IJsland
Sponsort Netflix IJslandse inzending voor Songfestival?
Zaterdag won Daði & Gagnamagnið, met als frontman Daði Freyr, de IJslandse voorronde Söngvakeppnin 2020. Eerder doken er tweets op van verschillende beroemdheden, waaronder Amerikaanse acteurs, die niets dan lof hadden voor Think About Things, het nummer waarmee de IJslandse groep zal aantreden in Rotterdam. Ondertussen vragen velen zich af wat en of er iets achter zit.
Al enkele dagen gonst het van de geruchten op sociale media dat er een speciale promotiecampagne achter deze – toch wel opmerkelijke – berichten zit. Alles begon twee weken geleden toen Rob Holley, een schrijver voor de Britse kant The Independent, tweette over het nummer.
Meanwhile, in Iceland…. pic.twitter.com/YuJVzS6dDy
— Rob Holley (@robholley) February 17, 2020
De tweet op zich ging niet viraal maar werd toch opgepikt door enkele prominente gebruikers van Twitter, waaronder muziekgroepen en een redacteur van de Britse krant The Guardian. De inzending verspreidde zich over Europa en verschillende nationale kranten gaven er aandacht aan. Ook verschillende personen die al enkele jaren betrokken zijn bij nationale producties rond het Eurovisiesongfestival of die het festival van commentaar voorzien, waaronder onze eigen Peter van de Veire, pikten de hype rond het nummer op.
Een van de meest opmerkelijke reacties kwam er van Oscarwinnaar Russel Crowe. Hij stuurde een opmerkelijke tweet de wereld in en gebruikte een artikel van een Nederlandse Songfestivalsite dat over de IJslandse inzending bericht. Hierdoor blijkt dat het Songfestival hem niet vreemd is en dat hij Think About Things – naar alle waarschijnlijkheid – kan smaken.
Song.
— Russell Crowe (@russellcrowe) February 19, 2020
Wat is de oorzaak van deze hype?
Vindt de wereld het echt een fantastisch nummer of zit er toch iets meer achter? Dat is voor ons allen een vraag. Wel is duidelijk dat verscheidene mensen vermoeden dat dit geen toeval kan zijn. De streamingdienst Netflix zou een belangrijke rol spelen in dit verhaal. Zij zou dit jaar de IJslandse voorronde gesponsord hebben, waardoor het volgens velen een logische stap lijkt te zijn naar de promotie die op dit moment aan de gang is. Daarnaast is er ook nog altijd de film over het Eurovisiesongfestival die later dit jaar verschijnt op Netflix, waarin twee IJslandse artiesten proberen hun land te vertegenwoordigen op het festival. Naast de (toevallige) connectie met het land lijkt ook het hoofdpersonage van de film, gespeeld door Will Ferell, dezelfde stijl te hebben als Daði Freyr.
Uit alle heisa lijken we te kunnen opmaken dat velen denken dat dit een gecoördineerde marketingstrategie is door Netflix. Zij zouden de bekende acteurs betaald/gevraagd hebben om een positieve reactie op het IJslandse nummer te geven, om indirect promotie te kunnen maken voor de Songfestivalfilm.
Klopt dat ook?
De IJslandse delegatie, waaronder Daði Freyr zelf, ontkent alles in alle talen. Hij grapte er zelfs over in een video op YouTube. In diezelfde video liet hij weten dat het voor hem helemaal geen probleem zou zijn mocht Netflix het nummer op deze manier promoten. Als er iets van waar was, zou hij het openlijk toegeven maar dat is volgens hem dus niet het geval. Geen enkele acteur die een dergelijk bericht deelde op Twitter heeft gereageerd op de speculaties die op sociale media aan de gang zijn. Van de kant van Netflix kregen we ook geen officiële reactie. Enkel onderstaand bericht op Twitter van het account dat instaat voor de Britse en Ierse gebruikers van de streamingdienst is gekend. Het kwam er als reactie op een speculatie van een gebruiker op Twitter. Wel moet worden gezegd dat onderstaande speculatie geen echte complottheorie is, maar eerder een reactie op alle andere complottheorieën.
We will not comment on rumour or speculation. https://t.co/z8PVWtfnWd
— Netflix UK & Ireland (@NetflixUK) March 3, 2020
Heb jij het nummer nog niet gehoord en wil je er zelf een mening over vormen? Klik dan op onderstaande video.