Zweden
‘Melodifestivalen’ krijgt (alweer) deels nieuw concept
De Zweedse preselectie Melodifestivalen blijft mateloos populair in binnen- en buitenland, maar toch zijn de kijkcijfers tanende. Daarom grijpt de organisatie voor de editie van 2024 in, meldt Zweedse omroep SVT.
Om te beginnen met wat ongewijzigd blijft: Melfest blijft een groots opgezette voorronde met zes liveshows vanuit evenveel verschillende Zweedse steden. Ook aan het format van de finale, met twaalf songs en punten van Europese vakjury’s en het publiek op basis van leeftijdsgroepen, wordt niet geraakt.
Van 32 naar 28 naar 30 songs
Maar verder verandert er dus weer wat. Het totaalaantal deelnemende nummers daalde enkele jaren geleden van 32 naar 28, maar wordt voor volgend jaar weer opgetrokken naar 30. Nieuw is dat ze deelnemen verspreid over vijf in plaats van vier voorrondes.
In elke voorronde nemen zes songs deel. De afgelopen twee jaar ging telkens de winnaar van elke voorronde meteen door naar de finale en werd nadien op de andere nummers opnieuw gestemd. In 2024 lijkt er teruggegrepen te worden naar het vroegere concept waarbij de top twee van de stemming doorstoot naar de finale en de nummers drie en vier in de rangschikking een uitnodiging voor de herkansingsronde krijgen. De overige twee liedjes in elke voorronde zijn onherroepelijk uitgeschakeld.
Een ‘eerlijk algoritme’
Met vijf voorrondes en een finale is er geen aparte uitzending meer voor de herkansingsronde. In plaats daarvan wordt de vijfde en laatste voorronde met een half uur verlengd en wordt de herkansingsronde binnen die dertig minuten afgewerkt.
In totaal nemen tien songs deel aan de herkansingsronde, twee per voorronde. De stemmenaantallen die ze in hun voorronde behaalden worden als basis gebruikt. De telefoonlijnen gaan opnieuw open en Zweedse kijkers kunnen opnieuw stemmen op alle tien nummers. Volgens SVT zal een ‘eerlijk algoritme’ worden gebruikt om de resultaten van de twee stemrondes samen te voegen. De top twee van de rangschikking plaatst zich dan alsnog voor de finale in de Friends Arena.
‘Voor de kijkers’
Bovenstaande vormt de zoveelste wijziging aan het concept van Melodifestivalen op luttele jaren tijd. De reden is dat de kijkcijfers beginnen teruglopen. Met ‘maar’ 2,3 miljoen kijkers en een marktaandeel van 72 procent was de halve finale van dit jaar de minst bekeken uitzending in jaren – al ging het nog steeds om ruim een vijfde van de Zweedse bevolking en blijven het cijfers waar menig omroep voor zou vechten.
‘Uit onze analyse bleek dat de halve finale geen nieuw materiaal of artiesten gaf. We ontvingen berichten van mensen dat we de halve finale maar beter konden schrappen. We doen dit dus voor de kijkers’, klinkt het bij de organisatie van Melfest.
Dit jaar won Loreen (foto) voor de tweede keer Melodifestivalen én het Songfestival. SVT is volgend jaar dus de organiserende omroep van het Eurovisiesongfestival. Meer informatie over de data en locatie volgt binnenkort.