Kiev 2017
Repetitiedag 6 (05/05) – Alle updates
Vrijdag 5 mei was de zesde repetitiedag van het 62e Eurovisiesongfestival, in de Oekraïense hoofdstad Kiev. Vandaag aan bod: de laatste landen van de eerste halve finale, de eerste landen van de tweede halve finale én gastland Oekraïne en de landen van de Grote Vijf. De presentatoren van dit festival geven ook een persconferentie. Dit artikel werd de hele dag door geüpdatet met verslagen, foto’s en filmpjes.
Het repetitieschema van de dag vind je hier terug. De tijdstippen staan aangegeven in Belgische tijd. In Oekraïne is het een uur later.
Land | Repetitie | Persconferentie |
---|---|---|
Armenië | 09.00 - 09.20 | 10.05 - 10.25 |
Slovenië | 09.25 - 09.45 | 10.30 - 10.50 |
Letland | 09.50 - 10.10 | 10.55 - 11.15 |
Servië | 10.15 - 10.35 | 11.20 - 11.40 |
Oostenrijk | 10.40 - 11.00 | 11.45 - 12.05 |
Macedonië (VJR) | 12.05 - 12.25 | 13.10 - 13.30 |
Malta | 12.30 - 12.50 | 13.35 - 13.55 |
Roemenië | 12.55 - 13.15 | 14.00 - 14.20 |
Presentatoren | 15.40 - 16.00 | |
Oekraïne | 14.05 - 14.35 | 16.20 - 16.40 |
Italië | 14.40 - 15.10 | 17.05 - 17.25 |
Spanje | 15.15 - 15.45 | 17.45 - 18.05 |
Duitsland | 15.50 - 16.20 | 18.25 - 18.45 |
Verenigd Koninkrijk | 17.35 - 18.05 | 19.50 - 20.10 |
Frankrijk | 18.10 - 18.40 | 20.30 - 20.50 |
Armenië
Een ijzersterke start van deze zesde repetitiedag, dankzij Artsvik en haar twee danseressen. De drie zijn perfect op elkaar ingespeeld, en de ingenieuze choreografie is elegant en staat als een huis op het podium. De achtergrond blijft eerder understated paars met hier en daar wat sequenties en vormen, maar de focus ligt op het gedans en vooral het handenwerk van de dames achter zangeres Artsvik. Zij is gekleed in een zilverkleurig jumpsuit, haar danseressen in neutraler zwarte kleren. En toch wordt dit optreden van Fly With Me vooral gemaakt tot wat het is door het feilloze camerawerk en de knappe visuele effecten, die de Armeense act op een hoger echelon zetten. Een meer dan fraaie inzending van de Armenen dit jaar, met de animatie van een wegvliegende vogel aan het einde van de song als kers op de taart.
Slovenië
Omar Naber is erop vooruit gegaan sinds zijn eerste repetitie afgelopen maandag. De zanger vindt de camera’s beter en komt ook beter over op beeld. Naber treedt op in de grote ‘draaimolen’ met videoschermen op het podium die in de bridge naar boven wordt gelicht. Het geeft een mooi visueel effect, zonder dan weer al te veel toe te voegen aan het optreden. Naber creëert pathos door op zijn knieën te gaan zitten tijdens de tweede strofe en meer emotie in zijn stem te laten doorklinken, en die simpele trucjes werken dan weer wel. Kan Omar dinsdag doen wat hem in 2005 in Kiev niet lukte?
Letland
De groep Triana Park draagt nu hun opvallende outfits die we ook in de halve finale gaan zien. De leadzangeres draagt een kort kleedje dat wat op een spinnenweb lijkt, en nog steeds dezelfde laarzen die tot ver boven haar knieën reiken. Het optreden is nog steeds een visueel huzarenstukje, met grote schermen op het podium met nog eens extra LED- en neonlichten die de al zeer drukke podiumact nog wat drukker maken. Line is ook al een redelijk vermoeiend nummer om te doorstaan, waardoor het geheel mogelijk als een kakafonie overkomt.
Servië
Tijana Bogićević komt nu ook op in haar jurk voor de halve finale. Ook bij haar gaat het om een poging tot trouwjurk, waarbij grote delen doorzichtig zijn en weinig aan de verbeelding overlaten. De danser die we ook al tijdens de eerste repetitie zagen, blijft wat koude drukte veroorzaken op het podium, zonder veel bij te dragen aan de act. Tijana heeft het vandaag zeer moeilijk om de hoge noot voor het laatste refrein te halen. Een matige repetitie van een niet al bijster sterke act.
Oostenrijk
Nathan Trents podiumact is ongewijzigd gebleven ten opzichte van zijn eerste repetitie. De zanger start al zittend in het donker en gaat telkens op en af de grote halve maan die op het podium staat. Nathan draagt ook hetzelfde als dinsdag, wat verraadt dat het zijn uiteindelijke outfit is: een wit T-shirt met wit vestje en een jenasbroek. De vier achtergrondzangers komen op het einde nog mee in beeld, en Nathan vindt de camera’s even goed en kan er even mooi in lachen. Het maximum wordt uit het nummer gehaald, maar of dat dan genoeg is, is nog maar de vraag.
Noord-Macedonië
Jana Burčeska staat nog steeds alleen op het podium te dansen om haar inzending Dance Alone te vertolken. Ze draagt haar uiteindelijke outfit: een kort, zwart kleedje met lovertjes dat haar linkerarm en een groot deel van haar bovenbenen bloot laat. Jana zingt nog steeds allesbehalve toonvast, en haar stem lijkt de song simpelweg niet aan te kunnen. De podiumact blijft zoals we die zagen tijdens de eerste repetitie, met een stad op de achtergrond en veel extra LED-schermen. Macedonië haalde voor het laatst de finale in 2012, en dat zou nog wel eens even zo kunnen blijven.
Malta
Claudia Faniello uit Malta brengt haar ballade Breathlessly opnieuw met veel overgave en zichzelf op de LED-schermen op de achtergrond. Ze zet een identieke repetitie neer ten opzichte van afgelopen dinsdag. Claudia draagt nog steeds haar wit, glinsterend kleed en de achtergrond blijft baden in donkerblauwe kleuren. Vocaal is ze een van de betere artiesten dit jaar, maar haar ballade blijft mogelijk onvoldoende hangen om een langdurige, positieve indruk na te laten.
Roemenië
Het laatste land uit de halve finales dat we te zien krijgen vandaag, is Roemenië. Duo Alex en Ilinca brengt nog steeds een liedje dat volgens sommigen meer op een Junior Eurovisiesongfstival zou passen. Zanger Alex valt dit keer gelukkig niet van zijn kanon af. Het geheel is jolig, enthousiast en aanstekelijk, maar misschien ook wat té kinderlijk voor sommigen, en steekt flink af tegen de ingetogen Maltese ballade. Bij de eerste run-through had zangeres Ilinca geen geluid in haar oortje. Hopelijk gebeurt datzelfde niet tijdens haar optreden in de halve finale!
Oekraïne
We krijgen vandaag ook de eerste repetities van de zes landen die nu al zeker zijn van een plekje in de halve finale. Gastland Oekraïne bijt de spits af met zijn groep O.Torvald. In de voorronde kwamen de bandleden op met aftellende digitale klokken aan hun lichamen bevestigd, maar daarvan is alleszins op deze eerste repetitie nog geen sprake. De vijfkoppige band wordt geflankeerd door een achtergrondzangeres die achteraan is weggestopt, achter een enorm groot hoofd waarop ook aparte lichtprojecties komen en dat groter is dan de leadzanger zelf. Die is gekleed in een opvallend pak met dalmatiërmotief, de andere bandleden dragen meer sobere en donkere outfits. De bedoeling van het grote hoofd is niet helemaal duidelijk in de boodschap die de song Time uitdraagt. Alleen zien we dat de ogen ervan oplichten tijdens de bridge, en dat past dan weer mooi bij de eerste zin van het refrein: Time to look into your eyes. Het optreden als geheel is erg statisch en aan de vlakke kant, die een goede notering voor het gastland mogelijk in de weg kunnen staan.
Italië
Topfavoriet Francesco Gabbani treedt op het podium op met de gekende gorilla én vier achtergrondzangers op het podium. Gabbani moet tijdens de eerste run-through nog een tikje beter zijn weg vinden op het podium, en het geheel komt nu nog wat rommelig over. De camerashots gaan letterlijk alle kanten van het podium uit. Dat in combinatie met Francesco en de gorilla die over en weer blijven lopen over de scène, geven een nog iets te druk eindresultaat. Francesco draagt een pak dat verdacht veel lijkt op de outfit die we zagen in het festival van Sanremo, en het is niet bekend of hij dat ook zal blijven dragen tot aan de finale. Ook de achtergrond op de LED-schermen komt erg druk en bont over, al past ze wel zeer goed bij de muziektekst. Zo zien we paraplu’s bij het zingen van Singing in the Rain op de verder wel erg donkere LED-vloer onder de artiesten. Door dat laatste komt ook de dansende aap vooralsnog niet genoeg uit de verf. Vocaal is er geen twijfel mogelijk dat Gabbani zijn song overtuigend brengt. Of dit zo overtuigend het songfestival kan winnen als sommigen beweren, valt nog af te wachten tot we meer repetities hebben gezien.
Spanje
Manel Navarro wordt door drie muzikanten geflankeerd. Het viertal begint met z’n rug naar het publiek en pas na een halve minuut draaien de heren zich om om dan elk op hun eigen plek, en ook elk gekleed in quasi hetzelfde zomerse hemdje, de rest van de song te brengen. Manel laat voor de gelegenheid zijn hemd zo ver openstaan dat zijn rechtertepel duidelijk in beeld komt, net boven zijn gitaar. De podiumachtergrond start donker met een Europese kaart die uitzoomt, en nadien meer fris en zomers wordt, met projecties van surfplanken, stranden, eilandjes en een ondergaande zon. Do It for Your Lover is een vrij monotone song, en de podiumact helpt ook niet. Na de eerste minuut gebeurt er zowel in de compositie als op de scène niet bijster veel meer, waardoor de aandacht al gauw verzwakt. Wat ons betreft is de Spaanse inzending dit jaar een kandidaat voor de rode lantaarn in de finale.
Duitsland
Het optreden van Levina start met een erg langgerekt shot van de nok van het podium naar beneden, zoals we die dit jaar al vaker hebben gezien. Zangeres Levina start liggend op de vloer, maar veert recht zodra het eerste refrein begint. Ze draagt een donkergrijze rok en een lichter grijs topje dat haar schouders deels en haar rug volledig bloot laat. Ook de achtergrond op de LED-schermen komt niet verder dan verschillende schakeringen van grijs, in wel vijftig tinten, die lijken te illustreren hoe grijs Perfect Life als song is. Levina staat tijdens het hele optreden alleen op het podium, de backing vocals zijn veilig weggestopt. Op de act, Levina en haar zang vallen niets aan te merken als geheel – al is het nog niet helemaal zeker of dat nu iets positief dan wel iets negatief is.
Verenigd Koninkrijk
Lucie Jones uit het Verenigd Koninkrijk staat alleen op het podium, in een okergele jurk. Ze staat voor wat een grote waaier lijkt, waarop zowel LED-projecties komen als spiegels in zitten. Dat creëert het fraaie visuele effect waardoor Lucie drie keer tegelijk in beeld kan komen, door de reflecties in de waaier. Het camerawerk en de podiumachtergrond zitten al in een mooie harmonie. Zodra de refrein losbarsten, licht het podium helemaal op in sterrenregens en zijn er zeer wijde shots te zien, die het hele podium in al z’n glorie tonen. Qua staging is dit al een van de betere Britse inzendingen van de afgelopen jaren, en ook vocaal komt Lucie sterk voor de dag. De Britse delegatie haalt het meeste uit haar inzending Never Give up On You, maar of dat volstaat voor een goede notering, durven we dan weer te betwijfelen.
Frankrijk
Alma uit Frankrijk is de allerlaatste nieuwe artieste die we te zien krijgen tijdens deze repetities voor het ESF 2017. Tijdens deze eerste run-through draagt ze een kort, zwart kleedje met een opvallend wit-groen motief. Op de LED-schermen zien we beelden die ons doen denken aan de videoclip van Requiem: aanvankelijk een stad van ver bekeken in vogelvlucht, en uiteindelijk blijken we in te zoomen op een kaart van Parijs. Tijdens de bridge lijkt Alma vlak voor de Eiffeltoren te staan, en komt er nog een knap staaltje camerawerk dat al volledig correct is afgesteld op de maat van de song. De sfeer van de videoclip wordt dus mooi doorgetrokken doorheen het optreden, op één ding na: het dansende koppel uit die clip. Alma staat moederziel alleen op de scène, en bij zo’n drukke achtergrond waarin elke seconde iets nieuws gebeurt, dreigt de zangeres wat te verdrinken. Ze is ook vrij zwak qua stem, en komt amper boven de muziek uit tijdens de eerste repetitie. De achtergrondzangers zijn ook hier weer naar de achterkant verbannen, en dat is jammer, want ook bij deze inzending leveren ze feitelijk het leeuwendeel van het vocale werk.