Malmö 2024
Joost Klein groot op Google in België
Joost Klein is de meest opgezochte internationale beroemdheid op Google van 2024 in België. Dat meldt Het Laatste Nieuws. De Nederlander was al populair in ons land, maar zijn deelname én diskwalificatie op het Eurovisiesongfestival in Malmö deden heel wat Belgen zijn naam intypen op ‘s werelds grootste zoekmachine Google.
Klein liet niemand onberoerd in 2024: zijn Songfestivallied Europapa was lang voor Malmö al gigantisch populair in Nederland, België en bij veel internationale fans. Alle hetze in Zweden in mei zorgde uiteraard voor een nieuwe explosie aan nieuws rond zijn persoonlijkheid, niet in het minst in Nederland en dus ook in bij ons in België.
Eerste plaats als internationale muziekpersoonlijkheid
Eindejaarlijstjes zijn de laatste jaren meer en meer een ding. Door de verdere verankering van het internet en de smartphone in het dagelijks leven van Jan Modaal is er natuurlijk ook heel veel data beschikbaar.
HLN onderzocht die data van Google en zag dat Joost Klein in 2024 de meest opgezochte internationale beroemdheid was in België. Daarmee laat hij Kate Middleton, Kendji Girac en dus ook ene Taylor Swift achter zich, een opmerkelijke prestatie.
Vierde in de algemene trendinglijst
Klein op één dus bij de internationale beroemdheden, maar in de algemene trendinglijst (inclusief dus ook Belgische persoonlijkheden) staat hij eveneens op de vierde plaats.
Daarnaast stelde HLN vast dat Joost Klein sterk scoorde in de waaromvragen op Google in België. « Waarom is Nederland gediskwalificeerd? » eindigt als derde waaromvraag van 2024 in ons land.
Naam gemaakt in België
Joost Klein was voor Europapa al een bekende naam in België, maar na zijn Songfestivaldebacle lijkt hij nu ook echt een blijvertje bij het grote publiek bij ons. Onlangs verscheen hij ook als jurylid bij De Slimste Mens ter Wereld in Vlaanderen, waarmee zijn naam niet enkel blijft plakken bij jongere generaties, maar een zeer breed publiek bereikt.
Boost voor populariteit Songfestival in België?
De deelname van Joost Klein, inclusief alle onrust, heeft er dus wel voor gezorgd dat de Belg massaal naar content over de artiest én het Eurovisiesongfestival op zoek ging.
Songfestivalfans in België kunnen dit alleen maar toejuichen; door de representatie van een bekende persoonlijkheid op het Eurovisiesongfestival leek het liedjesfestijn in 2024 weer meer mensen buiten de diehard fan community te raken en te bereiken. Hoe negatieve reclame toch ook reclame is en blijft.