Algemeen

ALGEMEEN

Een op twintig Belgen heeft nog nooit gehoord van Songfestival

Het internationaal gerenommeerde onderzoeksbureau IPSOS liet een enquête uitvoeren over de mening van burgers ten aanzien van het Eurovisiesongfestival. Ruim 20.000 volwassenen uit 28 landen wereldwijd, waaronder België, werden ondervraagd. Belangrijk: de onderzoekers hielden hun rondvraag eind februari en begin maart 2020, voor er sprake was van de afgelasting van het 65e Songfestival.

Van de 28 onderzochte landen hebben er 13 al deelgenomen aan het Songfestival. Daarnaast werden ook inwoners uit landen als de Verenigde Staten, China, Saoedi-Arabië en Peru ondervraagd. Het gaat voor de duidelijkheid om een enquête bij een representatief staal van de totale bevolking, en dus niet om uitgesproken fans van de liedjeswedstrijd. Zo’n 500 Belgen namen deel aan de enquête.

Donderen in Keulen

Van de 13 landen met Songfestivalervaring gaf 6% van de totale bevolking aan nog nooit te hebben gehoord van het Songfestival. De laagste percentages vinden we daar bij Polen en Rusland (1%) en Nederland (2%), de hoogste bij Duitsland (6%), Australië (11%) en Italië (26%). 5% van de ondervraagde Belgen gaf aan het in Keulen te horen donderen bij de naam Eurovisiesongfestival – dat deel van de bevolking raden we hartelijk aan Songfestival.be te beginnen volgen voor al het laatste nieuws over ‘s werelds meest bekeken liedjeswedstrijd. 66% van de Belgen zegt dan weer al minstens één keer ooit gekeken te hebben naar de wedstrijd. Dat is minder dan in onder meer Zweden (86%), Turkije (82%) en Spanje (80%), maar meer dan in Frankrijk (45%), Hongarije (43%) en Australië (36%).

Bij de andere 15 landen zonder Songfestivalervaring zegt 60% het ESF niet te kennen. In China is dat maar 36%, in Japan 93%. Opvallend: méér ondervraagden uit China en Saoedi-Arabië dan uit Italië zeggen ooit al eens gekeken te hebben naar het Songfestival, met voor die drie landen respectievelijk 36, 35 en 34 procent.

Stemgedrag

Nog opvallende cijfers komen uit een andere vraag, die peilt naar in hoeverre mensen ook daadwerkelijk stemmen als televoters op het Songfestival. Met slechts 8% van het totale staal ondervraagden is België een van de slechtste leerlingen van de klas. Enkel Frankrijk, Australië, Hongarije en Italië doen slechter. Uitschieters zijn er in Polen (15%), Turkije (17%) en Zweden (23%).

Uit een eerder onderzoek van twee jaar geleden, bleek al dat amper een kwart van iedereen die stemde op het Songfestival effectief op zijn of haar favoriet land stemde, en dat er vier soorten telestemmers werden onderscheiden. We schreven in 2018 al over de resultaten van deze andere enquête, en dat kun je hier nog eens lezen.

Hoe jonger, hoe meer geneigd te kijken

Terug naar de IPSOS-enquête: een derde van de Belgen die het Songfestival kennen (32%) gaven aan (zeer) waarschijnlijk te zullen kijken naar minstens een van de drie liveshows in Rotterdam, toen het er nog naar uitzag dat die gewoon zouden doorgaan dit jaar. In Frankrijk viel de minste animo te bemerken, met slechts 17% dat aangaf wellicht te zullen kijken. In Nederland, oorspronkelijk gastland van dit jaar, zei 49% (wellicht) te zullen kijken. Opvallend: dat percentage lag het hoogst in Turkije (56%), dat al sinds 2012 jaarlijks zijn kat naar het Eurovisiepodium stuurt. Nog opvallender: de intentie om te kijken ligt beduidend hoger in de landen die nog nooit deelnamen (45%) dan de landen die dat al wel deden (38%). Vooral in China (72%), India (65%) en Saoedi-Arabië (64%) ligt de interesse opmerkelijk hoog.

Bovenstaande resultaten werden naast per land ook uitgesplitst op basis van geslacht en leeftijdscategorie. Vrouwen (45%) zijn meer geneigd om naar het Songfestival te kijken dan mannen (39%), en de animo stijgt omgekeerd evenredig met leeftijd. 37% van de 50- tot 74-jarigen gaf aan (zeer) waarschijnlijk te zullen kijken, terwijl dat bij de ondervraagden jonger dan 35 al 45% is. Dat is een positief signaal, want de voor omroepen zeer interessante jongere doelgroep geeft zo aan meer geïnteresseerd te zijn in het Songfestival.

Opgetogen over de overwinning?

Tot slot peilden de onderzoekers ook naar het gevoel dat de ondervraagden zouden hebben als hun land het Songfestival zou winnen. Een nipte minderheid (49%) van alle ondervraagde Belgen en precies de helft van de Nederlanders gaf aan daarvan opgetogen te zijn, terwijl 39% (België) en 37% (Nederland) onverschilligheid liet optekenen. 6% van onze landgenoten zou zelfs teleurgesteld zijn bij een tweede Belgische Songfestivaloverwinning. Met 71% van de bevolking zouden de Polen het meest trots zijn op een zege.

De volledige resultaten van het grote onderzoek zijn terug te vinden op de website van IPSOS.