Eurosong 2023

EUROSONG 2023

Eerste reacties op liedjes ‘Eurosong 2023’: ‘Had meer koppigheid verwacht’

Donderdag was het dan eindelijk zo ver: we hebben de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival in 2023 gehoord. VRT liet korte fragmenten los van de veertien nummers, twee per artiest, waarvan er zeven songs op 14 januari mogen uitmaken welk van deze kanshebbers naar Liverpool zal reizen. Diverse kenners hebben de snippets inmiddels beluisterd en waren er snel bij om hun mening te delen over de deelnemers aan Eurosong. Zelfs Alex Callier laat van zich horen.

Ameerahs inzendingen voor de preselectie maken William Lee Adams, oprichter van fansite en YouTube-kanaal Wiwibloggs, direct enthousiast. Over The Carnival is hij in zijn reactievideo meteen positief: ‘Cirqueske songs klinken altijd hetzelfde, maar hier zit iets donkers in, het nummer kent een interessante onderliggende laag.’ Ook Armageddon krijgt positieve feedback: ‘Ik hou van het elektronische effect. Vrouwelijke poprock met een edgy rand.’

‘Een donker nummer, hier is België goed in’

Er is ook een reactie vanuit de bekende Eurovisieblogger richting Gustaph. Over de stem van de zanger is William positief, zijn mening over de kwaliteit van de nummers is wisselend. The Nail klinkt voor hem veelbelovend, echter: ‘Ik ben er niet zeker van dat dit door gaat naar de Grand Final, maar het is een donker nummer en hier is België goed in. Because of You kent een zwak refrein.’

Alex Callier, als grondlegger van Hooverphonic de meest recente Vlaamse afgevaardigde, deelt deze mening niet. In HLN zegt hij Because of You juist een tof nummer te vinden: ‘Heel catchy, up-tempo en een beetje house. Persoonlijk vind ik dat een heel geschikt liedje.’

play

‘Een klein beetje Adele, en zeker Billie Eilish’

De muzikant, die met The Wrong Place op de negentiende plek eindigde in 2021, deelt ook zijn gedachten over gala dragot. In HLN geeft hij aan: ‘Een heel mooie stem en wat een verschijning. Ik vind haar nummer t’inquiète wel bijzonder. Heel traag en heel donker.’ Of het nummer aanslaat bij de kijkers thuis weet hij niet: ‘Aan de hand van het fragment weet ik niet of het nummer catchy genoeg is en zal blijven hangen. Daar draait het om bij deze wedstrijd.’

William maakt in ieder geval direct een complimenteuze vergelijking: ‘Een moderne James Bond-titelsong.’ De andere troef van de oud-winnares van The Voice Kids, het nummer emotion ollie, doet hem denken aan wereldsterren: ‘Een klein beetje Adele, en zeker Billie Eilish.’

‘Dit nummer hoor je sinds 2010 in elke nationale preselectie’

William blijft nog even doorvergelijken, al is dat in het geval van Hunter Falls niet voor beide nummers even positief. ‘Home klinkt radiovriendelijk, maar cliché. Je hoort dit sinds 2010 in elke nationale preselectie.’ Ooh La La kan hem meer bekoren. Hij hoort een sassy attitude: ‘Zoals Laura Tesoro’s What’s the Pressure in een mannelijke versie.’

Over Loredana haar Dream in Colours is William kort maar krachtig: ‘Nee, nee, nee, dit gaat niet naar de finale.’ You Lift Me Up kent volgens één van de bekendste Eurovisiekenners wél potentieel: ‘Haar stem klinkt goed, het beste nummer van de twee. Ik ben positief!’

Poppenjurkje

Voor Alex is Chérine geen onbekende meer, tijdens haar deelname aan The Voice van Vlaanderen werd de zangeres door de schrijver van Senneks A Matter of Time gecoacht en belandde ze in de liveshows. Over haar ça m’ennuie pas zegt hij: ‘Een aanstekelijk popnummer à la France Gall.’ Ook William is onder de indruk: ‘Wow, dit is cool, een eighties-vibe en ik hou van haar poppenjurkje.’ Een favoriet tussen de twee nummers heeft hij nog niet. mon étoile kan volgens hem in de finale belanden. ‘Het klinkt als een openbaring van haar hart, heel ontroerend.’

‘Ik had meer koppigheid verwacht’

Ook over The Starlings delen Alex en William een eerste reactie. ‘Oceanside klinkt goed maar ik weet niet of het zich kwalificeert voor de finale’, vertelt William in zijn review. Rollercoaster klinkt voor hem ‘voorspelbaar en niet speciaal.’ De blogger herkent de sound van de getrouwde Kato en Tom echter meteen: ‘Het voelt vertrouwd, het is goed, echt hun geluid.’

Alex deelt deze mening totaal niet, hij is een beetje teleurgesteld: ‘Bij Tom en Kato had ik graag een intiemer nummer gehoord. Hun absolute sterkte zijn die breekbare songs, met een lichte country-inslag. Nu kiezen ze voor uptempo. Daardoor vind ik hen wat meer middle of the road klinken.’ Hij verwachtte een echt The Starlings-nummer. ‘Van Loredana weet je dat ze met een typisch Songfestivalnummer komt, maar bij hen had ik wat meer koppigheid verwacht.’

Voorsprong voor artiesten met podiumervaring

Tot slot heeft ook componist en liedjesmaker Miguel Wiels zijn licht laten schijnen en ook deze wijkt af van de eerder genoemde heren. Miguel zegt in een interview met HLN aangenaam verrast te zijn door het hoge niveau van de Vlaamse voorronde. De componist denkt dat The Starlings de hoogste eindpositie kan behalen. Hij ziet een voorsprong voor artiesten met podiumervaring ten opzichte van de jongere artiesten zonder deze ervaring.

‘Tom en Kato laten maturiteit zien die je op het Songfestival goed kan gebruiken. Als je op zo’n groot podium staat waarbij je weet dat er tientallen miljoenen mensen naar jou kijken heb je beter al wat kilometers gereden in ons vak.’