Estland
Komt de jurk van Estland in gevaar? Nee, toch niet!
De omroep van Estland is dringend op zoek naar geld voor het kleed van Elina Nechayeva, die Estland zal vertegenwoordigen op het aankomende festival.
Tijdens de finale van Eesti Laul droeg Elina een jurk waarop allerhande projecties getoond werden. Nu is uit recente berekeningen gebleken dat de jurk een slordige 65.000 euro zal kosten, en dat ligt ver boven het beschikbaar budget waarover de omroep ETV kan beschikken. Het grote probleem hierbij is dat ETV geen bijkomende middelen opzij heeft gezet om deze jurk te financieren. Daarnaast vielen ook de inkomsten van de telefoonstemmen tijdens Eesti Laul dit jaar tegen, met als gevolg dat men momenteel op zoek is naar geld om de jurk te bekostigen. Het Estse delegatiehoofd Mart Normet zegt dat vooral de complexiteit van de act het zo duur maakt:
‘De duurste projector om te huren op de Estse markt is 1.100 euro per dag. Het Songfestival heeft een veel krachtigere projector nodig, die niet beschikbaar is in Estland. Maar zelfs als de prijs 1.100 euro per dag is, hebben we drie projectoren nodig, waardoor het 3.300 euro per dag wordt.’
Noodzakelijk en nuttig
De kosten lopen dan ook nog eens op door het feit dat men de projectoren voor enkele weken tot een maand zal moeten huren om de repetitietijd en de liveshows te overbruggen, en ook dat er gespecialiseerde mensen die vertrouwd zijn met videoprojectie en het design van de act moeten worden ingehuurd.
Desalniettemin heeft Mart Normet een duidelijk standpunt ingenomen over de kwestie en verklaart dat, aangezien het land hoog scoort in alle peilingen en verwachtingen en één van de topfavorieten van dit jaar is, een dergelijke investering waarschijnlijk noodzakelijk en nuttig is:
‘Omdat onze inzending bestaat uit twee belangrijke hoekstenen – het lied en de projectie – zijn beide nodig om een onoverwinnelijke set bij elkaar te brengen.’
Sponsors zorgen voor redding
In april kwam het het nieuws naar buiten dat de Estse delegatie de jurk dan toch zal kunnen betalen, dankzij de goodwill van enkele sponsors. Zo zullen Estravel, River Island, Saku Suurhall én Carglass een groot deel van het nodige geld ophoesten. De omroep en het management van Elina passen de rest zelf bij.