Algemeen

ALGEMEEN

Jaarlijkse chaos bij ticketverkoop Songfestival: kan nieuwe technologie soelaas bieden?

Een vlotte ticketverkoop blijkt elk jaar een van de grootste uitdagingen te zijn van het event dat het Songfestival is. Het blijkt ieder jaar een complex en delicaat proces. We legden ons oor te luister bij Sietse Bakker, Executive Producer van Eurovisie 2021 en voormalig lid van de Reference Group van de European Broadcasting Union (EBU), en Tom Roetgering, een van de stichters van de Nederlandse ticketverkoper Guts, om inzicht te krijgen in de mechanismen en uitdagingen van ticketverkoop voor dit grandioze evenement.

Het Eurovisiesongfestival is een van ‘s werelds grootste muziekevenementen, waar fans uit alle hoeken van de wereld samenkomen om de meest opwindende muziekacts te ervaren. Maar … Je kent het wel, je staat in de online wachtrij in de hoop tickets te bemachtigen en staat op plaats 100.000 of nog verder.

De koek verdelen 

Na een aantal uren wachten geraak je eindelijk binnen, om dan vast te stellen dat de tickets voor je show naar voorkeur al allemaal weg zijn. Sietse Bakker, een man met aanzienlijke ervaring in het organiseren van het Eurovisiesongfestival, erkent onmiddellijk de complexiteit van het ticketingproces.

Hij benadrukt dat dit proces wordt bemoeilijkt door verschillende factoren, waaronder de diversiteit aan shows, betrokken stakeholders en het feit dat bij de start van de kaartverkoop nog niet alle deelnemers bekend zijn. Die stakeholders zijn de OGAE-fanclubs, de gaststad, de organiserende en deelnemende omroepen, internationale en nationale sponsors en de reguliere fans.

Eigen teleurstelling organiseren

‘Ticketing voor Eurovisie is vooropgesteld ingewikkeld’, aldus Bakker. ‘Dat maakt dat je altijd op zoek bent naar een betrouwbare ticketing partner die zowel de complexiteit als schaal aankan.

Dat zijn er niet zoveel. De EBU eist dat lokaal en internationaal publiek min of meer gelijke kansen hebben, zodat een divers publiek gewaarborgd wordt. Dat maakt het proces nog uitdagender.’

‘Wat ticketverkoop extra lastig maakt,’ gaat hij verder, ‘is dat je feitelijk je eigen teleurstelling organiseert, omdat bij een populair event zoals het Eurovisiesongfestival veel meer mensen zijn die géén kaartje hebben kunnen bemachtigen. Die zijn vaak teleurgesteld of boos. Er kan best wel wat mis gaan in zo’n proces.

Haperende verbinding, issues met betalen, problemen met het aanmaken van een account … Goede communicatie is daarom essentieel.’

Scalping

Een belangrijke kwestie in dit proces is de bestrijding van ticketdoorverkoop tegen woekerprijzen, beter bekend als ‘scalping’. Bakker erkent dat dit een lastig probleem is en dat, hoewel het moeilijk te vermijden is, er actie tegen kan worden ondernomen.

Bij de kaartverkoop voor het Eurovisiesongfestival 2020 werden kaarten die op deze manier werden doorverkocht, eenvoudig teruggevorderd en opnieuw in de reguliere verkoop gebracht.

‘Scalping is moeilijk te vermijden, maar soms is het zo opzichtig dat je er actie tegen kunt ondernemen’, vertelt Bakker. ‘Hoe we dat destijds deden, dat zeg ik liever niet, want daarmee maken we de opkopende partij wijzer in dit kat-en-muisspel. Wel kan ik zeggen dat dit soort partijen soms zeer geavanceerd te werk gaan.’

Blockchain

Kan moderne technologie dan verhelpen waar de klassieke ticketverkoop faalt? We worden tegenwoordig om de oren geslagen met AI en in mindere mate ook blockchain. We gingen te rade bij de Nederlandse ticketverkoper Guts, bij monde van Tom Roetgering, een van de oprichters ervan. Guts werkt met blockchain om evenementtickets aan de man te brengen.

‘Guts is in het leven geroepen opdat artiesten en content creators baas zouden blijven over de tickets,’ vertelt Tom Roetgering. ‘Zij bepalen hun voorwaarden. Zo kunnen ze bepalen wie tickets door mag verkopen en aan welke prijs. Er kan zowel een minimum als een maximum bedrag ingesteld worden.’

Transparantie en anonimiteit

Transparantie speelt daarbij een sleutelrol. Iedereen kan de blockchain volgen, al blijft de anonimiteit daarbij wel gewaarborgd.

‘Grote ticketverkopers hebben geen baat bij transparantie’, laat Roetgering weten. ‘Wij weten perfect wie de tickets koopt en wie ze doorverkoopt.’

Maakt de technologie het ingewikkelder voor de fan? ‘Nee, die merkt er niks van dat via de blockchain gewerkt wordt,’ zegt hij ook. Bij het aanmaken van een profiel wordt automatisch een wallet aan dat profiel gelinkt.’

Voorrang in wachtrij

Extreme wachtrijen kan blockchain jammer genoeg niet voorkomen. Een grote vraag blijft een grote vraag, dat kan iedere website doen crashen. Positief is wel dat fans die hun ticket gekocht hebben en dat zelf gebruikt hebben, in tegenstelling tot opkopers, gekend zijn bij het scannen van het ticket aan de deuren van het evenement.

Zo zou hen voorrang gegeven kunnen worden bij de volgende ticketverkoop. Op die manier kunnen opkopers toch een beetje uit de markt geduwd worden, die wel nog altijd een poging kunnen doen om ook tickets te kopen maar die ze dus niet meer door zullen kunnen verkopen.

Ook een duplicaat van een ticket maken wordt onmogelijk gemaakt, zodat een fan niet bij de ingang komt met een ticket waarmee iemand al eerder de zaal binnen gegaan is.

‘Iemand kan een ticket geen twee keer verkopen’, legt Roetgering uit. Dat ticket is namelijk een NFT, een non-fungible token, wat betekent dat het uniek is en niet vervangen kan worden. Tegenwoordig kunnen al NFT’s in de vorm van kunst, muziek en foto’s gekocht worden. Waar mensen voorheen stickers verzamelden zeg maar.

Aan dat NFT kan ook een loyaliteitsactie gekoppeld worden wanneer een ticket bij een evenement gescand is. Dat belandt dan ook allemaal in je digitale wallet.

Rechtstreekse communicatie

Blockchain maakt het ook mogelijk voor een artiest of evenementenorganisator om rechtstreeks met de fan te communiceren. Zo zou die iedere fan een sms met belangrijke info kunnen sturen of gewoon een verwelkoming.

Al moet die fan nog altijd toestemming geven dat gsm-nummer en e-mailadres gebruikt kunnen worden voor communicatie. ‘De fan is baas over wat hij kan ontvangen en kan dat altijd stopzetten’, vertelt Roetgering.

Alex Agnew

Al een aantal bekende namen heeft de tickets via de blockchain van Guts laten verkopen. Daarbij onder andere Alex Agnew, de 3JS, De Jeugd van Tegenwoordig, Youp van ‘t Hek en de Belgische Junior Eurovisiesongfestivaldeelneemster van 2011, Femke Verschueren.

Nog niet op deze schaal gewerkt

Ook Artificiële Intelligentie (AI) zal meer en meer worden ingezet, al is dat vooral in de vorm van chatbots die vragen van klanten beantwoorden.

Hallo, Sietse Bakker? ‘Er zijn inderdaad technologieën zoals blockchain waarmee je scalping nog verder kan beperken. Dat hebben we voor 2020 ook overwogen, maar de betreffende partij had nog niet eerder op deze schaal gewerkt. Dat is dan een reden om andere keuzes te maken.’

Hij erkent wel het potentieel ervan. ‘Een ticket-loterij (zoals bij de Olympische Spelen nu gebeurt) en blockchain zijn interessante vormen om in de toekomst te verkennen’, voegt Bakker toe.

Afwachten welke omroep de stap naar deze technologie maakt, want de verantwoordelijkheid voor ticketing ligt bij de organiserende omroep, waarop de EBU toezicht houdt. Voor 2024 is al een officiële verkoopronde gehouden via een traditionele ticketverkoper, ondertussen werden ook resale tickets via diezelfde weg verkocht en een aantal dagen zijn ook nog beschikbare tickets verkocht. Met bij die officiële verkoopronde de traditionele ellenlange wachtrijen en urenlange wachttijden.

Communicatie en het vinden van betrouwbare ticketingpartners zijn dus cruciaal in het streven naar een eerlijke en transparante verdeling van tickets voor het Eurovisiesongfestival. Zo is een ticket kopen voor deze liedjeswedstrijd in de toekomst hopelijk geen frustrerende gebeurtenis meer.