België

BELGIEEUROSONG 2023LIVERPOOL 2023

Twaalf punten uit Nederland? Kenners en fans reageren op Gustaph: ‘You love it or you hate it’

Afgelopen zaterdag selecteerde België Gustaph als inzending voor het Eurovisiesongfestival. In Liverpool zal de zanger aantreden met zijn Because of You. Eerder deelden we al reacties vanuit internationale experts en fans. Ook onze noorderburen hebben Eurosong 2023 gevolgd: we spraken Nederlandse experts en fans en vroegen naar hun mening over de Belgische inzending.

Als we kijken naar de laatste vijf finales waaraan België deelnam, zien we dat er elk jaar punten ontvangen zijn vanuit Nederland. De twee meest recente Belgische inzendingen werden minder gewaardeerd,maar Loïc Nottet, Laura Tesoro en Blanche belandden in de top twee van de Nederlandse televoters. Vanuit de vakjury ontving België ook trouw punten.

Overzicht Nederlandse punten aan België

  • 2022: Jérémie Makiese – Miss You, behaalde 6 jurypunten en 4 punten vanuit televoting
  • 2021: Hooverphonic – The Wrong Place, behaalde 6 jurypunten en 0 punten vanuit televoting
  • 2020: Geen editie Songfestival
  • 2019: Eliot – Wake Up, behaalde niet de finale
  • 2018: Sennek – A Matter of Time, behaalde niet de finale
  • 2017: Blanche – City Lights, behaalde 2 jurypunten en 10 punten vanuit televoting
  • 2016: Laura Tesoro – What’s the Pressure, behaalde 4 jurypunten en 12 punten vanuit televoting
  • 2015: Loïc Nottet – Rhythm Inside, behaalde 12 punten uit Nederland (derde plek vakjury en eerste plek televoting)

Gaan er mogelijk weer Nederlandse punten naar België? Wij zijn benieuwd naar reacties vanuit Nederlandse experts en fans. We spraken met Aran Bade, entertainmentverslaggever én Songfestivaldeskundige van RTL Boulevard. Hij heeft zich als kijker voor de tv laten verrassen en zonder de nummers vooraf beluisterd te hebben, sprongen The Starlings en gala dragot er voor hem zaterdagavond het meest uit: ‘Rollercoaster was in uitvoering een van de betere songs, t’inquiète was in totaliteit het beste nummer, het had iets unieks, authentieks en stak er echt boven uit.’

Complimenten

Nederlands schrijver (o.a. voor Eurostory en van het boek Het Eurovisie Songfestival) Edward van de Vendel trapt af met een groot compliment aan de VRT/Eén. Hij vond de show van afgelopen zaterdag erg leuk. ‘Het hoogtepunt voor mij was de ode aan Nicole.’ Ook prees hij de vakjury én de stemmers thuis: ‘Door het publiek is met name gekozen voor de beste zanger.’ Zelf zag hij zijn favoriete nummers uit de songclub afleveringen niet terug in de finale: ‘Oceanside en Armageddon waren mijn favorieten, tijdens de finale kon ik niet echt kiezen.’ Zijn mening over Because of You? ‘Gustaph kan écht zingen, de visuals en zijn achtergrondzangeressen hebben daarnaast een sterk aandeel gehad in zijn overwinning. Ook al sta je niet hoog in de polls, door een goede act kun je tóch goed scoren. Daarnaast vind ik het leuk dat het nummer is meegeschreven door Jaouad Alloul, een theatermaker en zanger die ik al een tijd volg.’

Sympathiek, charismatisch en een opgewekte verschijning

Aran werd verrast door de keuze voor Gustaph. De Songfestivaldeskundige ziet een uitdaging in een goede score voor Because of You in Liverpool, maar kansen zijn er zeker: ‘Gustaph is een leuke jongen. Enorm sympathiek, innemend en charismatisch, je gaat écht voor hem stemmen. Zijn nummer is een lekkere discosong die thuishoort op het Eurovisiesongfestival. Dat is ook een risico, want je weet dat er een soortgelijk nummer door een ander land ingezonden zal worden. De vraag is dan of het nummer in zijn genre overeind blijft. Het is een solide soulnummer en in zijn soort goed uitgevoerd, maar you love it or you hate it.’

Verslaggever van De Telegraaf en co-auteur van Het Grote Songfestival Boek Richard van de Crommertstond ons ook graag te woord: ‘België heeft gekozen voor Because of You. Dat lied is het niet. Het is gewoon standaard, niet origineel en gedateerd. Het heeft nog wel een lekkere beat en het is meezingbaar, maar het is net iets teveel dertien in een dozijn. Veel te gewoontjes. Het lijkt rechtstreeks uit de jaren tachtig of negentig te komen. Nergens word je verrast. Maar het is Gustaph die me pakt. Hij tilt het lied met zijn optreden naar een hoger niveau. Wat een heerlijke, opgewekte verschijning is die zanger. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar ben blij verrast. Deze man pakt het podium en durft zich uit te dossen. Tijdens het optreden word je aan de hand meegenomen. Werkelijk fantastische visuals. Het optreden verveelt je geen moment. Prettig is daarnaast de prominente rol die de achtergrondzangeressen krijgen.’

Finaleplaats voor België?

Zien we België terug in de finale? ‘Gustaph voelt zich goed op het podium en kan ervoor zorgen dat het dak er af gaat in Liverpool,’ zegt Richard. ‘Vrolijkheid is iets dat we nu nodig hebben. En Gustaph zal met zijn uitstraling positief opvallen en zonder twijfel een hele welkome verschijning in Engeland zijn. Deze inzending zal de tv-kijker weten te boeien, maar de song is van onvoldoende kwaliteit. Ik zie België de finale halen, maar daar vooralsnog geen hoogvlieger zijn.’

Aran geeft Gustaph graag advies: ‘Kijkers willen good energy, een klein feestje! Speel met de camera en toon je charme!’ Daarnaast oppert de entertainmentverslaggever om de act verder te perfectioneren en de achtergrondzangeressen zéker mee te nemen naar Liverpool. De vakjury’s stemmen in de halve finales niet mee en dit biedt kansen voor België: ‘Jury’s gaan vaker voor meer authentieke inzendingen’ geeft Aran aan.

Selectiecommissie of (publieks)stemmen?

Eurosong 2023 heeft Aran aan het denken gezet: ‘Wat voor resultaat biedt een nationale finale met stemmen van vakjury en publiek? Vlaanderen neemt risico (de Vlaamse jury en het thuispubliek waren het niet volledig met elkaar eens), maar opent ook kansen voor nieuwe ontwikkelingen. Ik denk dat met een selectiecommissie de durf voor artiesten om liedjes in te sturen groter is dan bij een nationale finale. In Nederland zou ik daar geen voorstander van zijn.’

Nederlandse fans van Eurosong

Naast de meningen van Nederlandse experts, hebben we ook een aantal fans vanuit de noorderburen om een reactie gevraagd. Jeroen is Nederlander, maar voelt zich reserve-Belg. Hij is opgegroeid in een grensdorp waar de band met Vlaanderen altijd erg warm is. Hij kent Belgische muziek van jongs af aan en zijn liefde voor het Songfestival werd steeds groter, nadat hij de overwinning van Sandra Kim nét niet bewust meemaakte. Hij volgde Eurosong 2023 dan ook dagelijks op Eén. De laatste uitzending was voor hem het hoogtepunt: ‘Toen waren The Starlings aan de beurt. Ik was door beide liedjes meteen gegrepen, en vooral Rollercoaster gaf me kippenvel.’ Tom en Kato waren dan ook zijn favoriet tijdens de finale: ‘Vanaf de eerste toon had ik kippenvel’.

De in Rotterdam wonende Robert is al jarenlang een trouwe kijker van Eurosong. Tijdens de finale van zaterdag ging zijn voorkeur uit naar gala dragot en Gustaph. De zangeres vanwege haar eigenzinnigheid, de uiteindelijke winnaar vanwege zijn swingende lied en het feit dat hij een megazanger is. Tóch was Robert verrast door zijn overwinning: ‘In de week voorafgaand aan de finale, tijdens de songclub, bleek hij een goede zanger, maar vrij kleurloos qua uitstraling. Hoe anders was dit tijdens de finale. De presentatie was uitstekend en alles kwam samen: de goede zang, de visuals, de kracht van het optreden en last but not least het tegendraadse om met live zichtbare backings op de proppen te komen.’

Voorspellingen

Bert, uit Utrecht, volgt het Eurovisiesongfestival al vanaf zijn tiende. Voor hem was het een enorme verrassing dat Gustaph zijn zuiderburen mag gaan vertegenwoordigen in Liverpool: ‘Een geweldige zanger, die fantastisch zong. Alles klopte, maar Because of You is nogal een gedateerde discodeun. Overigens wel eentje die door de televoting in de finale zou kunnen raken. Ik moet een beetje denken aan Serhat (San Marino 2019). Werner, uit Sneek, is al Songfestivalfan sinds 1980. De dagelijkse afleveringen van de songclub vielen bij hem goed in de smaak: ‘Maar helaas selecteerden The Starlings het verkeerde nummer. Oceanside had absoluut gewonnen’. Hij zag een groot verschil tussen de opvoeringen in de uitzendingen ten opzichte van de finaleshow op zaterdag: ‘Zo goed om te zien dat het optreden het nummer kan beïnvloeden. Ik ben bang dat België met Gustaph weinig kans maakt. Mijn voorkeur was The Carnival van Ameerah.’

Gustaph had niet alleen tot zijn eigen grote schrik gewonnen maar ook die van Jeroen: ‘Het voelt voor mij nu nog als een gemiste kans voor Vlaanderen. Ik denk niet dat Europa hierop gaat stemmen. Ik verwacht met dit nummer dat het lastig zal worden om voor België door te gaan naar de finale. Ik zou hem willen adviseren nog meer uit te pakken wat betreft backings. Hoe meer hoe beter, maak er een soort gospelkoortje van. Uiteraard wens ik Gustaph heel veel succes!’

Robbert sluit af: ‘Niets is zeker binnen het Eurovisiesongfestival, vooral niet nu er alleen televoters bepalen wie er vanuit de halve finale doorstoot. Dan gaan er meer factoren spelen, zoals de startvolgorde. Maar onder normale omstandigheden zou Gustaph het gewoon moeten redden.’