Algemeen

ALGEMEEN

Songfestival gebruikt ‘United By Music’ als permanente slogan

Songfestivalorganisator EBU breekt met een traditie. Waar sinds 2002 een unieke slogan aan de Songfestivaleditie in kwestie gekoppeld werd, beslist de organisatie nu om voor een permanente slogan te kiezen. Ze grijpen hiervoor terug naar ‘United By Music’, de door de Britse openbare omroep BBC bedachte slogan voor het Eurovisiesongfestival 2023 in Liverpool.

Volgens een artikel op de officiële website van het Songfestival is deze beslissing belangrijk voor de continuïteit en consistentie wat volgende edities van de liedjeswedstrijd betreft. De beslissing krijgt de steun van Zweedse openbare omroep SVT (gastomroep volgend jaar, nvdr.) en van de ‘reference group’ van het Songfestival. Dat bestuursorgaan bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende tv-omroepen moet alle beslissingen over het festival goedkeuren.

Het Songfestival van volgend jaar in Zweden krijgt dus geen nieuwe slogan. ‘United By Music’, gebruikt voor het festival van dit jaar, blijft behouden. Hiermee komt een einde aan de traditie die in 2002 werd gestart. Elke editie van het Songfestival, op Moskou 2009 na, had een eigen slogan.

Dit zegt Martin Österdahl, Executive Supervisor van het Songfestival, over deze ommezwaai: 

‘Het Eurovisiesongfestival is meer dan alleen een liedjeswedstrijd; het is een viering van de kracht van muziek om mensen samen te brengen. Na meer dan 20 jaar verschillende slogans te hebben gebruikt, en terwijl we onze 70e verjaardag naderen, voelen we dat we er een hebben gevonden die echt ons merk omvat.

Door een permanente slogan te gebruiken, creëren we consistentie in onze boodschap dat muziek ons allemaal verenigt. Het is de perfecte slogan om onze waarden van inclusiviteit, gelijkheid, universaliteit en het vieren van diversiteit door middel van muziek te onderstrepen.

Terwijl de populariteit van het Songfestival blijft groeien over de hele wereld, geloven we dat het jaarlijks gebruik van dezelfde slogan ons merk nog sterker zal maken.’

Oekraïne 

In de komende maanden zal de visuele look, inclusief het nieuwe logo, van het Songfestival 2024 in Zweden worden gepresenteerd. Die branding zal dus gepaard gaan met ‘United By Music’ als slogan. De slagzin is trouwens bedacht door Britse openbare omroep BBC. De Britten organiseerden dit jaar het Songfestival in naam van Oekraïne. Omwille van de oorlog met Rusland was de Oekraïense omroep niet in staat om het globale evenement te organiseren. BBC wou met de slogan benadrukken dat muziek mensen van over de hele wereld samen brengt.

‘Verschillen overbruggen’

EBU verduidelijkt de keuze als volgt:

‘United By Music omvat de kernwaarden van het Songfestival, dat een rijke geschiedenis heeft van het bevorderen van diversiteit, inclusiviteit en artistieke expressie. De slogan resoneert met het vermogen van het festival om verschillen te overbruggen en een gevoel van gedeelde gemeenschap op te wekken, ongeacht nationaliteit, taal of achtergrond.

Het symboliseert het unieke platform dat het Eurovisiesongfestival biedt aan artiesten om verbinding te maken met miljoenen kijkers wereldwijd, en het bevordert een gevoel van samenhorigheid en wederzijdse waardering. Deze permanente slogan zal gebruikt worden als een constante herinnering aan de centrale missie van het festival en zijn ongeëvenaarde vermogen om mensen te verenigen door middel van de universele taal van muziek.’