Algemeen

ALGEMEENINTERVIEWS

Schrijverskampen Songfestival vanuit Ardennen: ‘Drie landen geïnteresseerd in één nummer’

Een deel van de Songfestivalinzendingen en nummers uit allerlei Europese preselecties ontstaat via zogenoemde Eurovision writers camps: kampen, in de Belgische Ardennen, waar producers, schrijvers en artiesten samenkomen om hét ultieme Songfestivalnummer te creëren. Wat gebeurt er allemaal op deze kampen en hoe ontstaan Songfestivalinzendingen? Songfestival.be zocht het uit!

We spraken met Greig Watts, hoofd van muziekuitgeverij DWB Music en Imad Eljattari, artiest- en repertoiremanager van muziekuitgeverij LinkinTrax. Ze zijn allebei zelf begonnen als tekstschrijver, nu focussen ze zich met name op hun uitgeverijen.

Ontstaan schrijverskampen

De Britse Greig organiseert vanuit zijn platenmaatschappij schrijverskampen. In eerste instantie hadden deze kampen geen link naar het Eurovisiesongfestival. Producers, schrijvers en zangers/zangeressen kwamen in Europa bij elkaar om nieuwe muziek te maken.

Tijdens één van deze kampen, in mei 2015 vanuit Brugge, lag de focus op de Aziatische markt. Veel genodigden waren zelf ook afkomstig uit Azië. Het schrijverskamp werd zoals gewoonlijk afgesloten met een gezamenlijk etentje. Toevallig vond die avond de finale van het Eurovisiesongfestival plaats.

Een uniek moment: de Aziatische aanwezigen hadden nog nooit van het Songfestival gehoord, de Europese deelnemers zaten aan de buis gekluisterd. Greig raakte geïnspireerd: ‘Waarom organiseer ik geen schrijverskampen, gericht op het Songfestival?’

Greig benaderde verschillende producers en schrijvers, zangers/zangeressen en artiesten die graag aan het Songfestival zouden willen deelnemen. Hij vertelt: ‘Ik probeerde de beste mensen uit te nodigen, schrijvers die al eerder Songfestivalnummers hadden geschreven maar ook goede schrijvers die niets van het festival wisten.

Tijdens één van de eerste kampen was Laurell Barker (mede verantwoordelijk voor verschillende Eurovisienummers, waaronder Luca Hanni’s She Got Me (Zwitserland 2019) en Elena Tsagrinou’s El diablo (Cyprus 2021)) aanwezig. Op dat moment had ze nog nooit een nummer voor het Eurovisiesongfestival geschreven en wist ze er weinig van af.’

In de Ardennen

Intussen groeide het idee om de kampen nog grootser aan te pakken. In 2018 ontmoetten Greig en Imad elkaar en besloten ze hun krachten te bundelen en meer schrijvers en producers, vanuit hun beide netwerken, uit te nodigen. Nu organiseren Greig en Imad, twee keer per jaar en doorgaans in juni, kampen waar nummers speciaal voor het Eurovisiesongfestival worden geschreven. Locatie voor deze kampen: onze eigen Belgische Ardennen! ‘België is een centrale, goed bereikbare plek in Europa, we zoeken een hotel of grote vakantievilla en richten acht á negen (hotel)kamers in als studio,’ vertelt Greig. Imad vult aan: ‘We organiseren de kampen, maar zorgen ook voor de volledige begeleiding en opvolging. Vanaf het moment dat iedereen aankomt op de luchthaven, tot aan het geven van feedback aan producers na het ontstaan van een nummer.’

De schrijverskampen

Per kamp worden zo’n dertig schrijvers en producers uitgenodigd, die van maandag tot en met vrijdag met elkaar optrekken. Ze ontbijten, lunchen en dineren samen en gaan in groepen aan de slag. Per kamp worden zo’n dertig nummers gemaakt, die op de laatste dag van het kamp, tijdens een gezamenlijke luistersessie, allemaal beluisterd worden.

Doel van deze kampen: het creëren van Songfestivalnummers. Samenwerkingen kunnen op diverse manieren ontstaan. Schrijvers en producers zijn altijd aanwezig, daarnaast zijn er mensen aanwezig die demo’s inzingen. Deze nummers worden vervolgens gepitched aan artiesten en/of hun platenmaatschappijen of selectiecommissies. Maar het is ook een optie dat artiesten zelf actief deelnemen en fysiek naar de locatie komen.

Eurosong 2023

Voor Eurosong 2023 zijn ook nummers ontstaan in de Ardennen. Greig vertelt hierover: ‘Hunter Falls was aanwezig op ons kamp, in totaal hebben we drie nummers voor hem gecreëerd. Twee hiervan, Ooh La La en Home, hebben daadwerkelijk deelgenomen aan de Belgische preselectie.’

Imad vult aan: ‘Ook Chérine was aanwezig en we hebben hele sterke nummers geschreven met haar, vooral in de Engelse taal. Achteraf bleek dat ze liever een Franstalig nummer wilde inzenden. Na onze kampen had ze ook nog andere sessies waar de focus meer lag op Franstalige songs. Ons nummer werd dus niet geselecteerd, maar zal hopelijk ooit nog door haar uitgebracht worden, het is en blijft een sterk nummer!’ Greig sluit af: ‘Ook Dream in Colours werd geschreven op ons schrijverskamp, maar Loredana was zelf niet aanwezig.’

Artiest zoekt song

Een ander voorbeeld van een artiest die zelf niet fysiek op het kamp aanwezig is geweest, is Damir Kedzo. De zanger zou Kroatië vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival in 2020. Deze editie van het festival werd afgelast en dit jaar wilde Damir weer zijn kans wagen tijdens de Kroatische preselectie.

‘Zijn team meldde zich bij ons en wij lieten hen een aantal nummers horen, waaronder Angels and Demons. Dit nummer werd een aantal jaren geleden gecreëerd en was destijds ingezongen door een zanger waarvan de stem heel erg op de stem van Damir lijkt. Het sloeg direct aan: Damir wilde het nummer zelf graag inzingen.’ Helaas strandde het nummer in de preselectie en kreeg de zanger geen tweede kans op het Eurovisiesongfestival.

Eerste succes

Wanneer wordt het kamp als succesvol gezien? Een lastig te beantwoorden vraag voor Greig: ‘Je kan er weinig over zeggen of een kamp succes heeft opgeleverd of niet. Sommige nummers liggen jaren op de plank en worden later pas voorgesteld aan een artiest of ingezonden naar een omroep, die een nummer zoekt voor een intern te selecteren artiest. Een eerste succes waarbij een nummer daadwerkelijk op het Songfestival te horen was, vond plaats in 2016.

Agnete vertegenwoordigde Noorwegen met het nummer Icebreaker, geschreven in een van de Songfestivalschrijverskampen van Greig.

Geen finalesong voor een talentenjacht, maar een zevende plek op het Songfestival

Een ander mooi succesverhaal is Je me casse, de inzending van Malta in 2021. Het nummer werd geschreven tijdens een van de Songfestivalschrijverskampen en kwam op de radar van het team van Destiny, de zangeres die op dat moment deelnam aan de Maltese editie van de talentenjacht X Factor. ‘Ze wilden Je me casse gebruiken als Destiny’s finalenummer in de talentenjacht, maar daar hoorde dit nummer niet thuis.’ Na de gecancelde editie in 2020 kwam het team van Destiny voor het festival van 2021 terug bij Greig. Een goede beslissing, Malta behaalde een zevende plek in Rotterdam op het Eurovisiesongfestival.

Meerdere geïnteresseerde landen

Het kan dus gebeuren dat een nummer wordt aangeboden aan meerdere selectiecommissies of artiesten. ‘Dan is het wie het eerst komt, wie het eerst maalt. We voeren altijd gesprekken met één partij, maar vaak zie je dat een selectiecommissie of een artiest toch even wilt nadenken.

Dan gaan we in overleg door met andere gesprekken. Cleopatra, het nummer waarmee Efendi in 2020 Azerbeidzjan zou vertegenwoordigen op het afgelaste festival in Rotterdam, is hier een goed voorbeeld van. Drie landen hadden interesse in dit nummer, maar uiteindelijk besliste Azerbeidzjan het snelst. Cleopatra mocht vertolkt worden door Efendi, de intern geselecteerde zangeres.’

Op zoek naar de perfecte match?

Er is niet alleen maar succes: het komt ook voor dat nummers het Songfestival nooit halen. ‘Het kan gebeuren dat nummers jaren op de plank liggen, maar er geen geschikte of geïnteresseerde artiest gevonden wordt. Dan kijken we naar andere afzetmarkten.

Zo is één nummer, welke het in mijn ogen goed had kunnen doen op het Songfestival, uiteindelijk verkocht en gebruikt in een Aziatische videogame.’

Ook is het mogelijk dat een nummer ingediend wordt bij een selectiecommissie maar het nummer niet wordt uitgekozen of dat een artiest een nummer indient maar niet wordt toegelaten tot een preselectie. De rechten blijven bij de schrijvers, in overleg kan het nummer worden teruggegeven of alsnog door de betreffende artiest gereleased worden.

‘De match tussen het nummer en artiest moet perfect zijn’, geeft Greig aan. ‘Ik heb twee, drie nummers die het écht goed zouden doen op het Songfestival. Deze nummers zijn al door meerdere selectiecommissies met interesse beluisterd maar men vond geen geschikte artiest voor het nummer.’

Ook dit jaar een nummer op het Songfestival

Sinds 2016 was er elke editie van het Songfestival minimaal één nummer afkomstig uit een van Greig zijn teams. Even dreigde deze reeks dit jaar beëindigd te worden: ‘Verschillende nummers sneuvelden in de preselecties, onder andere in België, Roemenië en Denemarken.

Blanka, in Polen, was onze laatste hoop met het nummer Solo. Ze wist de Poolse preselectie te winnen, waardoor een team van Greig, ook dit jaar weer een nummer heeft afgeleverd aan het Eurovisiesongfestival. Een leuk weetje over Solo: het nummer werd geschreven tijdens een online sessie. ‘Door de coronapandemie zijn we online aan de slag gegaan met het maken van nummers. Solo is tijdens één van deze sessies ontstaan!’

Zelf deelnemen?

Greig is altijd op zoek naar goede schrijvers, producers en artiesten die willen deelnemen aan het Eurovisiesongfestival. Geïnteresseerden kunnen zich, door middel van een biografie, eerdere muziek én motivatie, bij Greig of zijn platenmaatschappij aanmelden.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Greig Watts (@greigwatts)

De volgende nummers zijn ontstaan tijdens de schrijverskampen:

Eurovisiesongfestival:

  • Agnete – Icebreaker (Noorwegen 2016)
  • Martina Bárta – My Turn (Tsjechië 2017)
  • Kasia Moś- Flashlight (Polen 2017)
  • Gromee ft. Lukas Meijer – Light Me Up (Polen 2018)
  • Michael Rice – Bigger than Us (Verenigd Koninkrijk 2019)
  • Sarah McTernan – 22 (Ierland 2019)
  • Anna Odobescu – Stay (Moldavië 2019)
  • Alicja – Empires (Polen 2020)
  • Efendi – Cleopatra (Azerbeidzjan 2020)
  • Destiny – Je me casse (Malta 2021)
  • We Are Domi – Lights Off (Tsjechië 2022)
  • Blanka – Solo (Polen 2023)

Junior Eurovisiesongfestival:

  • Sona Azizova – One of Those Days (Azerbeidzjan 2021)

Eurosong 2023:

  • Hunter Falls – Ooh La La
  • Hunter Falls – Home
  • Loredana – Dream in Colours