België

BELGIEEUROSONG 2016EUROSONG 50

50 jaar Eurosong (17): 2016, het jonge geweld

In de reeks 50 jaar Eurosong blikt Songfestival.be terug op een halve eeuw Vlaamse Songfestivalvoorrondes. In deze aflevering staat de editie van 2016 centraal, gewonnen door Laura Tesoro met What’s the Pressure.

De dag na de finale van het Songfestival 2015 meldde de VRT dat men al volop sleutelde aan de zoveelste nieuwe selectieprocedure voor het volgende jaar.

Het nieuwe concept draaide rond vijf artiesten en evenveel songs en zou minstens één televisieprogramma op Eén krijgen. Geïnteresseerde kandidaten en componisten mochten zich bij de omroep aanmelden.

Componiste in taskforce

Op maandag 16 november 2015 – precies de dag waarop de nieuwssite Songfestival.be gelanceerd werd – maakte de VRT alle informatie over de voorronde van 2016 bekend.

In 2014 al was een taskforce in het leven geroepen om de selectie voor te bereiden. Die bestond uit Gerrit Kerremans, algemeen muziekcoördinator bij de omroep, Els Germonpré, muziekverantwoordelijke van Eén, Hans Snijders, Germonprés collega bij MNM, en Christoffel Cocquyt, manager van artiesten als Gabriel Rios en Selah Sue (echte naam Sanne Putseys), die uiteindelijk de Songfestivalinzending zou componeren.

Uitgebreid voorbereidingstraject

De taskforce had vijf jonge nieuwkomers geselecteerd, die allen uit de provincie Antwerpen kwamen. Het ging om Adil Aarab, Astrid Destuyver, Tom Frantzis, Laura Tesoro en Amaryllis Uitterlinden. Ze kregen een uitgebreid voorbereidingstraject dat uitmondde in drie liveshows op Eén.

Daarbij werden ze begeleid door zangeres Lady Linn als zangcoach, muzikant Johannes Verschaeve (van de bands School Is Cool en The Van Jets), die hielp met songs schrijven, en choreograaf Ish Ait Hamou, die voor het visuele aspect van de optredens zorgde.

Nog maar eens herdenken

De VRT wilde met de nieuwe aanpak een duurzaam verhaal schrijven dat niet stopte na Eurosong. ‘We zien dit project als een investering in een hopelijk langdurige en succesrijke toekomst van jong muzikaal talent in Vlaanderen’, zei Eén-netmanager Olivier Goris in De Morgen.

En hij was niet zonder ambitie: ‘Ik wil de finale halen. Lukt dat niet, dan is dat toch een teleurstelling. En dan betekent dat meteen dat we onze Eurosong-strategie nog maar eens zullen moeten herdenken.’

Hoewel die finale uiteindelijk gehaald werd, bleef de strategie toch niet overeind, en de vier verliezers van Eurosong 2016 verdwenen bijna even snel uit de schijnwerpers als ze erin waren gezet.

Interviews met moeders

Op zondag 3, 10 en 17 januari 2016 vonden drie liveshows plaats, voor het eerst vanuit de AED Studio’s in Lint. Peter Van de Veire presenteerde zonder hulp van Eva Daeleman, maar Joy Anna Thielemans was zowel in Eurosong als op het Songfestival actief als sociale-mediareporter.

De vijf kandidaten werden uitgebreid voorgesteld, inclusief ludiek bedoelde filmpjes en interviews met hen en onder meer hun moeders. In de eerste uitzending zongen de kandidaten enkel een cover van een bestaand Songfestivallied, zoals dat eerder al in de castings en Call Back van Eurosong 2014 was gebeurd.

Er werd een publieksstemming gehouden, waar Amaryllis Uitterlinden als winnares uit de bus kwam met haar eigenzinnige versie van Loreens Euphoria.

Simpele optredens

In de tweede en derde uitzending zongen de vijf kandidaten steeds hun nieuwe songs. Op 10 januari ging het om ‘simpele’ optredens zonder al te veel franjes, maar op de finaleavond moest het gaan om volledig uitgekiende performances.

Laura Tesoro won de publieksstemming van de tweede liveshow, en dat bleek een teken aan de wand. Ze gold op voorhand – als enige ietwat bekende artieste – als favoriete, en maakte die rol in de finale ook waar.

Nieuwe experts

Als rode draad door de liveshows waren er opnieuw experts opgetrommeld om hun deskundige licht te laten schijnen over de kandidaten en songs. Ze hadden evenwel geen stemrecht.

Op 3 januari tekenden Scala-dirigent Stijn Kolacny en de Noorse Songfestivalwinnaar Alexander Rybak present. Een week later mochten zanger Tom Helsen en singer-songwriter Beverly Jo Scott, tekstschrijfster van Rhythm Inside uit 2015, hun oordeel vellen.

In de finale van 17 januari ging het spreekrecht naar Hadise, de Kempische die in 2009 voor Turkije op het Songfestival had gezongen, en Christer Björkman, de bezieler van de hedendaagse versie van de populaire Zweedse Songfestivalvoorronde Melodifestivalen.

Vermenigvuldigd met tien

De finale werd afgewerkt in twee stemrondes, en ook weer in twee delen zoals dat tussen 1999 en 2008 met Eurosong-uitzendingen het geval was geweest. In eerste instantie stemden internationale jury’s uit tien landen (Zweden, Azerbeidzjan, Griekenland, Letland, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Montenegro, Ierland en Hongarije) mee door de vijf liedjes zes, zeven, acht, tien en twaalf punten te geven. Vier jury’s kozen voor Tom Frantzis’ I’m Not Lost, zes voor Laura Tesoro’s What’s the Pressure, dat nipt de jurystemming won.

De publiekspunten werden niet zoals in 2014 procentueel verrekend, maar simpelweg vermenigvuldigd met tien om even zwaar mee te tellen. Het ging dus om 60, 70, 80, 100 en 120 punten van de televoters, voorgelezen door de toenmalige Miss België, Lenty Frans.

Superfinale

De top twee van die opgetelde uitslag ging door naar de superfinale, waarin enkel de kijkers zeggenschap hadden. Toenmalig Vlaams minister-president Geert Bourgeois maakte bekend dat What’s the Pressure de Belgische inzending voor Stockholm werd. Exacte resultaten van de superfinale werden niet bekendgemaakt.

Pers én publiek reageerden eerder lauw op de Eurosong-editie van 2016. Voor het eerst sinds 1996 trok een Vlaamse Songfestivalvoorronde minder dan een miljoen kijkers.

Oostblok-niveau

De eerste liveshow van 3 januari klokte af op ‘slechts’ 984.772 kijkers en werd de dag erna ook in Het Laatste Nieuws omschreven als ‘een onwaarschijnlijk slechte en irrelevante show met hoog Oostblok-niveau, bedenkelijke muzikale prestaties, slechte beeldzetting en een flauwe vakjury’.

Ook de twee andere uitzendingen bleven met 964.112 en 978.112 (finale deel 1) en 948.442 (deel 2) onder de magische miljoenengrens.

Bekende koppen

Adil Aarab had in 2007 de liveshows van Idool gehaald, ging in duet met Slongs Dievanongs, maar bleef verder onder de radar.

Amaryllis Uitterlinden had in 2000 deelgenomen aan de talentenjacht De grote prijs Bart Peeters op het toenmalige TV1. Ze was actief op het album Stay Gold van Ozark Henry, zong in en schreef mee aan musicals en is actrice, onder meer in de Ketnet-serie #LikeMe.

De liedjes van de finale van Eurosong 2016 vind je in onderstaande afspeellijst.

Alle resultaten van de preselectie vind je terug op onze geschiedenispagina’s:

Eurosong – België 2016

Op het Songfestival 2016 eindigde Laura Tesoro 10e. Bekijk hieronder haar optreden:

play

Advertentie