Analyse
Doet het gastland op het Songfestival het beter of niet?
Aan het einde van een decennium blikken we niet enkel terug op het afgelopen jaar. In een reeks analyses, opinies en overzichtsartikels richten we onze kijk op de jaren ’10 op de grootste muziekwedstrijd ter wereld. Hoe is het ESF geëvolueerd, en wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Op die en tal van andere vragen proberen we antwoorden te geven. In dit stuk kijken we naar de prestaties van het gastland. (rbe)
De cijfers
De eindnotering van de vorige tien gastlanden toont een duidelijk verschil aan tussen de eerste en de laatste vijf edities van de jaren ’10. Van 2010 tot en met 2014 haalde het gastland driemaal een top tien-plaats en eindigde het geen enkele keer buiten de top twintig. De jaren nadien begonnen met een plaats buiten de top twintig, maar ook een stek in de top vijf. De afgelopen drie jaar eindigde het gastland dan weer telkens in de bottom five. Dat is een unicum, aangezien het gastland voordien nooit tweemaal na elkaar bij de laatste vijf eindigde en dat nu zelfs drie jaar na elkaar gebeurde.
JAAR | GASTLAND | PLAATS |
2010 | Noorwegen | 20/25 |
2011 | Duitsland | 10/25 |
2012 | Azerbeidzjan | 4/26 |
2013 | Zweden | 14/26 |
2014 | Denemarken | 9/26 |
2015 | Oostenrijk | 26/27 |
2016 | Zweden | 5/26 |
2017 | Oekraïne | 24/26 |
2018 | Portugal | 26/26 |
2019 | Israël | 23/26 |
De beste prestatie was dus de vierde plaats van Sabina Babayeva voor toenmalig gastland Azerbeidzjan in 2012:
Jaren ’00 vs. jaren ‘10
Voor het gastland eindigden de jaren 2010 op een valse noot. Om te kijken of de resultaten over de tien jaren heen ook minder waren, kijken we even terug naar de jaren 2000. Zowel het aantal top tien-plaatsen, de noteringen bij de laatste vijf als het gemiddelde resultaat tonen duidelijk aan dat het gastland de afgelopen tien jaar minder hoog scoorde dan het decennium ervoor.
JAREN ‘00 | JAREN ‘10 | |
TOP TIEN | 6 | 4 |
LAATSTE 5 | 2 | 4 |
GEMIDDELDE | 11/26 | 16/26 |
De beste prestatie van het gastland van de 21e eeuw tot hiertoe was in het prille begin: Denemarken pakte zilver voor eigen publiek dankzij Never Ever Let You Go:
Gebrek aan financiële middelen?
De afgelopen jaren deed het organiserende land het niet zo goed. Dat kan toeval zijn, maar er is ook een mogelijke verklaring. Het Eurovisiesongfestival is de laatste jaren namelijk in omvang toegenomen, wat ook een groter prijskaartje voor de organisatie met zich mee brengt. Zo is het geen publiek geheim dat de omroepen van Oekraïne, Portugal en Israël een beperkt budget hadden voor het organiseren van het Songfestival. Het zou dus kunnen dat er minder financiële middelen waren voor hun inzending, wat hun mindere resultaat zou kunnen verklaren. Hopelijk heeft Nederland voldoende geld om zowel de organisatie als hun inzending te financieren en het gastland weer in de top twintig, tien, vijf of zelfs drie te brengen!