Bulgarije

BULGARIJEROTTERDAM 2020

Bulgarije keert terug naar Eurovisiesongfestival

De Bulgaarse omroep BNT heeft deze morgen via Twitter bekendgemaakt dat het land zal deelnemen aan het Eurovisiesongfestival in Rotterdam. Het nieuws werd kort voordien deze morgen officieus al verspreid via de Bulgaarse website 24Chasa. Na een jaar afwezigheid keert Bulgarije zo dus terug.

De laatste keer dat Bulgarije deelnam, was in 2018 met de uit Amerikanen en Bulgaren samengestelde groep Equinox (foto), met hun lied Bones. Ze werden toen veertiende in de finale met 166 punten. Hun beste resultaat ooit haalde het land het jaar ervoor met Kristian Kostov en zijn Beautiful Mess in Kiev. Hij werd toen tweede, na de Portugees Salvador Sobral. In 2014 en 2015 ontbrak het land al eens eerder op het Songfestival, toen de eerste keren sinds hun eerste deelname in 2005.

Sponsor

Opvallend is dat dit jaar Bulgarije niet deelnam om financiële redenen. Voor 2020 heeft de Bulgaarse omroep een sponsor gevonden die alles zal bekostigen. De deelname, de reizen naar Rotterdam, het maken van het lied en de video, de kleren voor op het podium, de promotie van het lied in het buitenland, dit alles zal betaald worden door een voorlopig nog onbekende sponsor. Later wordt op een persconferentie onthuld wie die geheime sponsor is.

Dit doet wel een aantal vragen rijzen. Over de regels van het Songfestival bijvoorbeeld. Die stellen dat ‘alle deelnemende omroepen moeten verzekeren dat geen enkele organisatie, instituut, bedrijf, merk of dienst gepromoot wordt direct of indirect tijdens het evenement. Er mogen geen boodschappen gebracht worden tijdens de shows, noch op enige andere officiële ESF-aangelegenheid die organisaties, instituten, bedrijven, merken of diensten promoten. Een schending van deze regels kan leiden tot diskwalificatie.’

Wellicht zal de Bulgaarse omroep dit wel grondig doorgesproken hebben met EBU vooraleer hun terugkeer officieel te maken, maar hoe zal dit alles in zijn werk gaan? EBU werkt zelf al met een hoofdsponsor, Moroccanoil, en die zou waarschijnlijk niet accepteren dat tijdens het evenement een ander bedrijf eveneens expliciet in beeld gebracht wordt als sponsor doordat ze één enkel land promoten.

Internationaal bedrijf?

We kennen ook nog geen bedragen, maar hoeveel kan dat bedrijf in brengen? Het moet om een internationaal bekend bedrijf gaan of een groot Bulgaars bedrijf dat in het buitenland voet aan de grond wil krijgen, anders doe je dit niet.Wat als Bulgarije dit jaar weer een minder resultaat behaalt? Moet de omroep dan meteen op zoek naar een andere sponsor voor volgend jaar? Zal Bulgarije zich dan nog eens terugtrekken? Heeft de Bulgaarse omroep misschien een meerjarencontract afgesloten met die sponsor? Zet dit de deur open naar andere omroepen die hun deelname laten sponsoren?

We zullen alles moeten vernemen op de later geplande persconferentie.