Turin 2022

TURIN 2022

Dit zijn kijkcijfers Songfestival 2022

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft de recentste kijkcijfers gepubliceerd. Daardoor weten we ook hoeveel kijkers het 66e Songfestival lokte, althans in België.

Vlaamse kijkcijfers

Onderstaande grafiek toont het kijkcijferoverzicht van Songfestivaledities van 1995 tot en met 2022. De blauwe jaren wijzen op finales met een Belgische kandidaat. Belangrijk om te weten is dat de aantallen kijkers van de halve finales van 2009 en 2019 onbekend zijn, omdat ze te laag waren om genoteerd te worden in de ranglijsten van meest bekeken programma’s die het CIM dagelijks publiceert.

Vorige week schreven we al dat de eerste halve finale het moest stellen met 577.026 kijkers. De tweede halve finale, met Jérémie Makiese, deed het met 705.152 kijkers niet zoveel beter, maar was wel opnieuw de grote winnaar op primetime. De voorbeschouwing, een RTBF-documentaire over Jérémie, trok evenwel slechts 464.768 Vlaamse kijkers. De finale op zaterdagavond, die vier uur en elf minuten duurde, trok 1.066.849 kijkers naar Eén. Een mooi aantal, maar het maakt de finale van 2022 de minst bekeken editie met een Belgische kandidaat sinds die van 2013. Het tweede meest bekeken programma van afgelopen zaterdagavond op de Vlaamse televisie was F.C. de kampioenen en volgde pas op grote afstand, met 556.367 kijkers.

Vrtnws.be geeft nog enkele extra cijfers: de finale had een Vlaams marktaandeel van 68%. Bijna twee miljoen Vlamingen keken minstens tien minuten naar de uitzending op Eén. Op het hoogtepunt, niet toevallig tijdens het Belgische optreden, keken 1.359.476 geïnteresseerden.

De kijkcijfers van Songfestivalfinales piekten twintig en achttien jaar geleden, met ruim 1,8 miljoen Vlaamse kijkers voor de edities met Sergio (2002) en Xandee (2004) als Belgische kandidaten. De finale van 2008 is dan weer de minst bekeken editie. De meest bekeken halve finale is nog steeds die uit 2006, met Kate Ryan die werd uitgeschakeld in Athene.

Een jong publiek

In Franstalig België was er veel minder animo voor het Songfestival, ondanks de 'Waalse' kandidaat gekozen door de RTBF. De tweede halve finale trok 277.896 kijkers, de finale 352.324. Vorig jaar stemden nog 442.972 mensen af op de uitzending van de finale op La Une. Evenwel was de finale van 2022 na het tv-journaal het meest bekeken programma van de dag op de Waalse televisie.

Bij onze noorderburen keken iets meer dan drie miljoen mensen naar de finale op NPO1. Vorig jaar, toen de AVROTROS de wedstrijd organiseerde, keken 5,4 miljoen Nederlanders. De kijkcijfers lagen veel hoger dan vorig jaar in de landen die zilver en brons pakten in Turijn; in het Verenigd Koninkrijk lokte de Songfestivalfinale bijna negen miljoen Britten naar BBC One, terwijl de Spaanse uitzending de meest bekeken werd sinds 2008 met 6,9 miljoen supporters voor Chanel.

Opvallend is dat uit gedetailleerde analyses van de kijkcijfers uit zowel Spanje als Duitsland blijkt dat het Songfestival een zeer jong publiek aantrekt. Dat is zeldzaam voor openbare omroepen in tijden van streamingdiensten. Bij Spaanse jongeren tussen de leeftijden 13 en 24 had de finale op het eerste net van de RTVE een marktaandeel van ruim 72 procent. Dat betekent dat bijna drie op de vier Spaanse 13- tot 24-jarigen die zaterdagavond tv-keken, hadden afgestemd op het Songfestival. Bij Duitse jongeren tussen de 14 en 29 jaar oud ging het om 66 procent voor de uitzending op Das Erste.