België

BELGIE

‘Wake Up’ nog geen hit: ‘Niet abnormaal’

Wake Up, de Belgische Songfestivalinzending van 2019, is vooralsnog geen hit geworden in de Vlaamse of Waalse Ultratop. De afgelopen inzendingen deden het bij hun release beter, maar het is nog veel te vroeg om al van een flop te spreken.

De Ultratop is de officiële hitlijst van België, met wekelijks aparte updates voor de twee grote landsdelen. Eliots song voor Tel Aviv verscheen in de Vlaamse versie op 9 maart voor het eerst in de lijst op nummer 40, en ook voor het laatst – in de updates van 16 en 23 maart is Wake Up niet meer te bespeuren. In de Waalse Ultratop kwam het lied zelfs niet verder dan een 44e plek als piek.

Minder animo

De lijsten worden in beide delen sinds 2016 samengesteld op basis van legale downloads, streams op online platformen en airplay op radiozenders. In onderstaande tabel vergelijken we de behaalde posities van de afgelopen drie Belgische Songfestivalinzendingen per week in de Vlaamse Ultratop. De positie met de asterisk duidt de week na de finale van het Songfestival aan.

Jaar201720182019
InzendingCity LightsA Matter of TimeWake Up
W1163340
W21226/
W31519/
W41623-
W5924-
W61724-
W71127-
W8623-
W9511-
W101*13-
W1119*-
W12246-

City Lights was zowel voor als na het Songfestival de grootste hit van de afgelopen jaren. De animo voor A Matter of Time was al wat minder, maar dit jaar is er bijzonder weinig hitparadesucces voor het eigen lied. ‘De eerste week was de verkoop en airplay beter. Dat is niet abnormaal’, zegt Sam Jaspers, de directeur van Ultratop, aan Songfestival.be. ‘Het klopt dat Eliot minder sterk is gestart dan Blanche, maar de piek komt er meestal pas aan in de week van het Songfestival zelf. De week van het Songfestival zullen de streams beter zijn en zal er ook veel aandacht op de radio zijn. Dat zagen we vorig jaar ook bij Sennek. De streams en verkopen vielen toen wat tegen, maar ze stond op één in de airplay waardoor ze alsnog op negen geraakte in de Ultratop.’

Minder gesmaakt

Er is maar een voor de hand liggende reden die het gebrek aan topposities in de lijsten verklaart: Wake Up wordt vooralsnog simpelweg minder gesmaakt dan de vorige Belgische Songfestivalliedjes. ‘Als het nummer van Eliot minder goed scoort dan dat van Blanche, ligt dat duidelijk aan de reactie van het publiek‘, aldus Jaspers. ‘Maar vergeet ook niet dat heel wat Waalse inzendingen in het verleden de Vlaamse charts hebben gemist en dat Sennek net als vele andere Vlaamse inzendingen ook de Waalse heeft gemist.’

Of de song van Eliot daadwerkelijk zal toenemen aan populariteit in de aanloop naar de liveshows in Tel Aviv aan Vlaamse én Waalse kant, zal de komende weken moeten blijken.