Rotterdam 2021

ROTTERDAM 2021

Rotterdam wordt kleurrijke stad tijdens Songfestival

Publiek of niet, Rotterdam zal sowieso kleurrijk aangekleurd worden tijdens de periode rond het Eurovisiesongfestival in de stad. Vijf bureaus gaan aan de slag met lichtkunst, streetart, fotografie, mode en installaties om de stad er levendig als nooit tevoren uit te doen zien.

Vorig jaar waren al plannen bekendgemaakt om de stad aan te kleden, maar projectmanager city branding & city dressing Host City Rotterdam Annemieke van Wegen-Delhaas had gevraagd aan de kunstenaars hun plannen te herbekijken en aan te passen aan verschillende scenario’s. ‘Zo zijn we gekomen tot een hybride citydressingplan dat hoe dan ook voor een Songfestivalbeleving gaat zorgen in de stad. Eerst vooral digitaal en op afstand en dan hopelijk stukje bij beetje naar meer zichtbaarheid in de straten van Rotterdam tot in de Rotterdamse huiskamers. Rotterdam will OPEN UP again!’ legt ze uit.

Vijf bureaus, Studio VollaersZwart, Mothership, Arttenders, Stichting Hiphop In Je Smoel en Flowerdales Agency, zullen onder andere het Groot Handelsgebouw aankleden, vlaggen door de hele stad hangen met daarop de tekst van Songfestivalliedjes en de fly-overs, de metrobaan en -stations versieren.

Sing Along City

Voor de vlaggenroute en metro zorgt Studio VollaersZwart, onder de noemer Sing Along City. Het kilometerslange lint aan vlaggen zal van het noorden van de stad, Rotterdam Centraal, tot in het zuiden, aan Ahoy, lopen. De studio noemt het ‘een visuele muzikale golf door de stad’. ‘De stad is het decor waarin de bezoekers en bewoners de hoofdrolspelers zijn.’

Bron: Studio VollaersZwart

Lichtkunstwerk

Mothership zorgde voor een aftelklok, voor het Depot Boijmans van Beuningen, in de vorm van een lichtkunstwerk. Er zijn nog andere plannen om tijdens het Songfestival de stad in de kijker te zetten, die worden binnenkort gelanceerd. Voorlopig zegt de directeur van Mothership er dit over: ‘We gaan onder meer een van de belangrijkste iconen van Rotterdam bijzonder aanlichten zodat het een eigen verhaal vertelt dat het thema Open Up onderstreept.’

The Splash

Met het concept The Shape of Rotterdam zal Arttenders een kunstobject The Splash op het Annie M.G. Schmidtplein zetten. Dat komt er in april en zal gebruikt kunnen worden voor het Rotterdamse Stadsprogramma. ‘Het ontwerp is eerder dit jaar ontstaan samen met de bewoners en ondernemers rond het plein, de ontwikkelaars van Hart van Zuid en de gemeente Rotterdam,’ zegt Siobhan Burger van Arttenders, met als doel een positieve en bijzondere plek te creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar – indien mogelijk – ook optredens plaats kunnen vinden. Ik ben blij dat het Songfestival heeft gezorgd dat de ontwikkeling in een stroomversnelling is gekomen en dat het ontwerp klaar is om gebruikt te worden als potentieel podium voor het Stadsprogramma. En hoe tof, ook na het Songfestival blijft het ontwerp nog enkele maanden liggen.’

De plannen van Stichting Hiphop In Je Smoel en Flowerdales Agency zijn nog even geheim, maar vermelden we hier ook van zodra ze openbaar zijn.