunt, blijft er alleen maar conflict over. Zo is er geen ruimte meer voor het oorspronkelijke idee van de wedstrijd: mensen samenbrengen in plaats van te verdelen.’

play

Diskwalificatie Joost Klein

De Zwitser is stellig: de beslissing om Joost Klein te diskwalificeren was de juiste beslissing: ‘Geloof me, we hadden graag een nieuwe crisis vermeden. Maar er was sprake van onaanvaardbaar gedrag jegens een productiemedewerker.

In de productie werkten ruim duizend mensen. Als we willen dat zij dat allemaal veilig kunnen doen, moeten er niet alleen duidelijke gedragsregels zijn, maar moeten die vooral consequent worden toegepast. Dat is gebeurd.’

play

Nemo en hun non-binaire vlag

Tijdens hun persconferentie na de overwinning verklapte Nemo dat die de non-binaire vlag moest meesmokkelen omdat ze feitelijk niet toegestaan was in de Malmö Arena. ‘Dat is ter plekke deels verkeerd geïnterpreteerd en geïmplementeerd, wat wij betreuren’, bekent Walden. ‘Nemo heeft niets fouts gedaan.’

play

Nemo zei tijdens diezelfde persconferentie dat het Songfestival zelf ook wat opknapwerk kan gebruiken. ‘Dat vind ik ook’, geeft de reference group-voorzitter toe. ‘Verbale haat en opruiing kunnen we niet zomaar aanvaarden. Maar het Songfestival is ook niet het podium om alle wereldproblemen op te lossen.

We moeten daarin duidelijkere grenzen durven stellen. We gaan daarom een constructieve dialoog aan met de deelnemende landen en hun artiesten. Dat is huiswerk dat we meenemen uit Malmö.’


Wie is Bakel Walden?

De momenteel 48-jarige Walden verdiende zijn sporen bij de Europese RTL-groep, waar hij bij Luxemburgse en Griekse televisiezenders achter de schermen werkte als strateeg en verantwoordelijke voor de programmatie.

In 2012 maakte hij de oversteek naar de Zwitserse publieke omroep SRG SSR. Hij optimaliseerde de zendschema’s van de tv-netten en analyseerde het bereik en succes van de programmatie. Sinds 2018 is hij er directeur van ontwikkeling en het aanbod van de omroep.

Hij zetelt in verschillende raden van bestuur, waaronder die van het Eurovisiesongfestival. (Bron)


Goed voorbereide aanpak

De Zwitserse voorzitter mag volgend jaar een thuismatch spelen, want net als de EBU zelf haar hoofdkwartier in het neutrale land heeft, strijkt de wedstrijd zelf in 2025 voor de derde keer neer.

‘De gaststad zal naar verwachting in de zomer bekend worden gemaakt. Het Songfestival is een enorme kans, dus een eerlijke en goed voorbereide aanpak is nodig.’

In elk geval zijn de voorbereidingen voor volgend jaar achter de schermen al in gang geschoten: ‘Er zijn veel thema’s die nu besproken worden. Over enkele weken zitten we daarover met de reference group weer samen.’