Bookmakers

BOOKMAKERSEUROSONG 2025

België favoriet voor winst Songfestival 2025 bij bookmakers: waarom?

België staat momenteel al enige tijd op nummer één bij de bookmakers om het Songfestival van 2025 in Bazel te winnen. Maar waarom precies? We probeerden een verklaring te vinden en vroegen meer uitleg aan Jake Ashton van OLBG, een platform waar mensen die inzetten op wedstrijden samenkomen.

Ons land haalt nochtans wisselende resultaten. Afgelopen editie in Zweden werd Mustii meteen uitgeschakeld en de keren dat we de finale haalden, waren de top tien-plaatsen schaarser dan die in de top twintig.

‘België is momenteel favoriet vooral omdat Eurosong binnenkort plaatsvindt’, zegt Jake, ‘en de hype voor de potentiële Belgische selectie natuurlijk is begonnen.’

Artiesten met ervaring

De namen in onze voorronde Eurosong zijn artiesten met ervaring. Er zijn artiesten die al een zangwedstrijd op tv wonnen of eraan deelnamen.

Mentissa won in 2014 The Voice Kids bij ons en in 2020 werd ze derde in The Voice France. Ondertussen is ze zelf jurylid in The Voice Belgique van RTBF. Grace won The Voice bij de volwassenen.

Stefanie Callebaut was dan weer dertien jaar frontvrouw van de Kortrijkse groep SX. Jelle van Dael is uiteraard bekend van de dancegroep Lasgo.

Red Sebastian haalde in 2014 de finale van Belgium’s Got Talent. Er zijn ook LEEZ (zus van Metejoor), Le Manou (tweede in Junior Eurosong 2009) en er is Lenn, de kleinzoon van Louis Neefs, die zelf ooit op het Songfestivalpodium stond.

‘Er wordt gedacht dat Mentissa Eurosong zal winnen vanwege haar populariteit in België en ze zou een sterke kandidaat zijn voor het Songfestival’, vertelt Jake.

Voorkennis

Eurosong 2025 moet nog van start gaan, maar van de eerste vier liedjes zijn vandaag snippets vrijgegeven. Die geven al een indicatie van de liedjes en van hoe goed ze het kunnen doen.

‘De fragmenten van de eerste vier liedjes klinken allemaal sterk, wat het vuur alleen maar aanwakkert’, vertelt Jake ons.

De shows van Eurosong moeten nog uitgezonden worden, maar zijn al in december opgenomen. Met publiek, in tegenstelling tot Eurosong 2023. Dat publiek heeft de liedjes al volledig gehoord en heeft dus ‘voorkennis’ als ze op de volgens hen grootste kanshebber willen inzetten.

Kleine winstmarge

Meer mensen gokken op het land dat bovenaan staat maar verdienen er ook minder aan dan wanneer de 20ste uit de lijst zou winnen. Hoe meer mensen op een bepaald land inzetten, hoe kleiner de bookmakers de winstmarge maken. Dat schreven we eerder al in een artikel over hoe bookmakers de winnaar proberen te voorspellen.

Bookmakers: zo proberen ze uitslag Songfestival te voorspellen – Songfestival.be

Gustaph-effect

Nog een verklaring zou kunnen zijn dat het opnieuw aan VRT is om voor een kandidaat te zorgen. Twee jaar geleden werd Gustaph gekozen en ondanks alle kritiek in het begin, eindigde hij uiteindelijk zevende. Dat zou de bookmakers vertrouwen kunnen geven. Een Gustaph-effect.

Uiteraard is de eerste bedoeling van bookmakers dat ze zelf winst maken. Ze willen dan ook zo weinig mogelijk uit moeten keren aan winnende gokkers. Daarom zetten ze degene van wie ze denken dat die veel kans maakt hoger.

Marketing

Wat ook kan, is dat een hele marketingmachine in werking gezet is door de deelnemende omroep, het management van de artiest of het platenlabel. Zoals de Maltese omroep voor Destiny deed een aantal jaren geleden. Al is dat speculatie.

Maar eerlijk is eerlijk, er is nog zo weinig geweten over deelnemende artiesten dat het eigenlijk veel te vroeg is om voorspellingen te doen.

Advertentie