Rotterdam 2020

ROTTERDAM 2020

Organisatie Songfestival lanceert oproep voor nieuwe invulling ‘postcards’

Traditioneel wordt het optreden van de kandidaten van het Songfestival tijdens de liveshows voorafgegaan door een introductiefilmpje. In die zogenaamde postcards worden vaak toeristische trekpleisters van het gastland getoond. De Nederlandse organisatie wil komend jaar een nieuwe invulling geven aan die video’s en lanceert daarom een oproep.

Sietse Bakker, een van de twee event supervisors van het komend festival, gaf te kennen dat de organisatie dit jaar de postcards anders wil aanpakken. Ze willen niet de toeristische kant van Nederland laten zien, maar de gastvrijheid en de verbindende kracht. Hij zegt:

We kiezen dus deze keer wel voor een andere invulling dan de vaak meer toeristische impressies die tijdens het Eurovisiesongfestival worden gepresenteerd door het gastland

Voor de nieuwe aanpak gaat de organisatie met behulp van een filmpje op zoek naar groepen en verenigingen die de deelnemers van het Songfestival 2020 willen verwelkomen. Van straatbarbecue tot studentenvereniging, van breakdancegroep tot het jaarlijks carbidschieten. Alle Nederlanders kunnen zich aanmelden voor 31 december.

play

Van opvulling tot voorstelling 

De introductiefilmpjes voor elk optreden van het Eurovisiesongfestival werden voor het eerst gebruikt in Amsterdam in 1970. Door het relatief laag aantal deelnemers werden de video’s gebruikt om de avond wat op te vullen. Vandaag de dag dienen ze om de artiesten voor te stellen, commentatoren tijd te geven om informatie over de act te geven en om decorwissels uit te voeren op het podium. Afgelopen editie in Tel Aviv waren de artiesten in de postcards al dansend te zien bij mooie zichten in Israël. Zo zag die van Eliot er dit jaar uit:

play