Algemeen

ALGEMEEN

Stoelendans bij de EBU: vier ontslagen op zes maanden

Er is een grote interne stoelendans bezig binnen de televisie-evenementen van de European Broadcasting Union (EBU). Na Jarmo Siim, Sietse Bakker en Kath Lockett in de afgelopen maanden, valt het doek nu ook voor Vladislav Yakovlev, en dat allemaal op een half jaar tijd. De EBU verliest zo de twee Heads of Press en Event Supervisors van het Junior Eurovisiesongfestival en het Eurovisiesongfestival. Belangrijk detail: bij die laatste twee ging het om een onvrijwillig ontslag. Een overzicht:

Juni: Jarmo Siim

De reeks afvloeiingen begon vlak na het Eurovisiesongfestival 2015 in Wenen. De Est Jarmo Siim, toen nog de Head of Press van het songfestival, was in opspraak gekomen omdat het Zweedse boulevardblad Aftonbladet had geschreven dat Siim journalisten op het songfestival had gevraagd bewust negatief te berichten over de Zweedse inzending, Heroes, die uiteindelijk ook zou winnen. IT-experts van Aftonbladet zouden met zekerheid kunnen zeggen dat Siim een Griekse journalist met een dergelijk voorstel had benaderd via zijn persoonlijk profiel op Facebook. Het Zweedse nieuwsmedium legde ook bloot dat de Head of Press in 2013 al interne commotie bij de EBU had veroorzaakt, omdat hij zijn functie misbruikt zou hebben om zijn privéondernemingen te promoten.

De zaak zou op aanbeveling van de Executive Supervisor van de EBU, de Noor Jon Ola Sand, onderzocht worden door de Nederlander Sietse Bakker, de Event Supervisor van het songfestival én de directe baas van Jarmo Siim. Dat stuitte op felle kritiek van het Zweedse Anti-Corruptie Instituut, dat via een woordvoerster liet weten dat het beter zou zijn om een onafhankelijk iemand de materie te laten behandelen. Het schandaaltje verdween al snel weer in de luwte, maar half juni dit jaar kondigde Jarmo Siim dan toch aan dat hij het bijltje erbij had neergelegd – via zijn persoonlijk profiel op Facebook.

Oktober: Sietse Bakker

Op 16 oktober dit jaar kwam er een nieuwe belangrijke aankondiging op Facebook: ditmaal was het Sietse Bakker zelf die besloot het songfestival voor bekeken te houden. Na afloop van het volgende songfestival in Stockholm wil hij zich meer focussen op de groei van zijn bedrijven, waaronder Wow!Works. Het Britse medium Popbitch berichtte al over “dubieuze” contracten die al lang lopende waren tussen de EBU en Wow!Works.

Diezelfde dag nog opende de EBU een aanbesteding voor de contracten van het Eurovisiesongfestival en de zogenaamde Eurovision Family of Events, de parapluterm voor het Junior Eurovisiesongfestival en de wedstrijden Eurovision Young Dancers en Eurovision Young Musicians. Tot dan toe waren die contracten exclusieve overeenkomsten tussen de EBU en Bakkers Wow!Works, met een totale waarde van ruim €440.000 euro per jaar, voor zowel Web Services als Consultancy Services.

Er kwam kritiek op het aanbestedingsproces: offertes konden tot en met 13 november ingezonden worden, wat slechts een periode van vier weken was voor ondernemingen om alles klaar te maken en bovendien vlak voor het Junior Eurovisiesongfestival, het tweede belangrijkste evenement van de EBU. Verder werd in de kleine lettertjes van het proces gestipuleerd dat de EBU zich het recht behield om alle ideeën, concepten, voorstellen, aanbevelingen en andere materialen van elke ingezonden offerte te gebruiken, kostenvrij. Bovendien werd het bedrijven verboden naar de buitenwereld te communiceren dat ze een offerte zouden indienen zonder specifieke toestemming van de EBU daartoe.

Oftewel: de EBU mocht alle ideeën gebruiken zonder te betalen, en de bedrijven mochten er niets over communiceren.

Kath Lockett

Wow!Works was tot in 2012 ook verantwoordelijk voor het websitebeheer van junioreurovision.tv, de website van het Junior Eurovisiesongfestival. Door het toen fel gezakte deelnemersaantal, werd heil gezocht en gevonden bij de Australische Kath Lockett en haar team. Samen zorgden ze ervoor dat het JESF weer won aan populariteit, met dit jaar zeventien deelnemende landen, tegenover slechts twaalf in 2012.

De aanbesteding van de EBU in oktober dit jaar betekende de doodsteek voor de carrière van Lockett binnen de EBU. Aangezien een essentiële voorwaarde om een offerte in te mogen dienen was dat een bedrijf drie jaar lang moest bestaan, werd zij, zonder een eigen onderneming te hebben, buitenspel gezet. Ook al op 16 oktober dit jaar uitte Lockett haar ongenoegen nog op Twitter:

Het definitieve einde kwam er vier dagen later. Op 20 oktober stelde de Britse openlijk kritische vragen aan Sietse Bakker via, opnieuw, zijn persoonlijk Facebookprofiel. Ze werden bijna onmiddellijk verwijderd, maar natuurlijk werden er screenshots genomen:

KathLockett

Aan Aftonbladet liet Lockett weten dat ze per direct haar ontslag had gekregen, omdat haar vragen de reputatie van de EBU mogelijk in het gedrang brachten. Dave Goodman van de communicatiedienst van de EBU liet summier weten dat de EBU niet met individuen praat over de beëindiging van contracten.

Vladislav Yakovlev

Het recentste ontslag dateert van 2 december. Vladislav Yakovlev, sinds 2013 de Event Supervisor van het Junior Eurovisiesongfestival, maakte het nieuws zelf bekend in een filmpje op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=vDkvEL53qc4

De Rus vertelt dat hij net als Kath Lockett ontslagen werd door het stellen van té kritische vragen. In zijn geval werden de vragen dan wel intern gesteld, maar dat mocht niet baten. Yakovlev had het omstreden aanbestedingsproces aangekaart en had zich openlijk afgevraagd hoe de winsten van de EBU geïnd en besteed worden.

Op de dag van zijn ontslag reageerde de EBU – zoals inmiddels gebruikelijk via een statusupdate op Facebook: ‘Bij de intrede van de nieuwe EBU Media Director in 2015, werd beslist om een herstructurering door te voeren om de EBU’s voornaamste merken te verstevigen en beschermen. Vladislav Yakovlav werd in de afgelopen weken een nieuwe rol in de Live Events-afdeling aangeboden, dat het ESF, JESF, Eurovision Young Dancers en Eurovision Young Musicians overziet. Helaas kon er geen overeenkomst bereikt worden over deze nieuwe rol. Vlad was een gewaardeerd lid van het EBU-personeel sinds 2010, en de EBU wil hem bedanken voor zijn werk.’

Op dat andere sociale medium, Twitter, lieten fans hun ongenoegen uit met de hashtag #Istandwithvlad:

En om de cirkel rond te maken kwam er uitgerekend van Jarmo Siim volgende laconieke tweet:

Reactie EBU

Zonder in het wilde weg te willen speculeren, is het wel een vaststaand feit dat er een haar in de boter zit. De EBU is namelijk op slechts enkele maanden tijd van zowel het songfestival als de Junioreditie zijn Events Supervisors en Heads of Press kwijtgespeeld, telkens opnieuw in ophefmakende omstandigheden.

Songfestival.be vroeg de EBU om een reactie over de ontslaggolf. In een mail aan onze redactie gericht werd alleen maar de Facebookstatus van het EBU-account op Facebook letterlijk gekopieerd. Wordt hoe dan ook vervolgd.

Advertentie