Opinie

OPINIE

‘Met een opvallend uiterlijk alleen win je het Songfestival niet’

De Fransen hebben hun kandidaat voor het komende Songfestival geselecteerd. Bilal Hassani zingt Roi in Tel Aviv. Hun zanger valt op verschillende vlakken en manieren op. Genoeg voor de media in binnen- en buitenland om aandacht te besteden aan Bilal. Hier en daar staat zelfs te lezen dat hij de opvolger van Conchita Wurst is. Kort door de bocht of een terechte vergelijking? Onze redacteur Jasper Van Biesen zet het voor jullie en zichzelf op een rijtje.

Met artikels op VRT NWS, Het Laatste Nieuws, Newsmonkey en zelfs De Standaard krijgt de Franse kandidaat Bilal Hassani hier bij ons meer aandacht dan onze eigen kandidaat Eliot. In vergelijk met Bilal is Eliot dan ook maar ‘saai’. Over de zanger van Roi valt veel meer te schrijven. In het buitenland zijn ze ook mee. Media zoals Linda, BBC, Spiegel Online en vele andere buitenlandse concurrenten laten hun lezers weten wie Frankrijk naar het Songfestival durft sturen. ‘Controversieel’, dat woord komt in zowat elk artikel voorbij.

Volgens Linda gaat het om een ‘bijzondere’ kandidaat. Het lijkt wel op een quote uit De Luizenmoeder. Personen die onze maatschappij niet in een hokje krijgt, het blijft een dankbaar onderwerp voor de media. Of voor de sneeuw vegende man in de straat en op sociale media. Daarop ontving de jonge Fransman met Marokkaanse roots al veel haatreacties, homofobe verwijten en zelfs doodsbedreigingen. Zeker niet oké. Verwerpelijk zelfs.

Platinablonde pruik

Wat is er nu net zo anders aan jonge Bilal? Niets voor de ene, veel voor de ander. Hij is een queer (volgens Wikipedia: ‘term meestal bedoeld om zich af te zetten tegen de standaard heteronorm en trekt tegelijkertijd elk mogelijk hokje in twijfel) YouTuber die met meer dan 700.000 abonnees erg populair is bij de Franse jeugd. Op zijn kanaal op YouTube praat hij over verschillende onderwerpen. Zo experimenteert hij graag met gender, make-up, kapsels en pruiken en heeft hij het in zijn video’s over zijn homoseksualiteit. In de Franse voorronde viel hij op met een platinablonde pruik.

play

Het uiterlijk van Bilal is voor journalisten waarschijnlijk de grootste drijfveer om artikels over hem te schrijven. Want over zijn vele online video’s lees je niet veel. Heel mager, beetje androgyne uiterlijk, modern brilletje, perfect gestylde pruik en een outfit – parelwit in de halve finale van Destination Eurovision, zwart met bling-bling in de finale – die de aandacht trekt. Oh, en Marokkaanse roots? Dat wil iedereen ook wel lezen.

Déjà vu 

Alles wat je hierboven leest, klinkt waarschijnlijk bekend in de oren. Veel aandacht vooraf, weg met man of vrouw, opvallend uiterlijk, ‘controverse’ en bedreigingen. Conchita (in 2014 nog met Wurst als achternaam) weet er alles van. Déjà vu. Maar ondertussen staat de trofee van het festival in Kopenhagen toch maar mooi op zijn bijzettafel te blinken. Moet Bilal nu ook al plaats maken op zijn nachttafel? ‘Hij is de opvolger van Conchita’, roepen velen. Dat Hassani zelf grote fan is van de bebaarde zanger zet die gedachte kracht bij.

play

Maar we mogen niet vergeten waarom Conchita in 2014 het Eurovisiesongfestival gewonnen heeft. Want als je die rekening maakt, dan valt het op dat Bilal nog veel werk voor de boeg heeft. De artikels in de pers zoeken in de eerste plaats sensatie op én willen je laten doorklikken. Diepgang is er niet.

Want … Nee, Bilal is niet de nieuwe – laat staan opvolger van – Conchita. De Oostenrijker was in 2014 een showqueen, dat is Bilal niet. Tom, de man achter Conchita, heeft zelf ook toegeven dat zijn creatie niet in de eerste plaats een statement was. Hij wou vooral plezier maken. Nog steeds trouwens.

Geen afgewerkt plaatje 

Met een opvallend uiterlijk alleen win je het Songfestival niet. Bilal ook niet. Conchita verscheen in Kopenhagen in topvorm aan de start. Hij zong fantastisch, er was goed nagedacht over de act, ging heel goed en professioneel met de pers om en er was … Rise Like a Phoenix. Oké niet het meest moderne of vernieuwende Songfestivallied, maar zeker en vast wel een goede productie. De Franse kandidaat kan voorlopig alleen maar hopen op zo’n afgewerkt plaatje.

Zowel zijn optreden in de halve finale als in de finale van de Franse voorronde, was niet overtuigend genoeg. Net als zijn zang én Engelse uitspraak. Die laatste noten van Roi … Nee, daar kan je hem geen hoge punten voor geven. Dat vond ook de vakjury. En zijn lied? Dat is ook niet de grootste productie. Het verhaal en de tekst zijn op het lijf van Bilal geschreven, maar voorlopig heeft het lied live niet veel impact. Terwijl ik wel graag luister naar de studioversie. Bij Conchita is dat net andersom. Alleen mijn mening? Had het aan de internationale jury’s gelegen, dan had Bilal op eigen kosten naar Israël moeten reizen. Zij gaven hem niet veel punten. Dat kan de Fransen nog duur komen te staan.

Flink repeteren 

Na het mooie resultaat van Amir in 2016 is Frankrijk opnieuw wat zoekende op het Songfestival. Alma en Madame Monsieur hadden te weinig impact. Daar stem je niet voor. Als Bilal net als Conchita het Songfestival wil winnen, dan zal hij nog flink moeten repeteren en werken aan zijn podiumvastheid. We willen een artiest zien. Laat dat uiterlijk maar voor wat het is. Want in 2019 is een jongen die gewoon zichzelf wil zijn eigenlijk niet nieuwswaardig.

Dit is een persoonlijk opiniestuk enkel op naam van de auteur. Zelf een prikkelende opinie over het Songfestival? Mail ons op [email protected].